Ta prov från hur många balar (sockeranalys)?

Alexandra_W

Trådstartare
Ska ju analysera sockerhalten i hösilaget, men klurar lite på hur många balar jag ska ta prov från innan jag skickar in.

Det är horse hage, så små 25kgs:s 'balar'.

Frågan är hur många man behöver för ett rättvist resultat. Jag vill ju å ena sidan skicka provet så fort som möjligt, å andra sidan ha ett så rättvisande prov som möjligt.

Jag har 96 bal hemma, det är en halv säsong, och mina 4 pall jag har hemma är i sig urplockade ur ett mkt stort parti (33 ton), så det jag tar prov av är så att säga slumpvis utvalt redan det.
Hitills öppnat 4 balar och de har varit väldigt homogena i utseende, struktur, TS osv. Jag vet dock att det stora partiet om 33 ton ligger aningens ojämnt i TS, mellan 50 - 55% TS, snitt 52% TS. De jag öppnat än har dock som sagt var varit väldigt homogena.

Jag ska bara analysera sockret, resten är analyserat.

Så, hur många bal skulle ni ta prov från?

Sv: Ta prov från hur många balar (sockeranalys)?

Jag skulle tänka mig att 4 balar kan räcka. Stoppa det i frysen mellan varje bal om det tar några dagar innan du kan skicka.

Är det bara eurofins som analyserar socker av foderanalysföretagen?
Innan gjorde hjortens lab det också men inte nu, jag kollade.

Vet inte, jag har bara kollat med eurofins faktiskt, inte kollat de andra.

Jo fryser gör jag, har prov från 5 balar nu, men då borde jag ju kunna skicka i så fall.

Nä, det finns en enkom analys för socker. Iaf hos eurofins.

Den heter sockerhalt helt enkelt =)

Tjänster - Lantbruk. I texten sen klicka på följesedlar. Välj följesedel grovfoder och spannmål (inte den det står häst på)

I högerkanten på följesedeln, 'Enskilda analyser:', där hittar du 'sockerhalt'

Vad kan den kunskapen vara till hjälp för? Sockerhalten alltså. *nyfiken*

Om man har en häst som är insulinresistent t ex. Då ska man ge ett foder med så låg sockerhalt (och stärkelse) som möjligt. Och grovfoder kan variera stort, rek är under 10 - 12%. Ett hö kan ha 30% dock, och ett silage t ex kan ha 3%.

Generellt har silage lägre innehåll, ensileringsprocessen förbrukar socker. Men det beror massor på vad för växter som ingår, när det är slaget osv.

:idea: Så klart, så långt tänkte jag inte. Har iofs aldrig reflekterat över det innan. Alltid lär man sig nått nytt. :D :bow:

Den heter sockerhalt helt enkelt =)

Tjänster - Lantbruk. I texten sen klicka på följesedlar. Välj följesedel grovfoder och spannmål (inte den det står häst på)

I högerkanten på följesedeln, 'Enskilda analyser:', där hittar du 'sockerhalt'

TACK!!!!

Får man fråga vad det kostar eller låses tråden då?

Tror jag inte dne gör, det har skrivits i andra trådar utan problem. 283 kr, vet inte om det är med eller utan moms dock, tror det är med.

Jag mailade Agrilab, de jag gjorde höanalysen hos, och frågade hur jag skulle gå tillväga och om de gjorde Sockeranalys.
Det här svaret fick jag:

Hej
Jag vet inte varför ska du analysera socker på Hö man har inte mycket nytt av det.
Hö innehåller inte mycket socker mellan 30-80 gram per kg TS
Men om du måste ha det så vi kan analysera det inga problem det kostar 350 kr och vi kan analysera samma prov som du har skickat tidigare säg vad är det för Journalnr på provet så analysera vi det.

:confused:

Moms tillkommer + ytterligare ca 100 kr om man inte gör en grundanalys också.

Jag mailade Agrilab, de jag gjorde höanalysen hos, och frågade hur jag skulle gå tillväga och om de gjorde Sockeranalys.
Det här svaret fick jag:

:confused:

Ursäkta, men vilket otrevligt svar!

Jag mailade Eurofins jag, och fick detta som svar:

Hej Alexandra !

Vi gör sockeranalys av grovfoder.

Den kostar 283 kr / prov.

Provet ska skickas till adressen nedan.

Vänligen/Best regards
Namn Efternamn

Jag skickade mitt idag, jag hoppas postverket sköter sig och det inte fastnar någonstans över helgen, då måste jag skicka om. Men sen kan jag tala om exakt vad det kostar inkl allt =)

Ja, eller hur :eek: Jag blev ganska förvånad....

Så nu kanske jag ska skicka till Eurofins istället för Agrilab. Dels billigare, men uppenbarligen trevligade :mad:

Fast läser du Forest inlägg är nog inte eurofins billigare? Jag får återkomma när jag fått faktura, exakt vad det kostade. Men trevligare svar - absolut.

jaha, oj. man ska läsa lite noggrannare också :p

Spännande att höra vad ditt kostar och vad du får för svar!

428 kr kom det en faktura på.

101 gr socker/kg TS, dvs 10.1% per kg TS.

Liknande trådar

Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 501
Senast: lil-sis
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 823
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
4 057
Senast: Lotus
·
Hästmänniskan Har ett appaloosa sto på prov sedan mitten på januari. Behöver nu hjälp då det är många problem runt detta!! Hittade en annons på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 010
Senast: CindyLou
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar