Ta reda på kön eller inte...?

Skrodden

Trådstartare
Är gravid med mitt andra barn och är beräknad till 23 feb-15
När vi väntade dottern fick vi reda på att det var en flicka utan att vi bad om det.

Nu är dottern 3,3 år och hon vet inget ännu om bebben i magen... Vi ska på ul den 25 sept (v. 19)
Så vi tänkte vänta tills dess med att säga något till henne.
Jag är väldigt nyfiken och vill gärna veta vad det är... :)
Men sambon vill att det ska bli en överraskning..

Funderade på att gå till Emmas ultraljudsklinik och boka en tillväxtkontroll samt få reda på könet själv....
Vad hade ni gjort??:confused:

Men fast BM skriver på en lapp kommer han väl förstå när magen kallas för han/hon?

Jag har gjort båda delarna, inte tagit reda på könet och kollat vad det är. Och det är absolut ingen skillnad! Det är ingen "överraskning" som avslöjas i förväg för att man vet könet och förlossningen är inte mer spännande för att man inte vet.

Första barnet kollade vi inte kön på innan. Det blev minst sagt en överraskning eftersom jag var säker på att det var en tjej, men ut kom en kille.

Andra barnet kollade vi kön. Jag var säker på att det var en kille och det stämde.

Jag kan faktiskt känna att det var skönt att veta i förväg, för det blev faktiskt något av en chock att första barnet var en kille. Han är högt älskad från första stund, men chocken vill jag vara utan.

Om det mot förmodan skulle bli fler barn så kommer vi ta reda på kön.

Men fast BM skriver på en lapp kommer han väl förstå när magen kallas för han/hon?
.
Det beror ju på hur bra partnern som vet är på att hålla masken. Min bror ville veta könet på sitt barn, hans fru ville inte. Han fick en lapp av barnmorskan. Han lyckades hålla tyst om det hela vägen igenom.

Har inte tagit reda på könet på någon av våra fyra barn. Med sista var jag helt hundra på att det också var en pojke (har tre killar sen innan) och så blev det en FLICKA :D

Fattade ingenting när min man sa att vi måste köpa nya kläder. Jag såg verkligen ut som :confused: innan tioöringen ramlade ner.

Jag tycker att halva nöjet med att vara gravid är alla gissningar om kön och alla "Din mage lutar tre grader åt vänster alltså är det en kille" och liknande :D

Tycker det är mycket mer spännande att inte veta. Sen är för mig könet på barnet det minst viktiga av allt. Det finns så mycket andra viktigare saker att hålla koll på.

Jag har inte tagit reda på könet vid någon av mina 2 graviditeterna.
Tycker också det är halva nöjet att undra, spekulera och gissa vad det är.

Tycker det är helt galet att som min vän gjort, tagit reda på kön, 3d ultraljud, bestämt namn och tapetserat rummet i babyblått. Dom visste redan hur bebisen såg ut innan den föddes...

Med mitt tredje barn ville jag veta könet men inte sambon. Han sa att det var ok att jag visste sa runt v.20 var jag pa ett ultraljud när inte han var med sa jag bad läkaren säga. Första veckan var lite svart att inte säga men inte sen. Lite svart var det att prata om namn men sambon sa sen att han inte hade hade kunde ana ngt sa jag kunde halla tyst bra :)

Men det var lite trakigt att veta själv, sa om vi far fler barn kommer jag inte fraga om könet om inte sambon vill.

Vi var så nyfikna så vi frågade. Båda gångerna. Annars var poängen för oss att kunna ha en (långdragen) diskussion om namn. Men hade min man inte velat veta hade jag inte frågat för egen del. Mest för att jag nog förr eller senare skulle råka försäga mig. Eller så skulle jag någon gång ha blivit frustrerad över vår icke-samsyn angående lämpliga pojknamn och fräst åt karln att lägga ner eftersom det ändå inte skulle vankas någon pojke :p

Jag har inte tagit reda på könet vid någon av mina 2 graviditeterna.
Tycker också det är halva nöjet att undra, spekulera och gissa vad det är.

Tycker det är helt galet att som min vän gjort, tagit reda på kön, 3d ultraljud, bestämt namn och tapetserat rummet i babyblått. Dom visste redan hur bebisen såg ut innan den föddes...

Förstår inte vad som är så galet,det är väll upp till var och en? Jag och maken tog reda på könet,men för det så anser jag inte det är helt galet att folk INTE gör det...

Det gör man som man vill i familjen,och vill man göra massa 3d ultraljud,bestämma namn,tapetsera i en viss färg så ska man få göra det utan att folk anser att det är "helt galet",lika väl som att man inte tar reda på något alls.

Till första barnet tog vi inte reda på könet innan, sambon ville inte veta och för mig spelade det ingen roll.

Till andra barnet ville jag veta pga förlossningsdepression och lite anknytningsproblem med första barnet, tänkte att det skulle vara lättare att relatera till barnet i magen om jag kunde kalla den för han, eller hon.

Är gravid med mitt andra barn och är beräknad till 23 feb-15
När vi väntade dottern fick vi reda på att det var en flicka utan att vi bad om det.

Nu är dottern 3,3 år och hon vet inget ännu om bebben i magen... Vi ska på ul den 25 sept (v. 19)
Så vi tänkte vänta tills dess med att säga något till henne.
Jag är väldigt nyfiken och vill gärna veta vad det är... :)
Men sambon vill att det ska bli en överraskning..

Funderade på att gå till Emmas ultraljudsklinik och boka en tillväxtkontroll samt få reda på könet själv....
Vad hade ni gjort??:confused:
2 första barnen kollade vi inte könet. Det var spännande att inte veta dom gångerna tyckte jag. Men 3:e gången (när gravidhormonerna måste varit på topp;-) ville jag veta vad vilket kön det skulle bli. Fick tid 1 månad (!) innan bf för ul. Åkte 50 mil enkel väg för att få reda på könet. Det vart en lätt resa hem! Jag fick så 3:e & sista gången en kille. (ville väldigt gärna ha en kille också då det var sista barnet vi skulle ha) :)

Vi tog reda på könet eftersom jag väldigt gärna ville det, min man hade nog lika gärna kunnat låta bli.

För mig kändes det viktigt att kunna relatera till bebisen där inne, efter flera MA och besked om att jag nog kanske inte skulle kunna få barn hade jag jättesvårt att knyta an till bebisen i magen. Att då veta könet och kunna prata om den som "han" gjorde att det blev mycket mer verkligt och lättare att glädjas för min del!

Vi tog reda på könet men först var vi lite oense. Jag ville men inte min sambo. Till slut fick han bestämma och då ville han också veta. Tyckte det var lättare att knyta an till bebisen efter det :) Sambon var också inne på att det skulle vara en överraskning men så här i efterhand ångrar han sig inte, förlossningen var tillräckligt påfrestande mentalt även utan överraskningar tyckte han :D För mig kändes det mer personligt när jag kunde säga 'vår dotter' eller 'hon'.

Fick höra av en stallkompis om ett par som väntade barn och tog reda på könet för att kunna anpassa kläder, barnvagn och rum. Ut kommer det motsatta könet - snacka om överraskning! :D

Första gången tog vi inte reda på könet. Vilket vi borde gjort, då jag var säker på att det var en tjej och ville så gärna ha en tjej. Men ut kom en pojk och det vart en chock och en besvikelse. Men han är högt älskad ändå.

Med andra kändes det inte lika viktigt att det var en tjej, men vi bestämde ändå oss för att kunde bm se så fick hon säga.

O hon sa att det var mest troligt en tjej (Hur hon nu kunde se det :p).

Men vi litade inte riktigt på att det var en tjej. Men köpte lite tjej kläder o vi hade bara tjejnamn så hade det kommit ut en kille hade vi trillat av stolen :D

Men vi litade inte riktigt på att det var en tjej. Men köpte lite tjej kläder o vi hade bara tjejnamn så hade det kommit ut en kille hade vi trillat av stolen :D

Det hände faktiskt en kompis till mig. De hade fått höra att barnet var en flicka - ut kom en pojke. Rätt mycket av ett WTF-moment, som jag har förstått det :D

knapp
Jag har ju bara ett barn, men för oss var det självklart att ta reda på kön. Vi ville veta för anknytningens skull, mest. Och för att vi var nyfikna. Det finns så sjukt mycket som man inte vet om hur det är att bli förälder ändå, så när vi nu fick chansen att få reda på någonting i förväg tackade vi inte nej.

Jag hoppar in med fötterna först. Ok jag kan förstå de som haft problem med anknytningen men övriga? Varför bygga upp en relation till ett barn grundat på kön?

Liknande trådar

Gravid - 1år Hur många här har tagit reda på könet på era bebbar i magen? O ni som fött.. Stämmde det som ni fått veta? Själv tog jag ju reda på...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 109
Senast: Snyggve
·
Gravid - 1år Ska på ultraljud på fredag och har så svårt att bestämma mig om jag ska ta reda på kön eller inte. Självklart spelar det ingen roll vad...
2
Svar
24
· Visningar
2 611
Senast: Lydia
·
Gravid - 1år Fick reda på att det startades en stöttningstråd för mig av moderatorn men att hon låste & tog bort den. Jag tyckte det var bättre jag...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
45 824
Senast: Björk
·
C
  • Låst
Övr. Barn Är lite nyfiken varför en del tar reda på könet innan? Är det av ren nyfikenhet eller ligger det något annat bakom? Själv vill jag inte...
2
Svar
38
· Visningar
2 655
Senast: bananabambi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar