Vi är väldigt olika du och jag. Jag hade känt mig totalt misslyckad som förälder om mina barn hade sett delar av huset som vuxet och opersonligt. Jag och mina barn bodde och levde ihop. De bodde inte bara i sina rum utan hela vårt boende var deras lika mycket som mitt med varsin vrå däri. Det där att man som vuxen ser hemmet mer som sitt än barnens... Ja jag vet inte vad jag ska säga. Det är hemskt. Barn är inga jag vill stänga bort, stänga undan.Men tack!
Jag lekte alltid på mitt rum eller i trädgården! Det var väl nån gång alla Barbie och hästarna skulle ut på vandring genom vardagsrummet och visst fick vi göra det, pappa hoppade runt med oss på ryggen och lekte häst också, hamstrarna har haft hinderbana genom hela hallen , men det var ju ändå så att man såg det övriga huset som vuxet och lite ”opersonligt”, mitt eget rum var ju det roliga och kreativa där man kunde berätta hemlisar och röja som man ville
Min syster och jag hade väldigt kreativa och förlåtande föräldrar gällande lek och kladd men dom har alltid varit noga med etikett för det! Uteplatsen blev nån vecka försenad pga att vi tog plattor och byggde hinder med och trots en OERHÖRT lekfull och härlig barndom med lekstuga och nära till en bäck så blev jag mycket mer pedant och ”stel” i mig själv ändå! Även om det är kul att släppa loss ibland och jag har fortfarande en hemskt kreativ fantasi, är extremt kreativ gällande problemlösning och bjuder gärna på mig själv i rätt sammanhang!
Du blandar totalt ihop saker och ting. Att tillåta kladd och lek och att hålla på etiketten? Tror du att det finns en motsättning mellan att låta barn vara barn och att lära dem hur man beter sig i världen? Det gör det inte. Det är ens uppgift som förälder att uppmuntra och stötta sitt barn att utforska och lära inför vuxenlivet.