Ta med katten till Dubai

Eagle87

Trådstartare
Jag är ju härnere i Dubai men har lämnat katten hos en släkting i STockholm, men det funkar inte speciellt bra, jag ska åka hem i mars men kommer ev. flytta hit permanent i augusti.

Nu till frågan: är det en bra ide att ta med katten hit? Han behöver inte sitta i karantän, behöer bara chip märkas och vaccineras, får dock ej flyga med i kabinen utan måste flyga i last ut rymmet, flygtiden är cirka 7 timmar.

Han är bengal 3 år, kelig och aktiv och krävande, har märkt att inte alla orkar med honom.men jag älskar honom som en familjemedlem och saknar han så sjukt mkt därför jag överäger att ta med han.

Jag bodde i villa i sverige så han är egentligen utekatt fast nu när han flyttat till min mrobor går han endast ut cirka 40 min per dag,hos mig gick han ut flera timmar. Men här i dubai bor jag i lägenhet så kommer bli tvungen att vänja han att gå i sele men jag bor precis vid stranden och finns även en liten park och buskar här.

Mår han bäst av att vara kvar i sverige och bli såld till någon jag tror skulle ta bra hand om honom eller ska jag ta hit honom?

Jag är så rädd för att sälja honom, dels att aldrig få se honom igen, vara orolig om hur han har det, och tänk om dom tröttnar och säljer vidare...

Vad säger ni? Att med han i flyget kostar endast 400 står det på flygbolgates sida.

Sv: Ta med katten till Dubai

Katter importeras och exporteras med flyg så själva resan är nog överkomlig. Om du tror att han kan bli orolig av resan brukar en del veterinärer kunna skriva ut lugnande som katten kan få innan avfärd.

Hur katten sedan kommer få det i Dubai vet nog bara du. Du känner din katt och är den som bäst vet om den kommer acklimatisera sig till att bli innekatt.

Ibland funkar det bra att omvandla utekatter till innekatter, men det är klart att det ofta är problematiskt. Det är svårt att stimulera katten lika mycket inomhus så det krävs mycket av ägaren.

jag ska ju vara i sverige hela sommaren,så tänkte föröska vänja han att gå i sele..
sedan kan jag ju gå ut me han här i dubai på stranden eller i parken..så ut kommer han få men inte lika fritt och inte kunna jaga.

Viktigt är att kolla upp hur det fungerar att ta tillbaka honom till Sverige, från Dubai. Vilka regler som gäller för vaccinering osv. Jag har ingen aning om hur man i Sverige ser på djur från Dubai, men det är alltid lätt att föra in djur - det beror på vilket land det handlar om. Det kan vara mycket komplicerat att få med katten till Sverige.

rabies vaccinering måste den ha iaf. o det kan ju kanske vara bra att ordna hemma före flytt och sen se till att underhålla den.

Kan ju finnas risk att de krävs karantän innan den får komma tillbaka till sverige?

Sverige har ganska hårda regler. Har en bekant (jag bor i finland) som har agerat karantän till några hundar innan de kunnat komma till sverige.

har kollat upp,om jag ska ta med katten tillbaka till sverige måste han sitta i karantän 120 dagar dvs 4 månader,någon som har erfarenet av att ha katt i karantän?hur mkt kostar det och är det jobbigt för dom?

Tror jag sett någon siffra på 30000-35000 kr för karantän. Rejält kostsamt alltså. Sedan är det klart att det kan vara jobbigt för katten. Det är ju en rejäl omställning och när den vant sig vid karantänen och människorna är det dags för en ny omställning, ägarens hem.

I vissa fall beviljas hemkarantän så har man möjlighet att få det beviljat är ju det bra. Om du måste sätta katten i karantän (inte hemkarantän då) kanske du borde tänka på att skaffa en kompis till katten så att den slipper sitta i karantän ensam. En kattkompis kan underlätta för omvandligen från utekatt till innekatt också, en kattkompis erbjuder ju en del stimulans.

om jag flyttar dit permanent i augusti så är chansen liten att jag flyttar hem till sverige igen, och om jag nu skulle göra det finns d ju tricks för att slippa karantän tex bo hos syrran i england i 6 månader osen hem,men som sagt flyttar jag i augusti så komme rjag nog inte hem på några år iaf... det ända är hur han kommer trivas här som innekatt i lägenhet som jag kommer gå ut med i sele, men ni tror han kommer trivas bttre med en kattkompis? trodde de bruka bli bråk om katten är van att vara ensam o få 100 % uppmärksamhet.

Det beror på reglerna i England, de har egna regler gällande införsel av djur och även där kan finnas krav på karantän. Räknar du med den möjligheten så tycker jag att du skall kolla upp vad som gäller, det är inte säkert att det går att komma undan karantän.

ja har kollat,de behövs inte karantän i england....det enda återstående problemt är.. från utekatt som jagar till innekatt som kommer gå ut i sele..?
och från sveriges kyla till Dubais värme..?

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 255
Senast: Snurrfian
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 896
Senast: Nixehen
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 187
Senast: Ramona
·
Övr. Katt Alltså min granne, hon ger mig gråa hår! Jag har två underbara kattgubbar som flyttade hem till mig i somras när deras husse dog. De är...
2
Svar
30
· Visningar
7 217
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar