Ta med sin hund till Irland?

Smurfoff

Trådstartare
Är det några intyg man måste ha för att ta med sig hunden till Irland? Eller är det bara att ta med den med vaccinationsintyg osv, måste den va rabiesvaccinerad?

kommer att flyga.

Sv: Ta med sin hund till Irland?

Vad som alltid gäller vid resa utanför norden är: Id-märkt, vaccinerad mot rabies och djuret måste ha ett pass för sällskapsdjur där allt är korrekt i fyllt.

Irland har sedan särskilda regler:
ett blodprov måste tas minst 6 månader innan inresa i dublin för att visa att hunden har bildat tillräckligt med antikroppar mot rabies
24-48 h innan ankomst i Irland måste hunden behandlas mot fästingar och avmaskas mot dvärgbandsmask (avmaskningsmedlet måste innehålla praziquantel) och det måste fyllas i av veterinär i passet att detta gjorts.

Vad jag förstår det som kan du inte heller flyga med alla flygbolag utan bara de som blivit "godkända" av Irland (se denna sida)

När du ska tillbaka till Sverige sedan måste du avmaska mot dvärgbandsmask någon gång inom loppet av 10 dagar innan du anländer (måste naturligtvis också fyllas i av veterinär)

Gott råd: Ta aldrig med er hund till Irland / Storbrittanien!

Men om du gör det, kolla noga med www.jordbruksverket.se vad som krävs för att komma in i Sverige igen (på tillbaka resan). Olika regler gäller vid ensam frakt eller om ägaren följer med t&r. Kolla även med Spirit, vid Arlanda Cargo.

Boende:
Man får inte bo på hotell, hostel, bed & breakfast, hyra hyreslägenhet, åka buss med hund i Dublin. Du får bo utanför Dublin vid t ex Swords nära flygplatsen endast. Endast bostadsägare får ha hund i Irland.

Pass & medicinska krav:
För att föra ut/ta in en hund i Irland, måste hunden av leg. vetrinär ha fått:
1. EU Hundpass / "Pass för sällskapsdjur"
(I passet står all info om hunden inkl. alla sprutor som hunden fått).
2. Rabies spruta 1 (skall vara tagen 21 dagar innan avresan).
3. Id-märkning.
4. Rabies spruta 2 (3-4 veckor efter rabies spruta 1).
5. Avmaskning (mot bandmask) mellan 1 - 5 dagar innan avresa (tabletter).
Du bör åka med hunden.

Fraktbolag som fraktar hundar från Sverige till utlandet via plan:
http://www.aainternational.se/se/aa_international
http://www.trustforwarding.se/

Frakt:
Dessutom försöker SAS, Trust Forwarding (SAS logistik/fraktbolag), MultiCargo (irländskt logistik/fraktbolag) att systematiskt tjäna och lura kunderna på pengar. Kolla upp med Spirit på Arlanda Cargo vad som gäller.

Tillbaka resa:
Välj annat flygbolag om du inte får ha med hunden på planet som "extra baggage" på tillbaka resan. Irländska Dublins Cargo avdelning är kinkiga med burens storlek och skall vara större än vad SAS och Trust Forwarding rekommenderar. Köp därför en stor bur i Sverige direkt (lite större än nödvändigt).

Tillbaka i Sverige:
Det är enkelt att få ut sin hund vid Arlanda Cargo, men du behöver en bil och tid:
1. När du landat på Arlanda Flygplats terminal och hämtat ditt baggage:
2. Åk till Arlanda Cargo (OBS! tull/kontroll station) 100 meter rakt fram (synlig riktning - kl. 13.30) innanför grindarna ligger Spirit (röd logotyp).
3. Gå in till Spirit, betala deras kontroll och frakt från flygplanet: ca 1000:-
4. Ta med dig Spirits papper angående frakten till Tullverket vid terminalen för att få stämpel och signatur på pappren av Tullverket.
5. Åk tillbaka till Spirit vid Arlanda Cargo för att få ut hunden.

Lycka till!

Märkligt i england brukade det inte vara minsta problem st ta med hunden någonstans, jag var hundvakt där och vi åkte tåg, buss,taxi och åt på olika pubar och hunden fick alltid följa med in överallt förutom mataffären. Men det är ju möjligt att det ändras.

Jag bor i skottland med mina två jyckar och jag har samma erfarenhet som escodobe - hundarna är varmt välkomna i princip var som helst, inklusive puben, många hotell samt de flesta publika stränder.
Bäst att jag kollar upp det där med Irland dock, vi hade tänkt åka dit på semester nästa sommar. ^^

Märkligt, ganska många BC ägare som åker till UK o Irland o tävlar/går kurs med sina hundar.

När du ska tillbaka till Sverige sedan måste du avmaska mot dvärgbandsmask någon gång inom loppet av 10 dagar innan du anländer (måste naturligtvis också fyllas i av veterinär)

Det behöver man inte längre iom att parasiten numera tyvärr finns i Sverige. Eftersom Irland saknar parasiten finns det ingen större mening med att göra det heller.

Man brukar göra det när nån gräver fram gamla trådar ;) jag var själv förvånad när jag såg att jag redan svarat i tråden :p

Liknande trådar

Övr. Hund Min hund är besatt av att ta mina vantar eller min mössa när jag kommer hem efter att ha varit någonstans utan hunden. Får hon inte det...
Svar
4
· Visningar
425
Senast: KesoNeso
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 036
Senast: MML
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
861
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 947

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka