Ta reda på kön eller inte...?

Vi tog inte reda på könet för jag ville att det skulle bli en överraskning. Sambon hade nog kunnat tänka sig att ta reda på det men han fick vänta :)

Jag var iofs övertygad om att det skulle komma ut en liten kille och det gjorde det!

Blir det något mer barn och sambon inte vill veta i förväg kommer jag respektera det. Barnet kommer ju att vara lika älskat vad det än blir :) Sen så vill jag själv inte veta.

Nu är mitt barn iof fortfarande i magen. Ville absolut ta reda på kön av flera anledningar, nyfikenhet, lättare att inte behöva tänka på både flick och pojknamn och jag vart oplanerat gravid och har haft väldigt svårt att förstå det finns en liten människa där i magen. När jag då fick veta att det är en flicka kunde jag lättare relatera till olika situationer som kommer uppstå och att det verkligen är en liten människa där inne.

Tilläggas ska kanske att vi inte berättade för någon vad det skulle bli, samt att vi inte alls låste oss vid kön utan var medvetna om att det kan bli annat än man tror.
Måla allt i rosa eller blått skulle jag aldrig göra oavsett vem rummet var till.

Jag tyckte det var roligt att ha både tjej O killnamn att klura på och köpte kläder i glada färger. Gillar ju inte blått O rosa så det blev det ingetdera. Hade heller inga specifika funderingar på hur barnet skulle vara utifrån kön. Lego skulle den leka med punkt slut förstås.

Jag vill veta könet, för att lite lättare kunna planera, inhandla en del saker osv. Känner inget behov av att spara det som en överraskning. Sedan finns ju alltid risken att de sett fel, men det hör man oerhört sällan om så risken är nog tämligen liten.

Jag tog inte reda på kön. Jag hade inget behov av det. Jag kände inte att jag var i riskzonen för anknytningen och att jag därför hade behövt veta.

Jag vill veta könet, för att lite lättare kunna planera, inhandla en del saker osv.
Menar du att du köper olika saker beroende på vilket kön det är? Jag får lite hicka av sånt, varför redan stöpa in könsroller innan ungen ens är född?

Vi tog inte reda på könet på våra två barn innan och såg verkligen fram emot överraskningen. Det konstiga är att jag inte är sådan i vanliga fall; jag läser ibland slutet på deckare som jag håller på med och när jag ska se en film brukar jag i förväg kolla hela handlingen på Wikipedia. Vi tyckte det var spännande att inte veta!

Får jag kapa lite och fråga en sak?

Jag fick höra häromdagen att en släkting till mig och hens partner var tvungna att åka till Danmark för att få reda på könet på sina barn, som är kanske 8 och 10 år gamla. Det kan väl inte stämma, att man inte lämnade ut den informationen såpass nyss, om möjligt, i Sverige?

Jag fick höra häromdagen att en släkting till mig och hens partner var tvungna att åka till Danmark för att få reda på könet på sina barn, som är kanske 8 och 10 år gamla. Det kan väl inte stämma, att man inte lämnade ut den informationen såpass nyss, om möjligt, i Sverige?

Jag tror att det är så att olika landsting har olika policies, en del vill inte berätta. Nuförtiden kan man ju gå till en privat klinik, men det kunde man kanske inte för 10 år sedan.

Så var det här i Västerås förut. Vet många som åkte till Stockholm för att få reda på könet. När vi gjorde ultraljud för två år sedan så hade dom ändrat, så vi fick veta könet.

Och bara för att vi visste könet innebar det inte att vi målade ett rum blått och inhandlade uniform åt lilleman innan han föddes ... Det innebar att UL-teknikern sa att där har ni en snopp och sedan så visste vi att vårt barn med största sannolikhet hade en snopp. Då hade vi snällt frågat om hon kunde ("om det är lätt att se och så") se vad det var för kön. Vi sa det inte till folk i vår omvärld utan bebis kallades konsekvent för "bebis" ända till dess att han kom ut (då hade vi fått vårt barn).

Jag upplevde att ingen inom vården tyckte att det var det minsta märkligt att vi hade tagit reda på kön. På föräldragruppen däremot ansågs det närmast oheligt - "Man ska ju vara tacksam för att man får ett barn överhuvudtaget!!!". Jo tack, att man är nyfiken betyder inte att man är otacksam för att man får ett barn. Som tidigare sagt: Vi var förstagångsföräldrar. Vi visste inte ett skit om vem det var där inne i magen. Att få veta vad han hade mellan benen var en liten detalj som åtminstone gav oss något att säga till varandra om personen som skulle bli vår familjemedlem. Sedan, längre fram när sparkarna kom och det blev lättare att urskilja hans personlighet, fick vi ytterligare (viktigare) saker att prata om. Och när han kom ut fick vi äntligen veta vem han var. Då var förstås könet inte relevant, utan vi hade fått ett barn punkt slut. Men det var just den här perioden under graviditeten när vi inte visste ett skit och så gärna ville få veta någonting.

Vill man veta så är det ju bara bra om man tar reda på det. Vill man inte veta så låter man bli och det är lika bra det. Jag tycker inte att man ska behöva argumentera för sitt val oavsett.

Vi kommer att ta reda på, för att vi kan och vill.
Jag har knappt förstått att det ska bli en bebis över huvud taget, och känner en hel del ångest och oro inför förlossningen och vill absolut minimera antalet överraskningar under den.

Plus att vi har ju ett bet, maken och jag. ;)

Könet säger ju ingenting om vad det blir för person.
Jag läser horoskop och fasar för att jag inte kommer förstå det här barnet över huvud taget. :angel:

Jag tror att det är så att olika landsting har olika policies, en del vill inte berätta. Nuförtiden kan man ju gå till en privat klinik, men det kunde man kanske inte för 10 år sedan.

Så var det här i Västerås förut. Vet många som åkte till Stockholm för att få reda på könet. När vi gjorde ultraljud för två år sedan så hade dom ändrat, så vi fick veta könet.

Tack båda för svar, då kanske det var så! Men att behöva åka utomlands?!

Tack båda för svar, då kanske det var så! Men att behöva åka utomlands?!

Att inte berätta är inget som landstingen gör bara för att, utan det har en anledning.

Flera landsting har som policy att inte berätta, eftersom det har hänt att det förekommer både "missfall" och sena aborter om det visar sig att bebisen i magen har "fel" kön. Det är nog inte särskilt vanligt, men det förekommer, och jag tror inte att medelsvenssons tänker på det alls och därför blir lite sura om de inte får reda på könet.

Att inte berätta är inget som landstingen gör bara för att, utan det har en anledning.

Flera landsting har som policy att inte berätta, eftersom det har hänt att det förekommer både "missfall" och sena aborter om det visar sig att bebisen i magen har "fel" kön. Det är nog inte särskilt vanligt, men det förekommer, och jag tror inte att medelsvenssons tänker på det alls och därför blir lite sura om de inte får reda på könet.

Tänk vad man lär sig på Buke :) Jag trodde i min enfald att man "alltid" kunde få reda på det när det gick att se, typ. Men nu vet jag! Tack alla.

Vi tog inte reda på kön sist och kommer inte göra det den här gången heller. Ingen av oss ser någon anledning till det och båda tyckte det var spännande att få veta när hon kommit ut vad det blev :) Det där med inköp av kläder och sånt var heller inget problem. Vi köpte lite kläder som vi tyckte passa både tjej och kille och sen kan man göra mer inköp om man vill efter bäbis är ute. Vi tyckte det var kul att spekulera och gissa fram tills förlossningen och då ringa hem och berätta vad det blev. Det passade oss bäst så det kör vi på även den här gången.

Jag tycker man får göra som man vill och det som känns bäst för en själv :) Men det är ju lite svårare om den ena vill och den andra inte vill veta. Hade det blivit så för oss så hade den en av oss fått respektera att den ena inte vill veta och snällt fått vänta till förlossningen var över.

Vet dock om flera par som tagit reda på kön och ut kom motsatta könet :p Måste vara himla snopet! haha.

Vi fick reda på vilket kön barn 2 och 3 hade. Inga bakomliggande orsaker, helt enkelt för att vi kunde. Med första barnet kunde man inte se vilket kön det var på ul, det låg med rumpan mot kameran hela tiden.

Jag förstår egentligen inte varför man är så nyfiken på könet? Gissar, slår vad, kollar och håller på. Eftersom det bara finns två kön, så kommer man ju att gissa rätt ungefär hälften av gångerna oavsett om man spår i kaffesump eller tittar på magens form.

Barnets personlighet får man ju inte veta något om på det sättet, bara kön.

Jag förstår egentligen inte varför man är så nyfiken på könet? Gissar, slår vad, kollar och håller på. Eftersom det bara finns två kön, så kommer man ju att gissa rätt ungefär hälften av gångerna oavsett om man spår i kaffesump eller tittar på magens form.

Barnets personlighet får man ju inte veta något om på det sättet, bara kön.

Nej inte jag heller.

Och med det menar jag inte att jag inte var nyfiken, för det var jag! Hade jag inte brytt mig alls så hade jag ju inte varit nyfiken eller tyckt att det var roligt och spännande att gå och undra.
Men brydde mig såtillvida att jag ville veta, det gjorde jag inte. Och jag är så glad att jag inte hade några särskilda preferenser heller. Jag känner en del som hade det och det verkar jättejobbigt, om det skulle bli ”fel”.

Jag är också glad att sambon och jag var överens om att inte ta reda på könet. Min uppfattning är att många har väldigt bestämda åsikter om detta så det kändes skönt att vara överens.

@Diskurs Jag hade alltid tänkt mig att mitt barn skulle vara en tjej, men jag föreställde mig bebisen i magen som kille. Och det var det. Men som sagt, man bör ju gissa rätt i hälften av fallen. Jag tänkte precis i början av graviditeten, att om det varit verkligt viktigt för mig att barnet var en flicka, så hade jag aborterat utan att ta reda på könet innan. Men som väl var, så var det inte viktigt.

Jag tror inte att jag gick och undrade över just könet särskilt mycket. Tänkte nog mer på hårfärgen, ärligt talat. :p Där är möjligheterna ju fler, och många i min familj/släkt har fint rött hår. (Dock ej mitt barn.)

Liknande trådar

Gravid - 1år Hur många här har tagit reda på könet på era bebbar i magen? O ni som fött.. Stämmde det som ni fått veta? Själv tog jag ju reda på...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 109
Senast: Snyggve
·
Gravid - 1år Ska på ultraljud på fredag och har så svårt att bestämma mig om jag ska ta reda på kön eller inte. Självklart spelar det ingen roll vad...
2
Svar
24
· Visningar
2 611
Senast: Lydia
·
Gravid - 1år Fick reda på att det startades en stöttningstråd för mig av moderatorn men att hon låste & tog bort den. Jag tyckte det var bättre jag...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
45 824
Senast: Björk
·
C
  • Låst
Övr. Barn Är lite nyfiken varför en del tar reda på könet innan? Är det av ren nyfikenhet eller ligger det något annat bakom? Själv vill jag inte...
2
Svar
38
· Visningar
2 655
Senast: bananabambi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar