Ta med katt på tåg?

BulletForMyValentine

Trådstartare
Hej, jag behöver lite hjälp med hur jag ska göra:bow:

Då min kompis katthona har fått ungar frågade hon mig om jag ville ha en. Jag tacka ja och jag kan ta hem den om ca 1 ½ -2 månader. Men nu till problemet. Jag bor på internat skola på veckorna och tar buss/ tåg till och från skolan. Resan tar ca 3-4 timmar.

Kan jag ta en så liten katt med på tåget? Eller är det olämpligt på nått sätt? Vad ska man isåfall tänka på om man kan ta med den på tåget?
Det finns nästan ingen chans att åka bil då mina föräldrar inte vill köra såpass långt.
Hur skulle ni göra i min situation?

Jag behöver verkligen hjälp med detta:bow:

Tacksam för svar:laugh:

//B
 
Sv: Ta med katt på tåg?

Det går jättebra att ta med katt på tåg, man får boka och sitta i särskild djurvagn. Jag skulle tänka på att ha en bra väska som katten känner sig trygg i, gärna med varm filt i.

jag blev dock lite osäker på vad du menade just ang. resan. pendlar du mellan hemmen varje vecka? Jag skulle inte välja att en så liten kisse måste byta hem varje vecka fram och tillbaka.....
 
Sv: Ta med katt på tåg?

Hur lång tid tar resan? Jag har åkt tåg några gånger med katt. Det værsta brukar vara att slæpa med sig en dasslåda. Har jag haft tur så jag jag hamnat i en sådandær kupé med sex sittplatser. Vanlig i gamla tåg. Då tørs jag slæppa ut katten ett tag så den kan gøra sina behov. I væsta fall har jag tagit med katt och låda till vanliga, trånga tågtoan. Om den ær riktigt nødig och desperat så går det också... Men inte roligt precis och någon stackars allergiker kan ju råka komma dit efter mig.
 
Sv: Ta med katt på tåg?

Jag har två katter som jag flera gånger om året åker tåg med mellan Stockholm och Borås. Det har alltid fungerat bra, även när katterna var små.
 
Sv: Ta med katt på tåg?

Jag blev dock lite osäker på vad du menade just ang. resan. pendlar du mellan hemmen varje vecka? Jag skulle inte välja att en så liten kisse måste byta hem varje vecka fram och tillbaka.....

nä, det är bara att jag ska ha hem kissen o så får han stanna där:P
 
Sv: Ta med katt på tåg?

Ah, vad skönt. då ser jag inga som helst problem.

se till att ha en bra väska som sagt - gärna en sån där kattväska som ser ut som en vanlig duffelbag typ, den erbjuder lite mera skydd för katten än en sån där plats kattbur, ifall katten vill gömma sig och känner sig rädd. Ibland är det många djur - framför allt hundar i djurkupen. Jag har en sherpa bag till mina katter, där kan man fälla för nätet på flera sidor av väskan om man vill det, så att den blir mer "privat" för katten.

kattlåda har jag aldrig behövt ta med mig, då ska resan vara extremt lång, och det är sällan katten går på lådan i en sån situation, de håller sig hellre ett dygn nästan.
Jag har flugit över atlanten USA - danmark med min ena katt - så jag vet : ) Han hade inte en tanke på att behöva gå på någon låda.
ha tidningspapper i botten på kattväskan, ifall det skulle ske en olycka för kattungen bara.
 
Sv: Ta med katt på tåg?

Be gärna att få med en filt eller något från uppfödaren så att katten får med något som luktar "hemma".
 
Sv: Ta med katt på tåg?

ett tips: lek mycket med katten innan du åkte med tåget, så att den blir trött och mest sover under resan;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 068
Skola & Jobb I mitt yrke så är det vanligt att man får utbildningar för att avancera, kunna utföra svårare felsökningar, få mer ansvar osv. Detta...
2
Svar
37
· Visningar
2 504
Senast: Sol
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 854
Senast: inverterad
·
Övr. Katt Jag skulle ju vilja ta med Lukas ner till särbon på en veckas semester. Lukas reser himla dåligt. Lite är der dagsberoende men det är...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 688
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp