Ta med katt på semester?

Amaranthe

Trådstartare
Hej!

Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre än enstaka dagar.

Jag har en katt hemma, en 9-årig herre av huskatts-typ. Han har bott hos mig i drygt 5 år, då han inte gillade livet i lägenhet. Har aldrig haft någon katt innan honom, så jag känner mig lite clueless.

Bör man ta med katten på semestern? Funkar det att släppa ut honom lös, när man installerat bilen/tältet, eller är det koppel som gäller? Kissen ifråga har nog aldrig haft koppel på sig, inte heller åkt bil sedan han flyttade till mig. Han gillar inte nödvändigtvis okända människor, men vet egentligen inte hur han är med okända miljöer.
Är det ens en rimlig idé att ta med katten (såg en husbil häromdagen då en katt låg på instrumentpanelen och verkade leva livet), eller är det bättre med kattvakt? Vilket ju känns som ett problem då katten inte direkt gillar andra människor, vilket inkluderar mina grannar som kan mata/hälsa på honom någon timme eller fler om dagen.

Vi har 4 hundar, så hela vår semester är väldigt anpassad till djuren. Alltså ingen risk för varm katt i bil etc, vi är bara i naturen, fricampar vid sjöar långt från alla andra t ex. :)
 
Hej!

Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre än enstaka dagar.

Jag har en katt hemma, en 9-årig herre av huskatts-typ. Han har bott hos mig i drygt 5 år, då han inte gillade livet i lägenhet. Har aldrig haft någon katt innan honom, så jag känner mig lite clueless.

Bör man ta med katten på semestern? Funkar det att släppa ut honom lös, när man installerat bilen/tältet, eller är det koppel som gäller? Kissen ifråga har nog aldrig haft koppel på sig, inte heller åkt bil sedan han flyttade till mig. Han gillar inte nödvändigtvis okända människor, men vet egentligen inte hur han är med okända miljöer.
Är det ens en rimlig idé att ta med katten (såg en husbil häromdagen då en katt låg på instrumentpanelen och verkade leva livet), eller är det bättre med kattvakt? Vilket ju känns som ett problem då katten inte direkt gillar andra människor, vilket inkluderar mina grannar som kan mata/hälsa på honom någon timme eller fler om dagen.

Vi har 4 hundar, så hela vår semester är väldigt anpassad till djuren. Alltså ingen risk för varm katt i bil etc, vi är bara i naturen, fricampar vid sjöar långt från alla andra t ex. :)
Av de sex katter jag haft skulle en eller ev två ha trivts med det och kunnat släppas lösa. Men om de vänjer sig som kattungar är det säkert lättare.

Mina föräldrar hade med sina katter till husvagnen som de hade uppställd vid en fiskesjö som pappa och några gubbar hyrde. Men det var alltså samma ställe varje gång. Katterna var lösa och det värsta som hände var att ena katten gick in och tog sig en tupplur i någon av de andra fiskegubbarnas bil.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Är nyfiken på hur alla andra gör. Tar ni med er katten/katterna när ni åker på semester om det finns möjlighet? Även om ni har...
Svar
10
· Visningar
6 096
Senast: mackan
·
Övr. Katt På jobbet (villaområde i utkanten av stad) har det de senaste dagarna uppehållit sig en liten söt kattflicka. Arbetskompisarna har gett...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 453
Senast: Prosit
·
E
Övr. Katt Hej! Jag behöver verkligen råd av någon som har vana med katter och att flytt av katt. ALLA råd är guld värda! Jag skall försöka att...
Svar
6
· Visningar
1 197
Senast: gentleknight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp