Ta med egen häst till ridläger?

Sv: Ta med egen häst till ridläger?

Vad glad jag blir att alla enbart har positiva erfarenheter! Ridlägret är bokat och betalt nu så.. no going back :P Fast jag har börjat fundera över själva träningen. Det är ju två pass om dagen och jag vet att passen är ganska tuffa där... Det är i slutet av sommaren och pållan brukar ju få vila... och är då inte i toppkondis.

Hur lång tid behöver man på sig för att få upp hästen i bra kondis om den har en bra grundkondition till att börja med? Ska jag börja träna en månad i förväg eller kanske endast låta henne vila en eller två veckor i början av sommaren?

Tack alla som har svarat!

Jag hade nog inte låtit henne stå alls. Hellre då en skrittvila på två veckor. Dvs att du bara skrittar ut, för att sedan lättare ta upp den gamla formen. Helst då i början av sommaren, eftersom lägret är i slutet.

Min häst står aldrig på sommaren, han blir så himla tjock då, plus att han får kass kondition.
Hellre då en skrittur i skogen än att han bara äter sig fet och trött.

en månad räcker nog inte för att bygga upp hennes kondition och styrka, jag hade satt igång direkt. Det tar tid att få upp en kondition, och styrka för att orka två hårda pass om dagen. Man vill ju inte ha en dålig, trött och "sjuk" häst på sitt läger.

Ja, det är iöfs sant. Det är klurigt det där.. Förra sommaren stod hon helt i en vecka men hon blev så pigg och lite smått galen av att stå så länge :rofl: Så jag hade nog tänkt att rida henne men att det blir lite mer sporadiskt. Mer uteritter i terrängen och kanske inte så mycket dressyr på banan så att hon får ha lite roligt i två veckor eller något. Fungerar inte sådant alls eller måste man verkligen trimma på volten varje dag för att ha en häst i träningskondition?

Hej.
Jag tog med min häst på ett dressyr läger förra sommaren. Det gick jätte bra:) och vi lärde oss en massa! Om du tror att din häst inte kommer att orka ett visst pass går det säkert bra att ni står över.
HOppas det går bra och ni får det kul:banana:

Ja, det är iöfs sant. Det är klurigt det där.. Förra sommaren stod hon helt i en vecka men hon blev så pigg och lite smått galen av att stå så länge :rofl: Så jag hade nog tänkt att rida henne men att det blir lite mer sporadiskt. Mer uteritter i terrängen och kanske inte så mycket dressyr på banan så att hon får ha lite roligt i två veckor eller något. Fungerar inte sådant alls eller måste man verkligen trimma på volten varje dag för att ha en häst i träningskondition?

Haha, nej snarare tvärtom. Att traggla på volten dagarna i ända sliter nog mer på leder än vad det hjälper hästens kondition.
Att bygga upp en riktigt fin kondition gör man genom att rida mycket i terrängen. Klättra mycket, och gå på ojämn mark.
Du kan också som jag skrev tidigare konditionsträna. Lättast är då om du har en låååång sand eller grusväg. Du travar kanske i 3minuter, skrittar i 6minuter, osv. du ska trava hälften så länge som du skrittar, och då ska hästen jobba och inte springa iväg, då sliter det mycket på benen. Sen kan du göra samma sak i galopp, när hon byggt upp kondisen bättre.
Min häst fick sin kondition genom långa skrittsträckor, mycket trav (som jag skrev ovan) och myyycket skogsridning.
Sen är det förstås bra att dressyrträna för att bygga upp styrka och muskler, men konditionen får de genom terrängridning.
Jag försöker träna på bana ca 1gång i veckan, mest för att han avskyr det. Så jag dressyrar rätt mycket ute på vägarna istället. Men mest rider jag runt om i skogen och klättrar mycket och sådär.
Hoppas att det går bra med henne, och att allt löser sig.

Jag har haft med min häst ett par gånger på ridläger och det har inte varit några problem. Även om stället är nytt för hästen så är det inte samma sak som när man säljer hästen till ett nytt ställe. Du är ju fortfarande med. Hästen känner dig och ditt sätt att hantera och rida den är inte främmande för hästen. Så jag tror inte alls att det borde bli några problem.

Det blir säkert bra, får satsa på de öppna fälten. Men hur vet jag hur hög nivå jag kan konditionsträna på? Om hon inte visar något tecken på trötthet eller så?

de först gångerna du är ute och konditions tänar får du nog prova dig fram och se hur mycket hon klarar av. Sen får du öka kraven efter det. för att få bra resultat ska du kondis träna 2-3 dagar i veckan. för mycket blir hon trött och för lite så gör det ingen nytta.
lycka till!:D
det blir nog super kul med ridl! glöm inte att ta med extra utrustning å så ifall något går isönder...det hände med mitt träns förra året:crazy: . det var inte speciellt kul.

Jag som har jobbat på ridläger för flera år sedan, kan säga att det inte alltid har fungerat så bra med de ponnyer som ridlägerdeltagarna kom med. Av anledningen att de inte var vana vid att ridas i större grupper. Plus att barnen med egen ponny skulle ha specialbehandling och hade krav som var svåra att uppfylla och som också blev "orättvist" mot de andra deltagarna som lånade häst.

Du kanske är lite äldre än vad de var, jag vet inte. Och det finns antagligen många fall där det har fungerat att ta med egen häst alldeles utmärkt också!:)

terrivel: var ute idag och provade på det lite men det gick ju så fort mest hela tiden! Hon var inte riktigt med på delen då man skulle skritta.. hon verkar ha ganska bra kondis redan nu, men jag fortsätter att prova mig fram! :bump:

hästmyran: mm, kan tänka mig att det är så ibland! Jag ska tänka mig för så att jag inte blir sådan! Men jag har syrran och en kompis med som inte har egen häst med så jag kommer nog vara mycket med dem.. och då kan det ju inte bli så annorlunda..

Pållan är van att rida i grupp, i alla fall med ca 4-5 andra hästar. Det brukar inte vara några problem. Men det var faktiskt något som är bra att veta, för man tänker inte på det annars. Ridskolehästarna är ju väldigt vana.

Tack för alla svar! =)

Jag hade åkt. Det verkar ju inte vara några större problem med hästen. Det enda jag hade bävat för är avståndet - hemskt långt ju. Men känner du att det är värt det så är det väl bara att tuta och köra :)

Visar hon ingen trötthet kan du nog hålla på ett tag, men de flesta hästar brukar visa att de är trötta eftersom de är lata av naturen. min häst visar direkt att han är trött, men det gäller att vara på honom ändå. Sen ser du om hästen är jättesvettig kanske du ska börja ta det lite lugnt. men oftast klarar hästar mer än vad vi tror, och de bygger upp kondis ganska fort.
Jag har knappt konditionstränat någonting, men min häst har fin kondition ändå. Det är väl uthålligheten och styrkan som är värre.
Det gäller att prova sig fram, och känna efter vad just din häst klarar av. glöm inte att öka på fodret när du börjar hårdträna. Tillsätt gärna salt också eftersom hon lär svettas ut rätt mycket nu när det blir varmt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 454
Senast: ako
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 490
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 124
Senast: Juli0a
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka