Ta lån för att finansiera hästköp?

Koltinna

Trådstartare
Det verkar som att det är ganska många därute som har tagit lån för att köpa häst.
Hur resonerar ni kring det? För och nack delar?

Sv: Ta lån för att finansiera hästköp?

Jag skulle inte göra det, men det beror nog på att jag alltid har lärt mig att man får spara om man vill ha något. För mig känns det inte bra att ta ett lån för ett fritidsintresse. Sen så är det kanske inte så bra att sitta med en massa lån den dagen då man vill ha ett lån till hus köp.

jag skulle absolut inte ta tån för att köpa ngt annat än ett hus. Sparar först o handlar sen.

Jag tog ett mindre lån för att kunna köpa unghästen. Mest för att det fattades för stunden och att det verkligen var en häst jag ville ha. Lånet betalades av på några månader. Resterande summa hade jag sparat ihop.

Jag skulle inte rekommendera någon att ta ett lån för att köpa en häst. Spara först och köpa sen!

För- och nackdelarna är väl ganska uppenbara - fördel=möjlighet att köpa dyrare häst, nackdel=du står med ett lån att betala av....
Jag tycker ändå att det beror lite på vilken situation man sitter i. Är man utan häst och lägger undan vad hästen kommer att kosta per månad ökar ju inköpskapitalet rätt så fort faktiskt. Klarar man inte att lägga undan de pengarna är det definitivt ingen bra idé att låna till en häst! Om man däremot har en stabil ekonomi och ett bra grundkapital tycker jag att det är helt ok att låna lite extra om det gör att man kan köpa rätt häst. Själv hade jag låneutrymme kvar på huset och lånade några 10 000 extra för att kunna köpa hästen jag ville ha. Självklart hade jag kunnat spara ihop pengarna också, men då hade jag inte kunnat köpa den hästen - hon var till salu just då och det fanns fler spekulanter på henne. Jag visste att det lånet inte skulle stjälpa min ekonomi, och jag fick en bra häst.

även om jag personligen inte skulle göra det vet jag många som gjort det, för dom verkar de vara lika självklart som till hus/lägenhet/bil etc.

och i och för sig kanske jag inte ser något direkt fel med det heller, nack delen är just om något händer hästen och du står kvar med ett lån. Men å andra sidan om man ska hålla på att tänka så om allt så skulle inget gå i slu ändan.

Han man ekonomi till de så varför inte. Men kan man undvika den situationen så är de ju mer guldvärt

jag har precis tagit lån för att köpa ny häst. har redan hus, bil och fast arbete i ett bristyrke så jag har inga som helst problem med att man tar ett lån för att kunna köpa den häst man vill ha.
det är ju inte inköpskostnaden som är den stora kostnaden när det gäller häst, det är ju de löpande utgifterna.
självklart är det ju jättetråkigt om det händer hästen någonting och man står med lånet kvar och man måste såklart göra en sann kalkyl och se att man har råd med även oförutsedda utgifter.

själv hoppas jag på att kunna betala av lånet betydligt snabbare än beräknat om jag får andra hästen såld samt lyckas sälja den planerade fölungen som kommer 2010. men det finns ju inga garantier för att något av det inträffar:grin:

Det verkar som att det är ganska många därute som har tagit lån för att köpa häst.
Hur resonerar ni kring det? För och nack delar?

Vi har lånat pengar till vissa av våra hästköp och det har helt enkelt varit en del av de investeringar vi behövde göra för att starta verksamhet. Så det var en del av affärsplanen redan från början.

Är det fritidsintresse känns det tveksamt - eftersom man sedan även utan ränta på ett lån har höga driftskostnader som man ska ha råd med.

Men har man råd med råge med det så är det inga problem att låna. Då är frågan dock varför man inte har råd att köpa hästen efter en stunds sparande....

Jag tog lån för att köpa min häst. Har jobb, hus och bil. Inga sparpengar... Därför tog jag lån, för jag vet att jag har råd att betala av, och spar ihop pengarna skulle ta flera år.
Fördelen är att jag kunde köpa den häst jag ville ha utan att behöva vänta många år. Nackdelen är att nu betalar jag av en skuld i ett antal år istället, med ränta.
Men skulle jag vilja/behöva sälja hästen så kan jag betala av direkt bara det att jag inte får så mkt pengar själv för det. Köpte hästen rätt så billigt ändå, så jag räknar inte med nån förlust.
Tråkigaste är ju dock om man hamnar i en ekonomiskkris och inte får sålt hästen, för då måste man betala ändå.
Jag har inga andra lån, utom hus och bil som jag har med min man.

Jag tog ett litet lån för o kunna köpa min Andi. Det rörde sig om 10000:- o det var min kusin som lånade ut. Jag var fattig student o hästen skulle bara räddas från slakt- något alternativ att spara fanns inte. Det var Nu eller inte alls.

Jag betalade tillbaka med sommarjobbspengarna den sommarn, hur smidigt som helst.

Men i dagsläget? Jag hade inte tagit ett banklån/kreditlån för o finansiera en häst. Men varför skulle man inte kunna göra det eg.? Vill man ha en dyrare riktigt bra häst o inte vill spara i flera år men har råd att avsätta det som lånet kostar så varför inte? Precis likagärna som man lånar till en bil? En häst sjunker ju inte i värde så fort man tar ut den heller ;)

Jag skulle aldrig ta lån för att köpa häst.
Om man sparar vad hästen kommer kosta i månaden i några år så har man pengarna i handen istället för att riskera att inse hur dyrt det faktiskt är att ha häst och sedan stå med lån dessutom och då är det försent.

Jag anser att lånar gör man till hus, inget annat (jo studielån), min sambo tar lån för att köpa bilar och vi diskuterade det innan vi hade hittat vårt drömställe. Jag var rädd att vi inte skulle få låna tillräckligt till hus eftersom han tog lån till bilarna med motiveringen att jag aldrig skulle ta lån till hästköp.
Han sa att om det skulle bli så så skulle han sälja bilarna medans jag aldrig skulle kunna sälja en häst jag tagit lån för att köpa.
Han hade/har väldigt rätt, en häst är ju så stor känslomässig separation och att vara tvungen att sälja för att ekonomin brakar ihop annars vill ju ingen.

(Nu är det ju inga bilar som förlorar i värde han köper utan i garaget står hans pensionssparande i form av diverse jänkare. De lån han har tagit kunde ha haft dubbla räntan och ändå vara värda att ta med tanke på hur mycket mer bilarna är värda idag än de var när han köpte dem.)

Jag har svårt för att förstå att man överhuvudtaget börjar titta på hästar innan man har pengarna, men det är ju så att alla är olika.

Jag har lånat till båda mina hästar. Något sparkapital fanns inte då jag köpte dom. Att vänta med hästköp och spara under tiden kändes uteslutet. Dyker hästen med stort H upp så är det ett bra alternativ att låna. De löpande kostnaderna sedan med lån, försäkring m.m. som jag har är inte mer än om jag skulle ha hästarna inackorderare. Jag har visserligen hästarna hos min granne, men hyran är försumbar. Jag sköter allt själv med de ev. kostnader som uppstår kring och i stallet, t ex staket och målning.

När jag pluggade tog jag lån för att köpa häst. Hade dock en del sparat men ville ha en buffert ifall något skulle hända. Eftersom jag skulle plugga i tre år så skulle jag ju inte kunna spara ihop några pengar under studietiden för det var rätt knapert då. Och jag ville inte vänta så länge med att köpa häst. Jag betalade 300 kr i månaden på lånet. Var inga problem med det.

Nej jag skulle nog inte göra det i första taget...

Nu köpte jag ett föl relativt billigt så då tog jag inget lån. Jag brukar spara till det jag vill ha. Men säg att jag hade varit en lovande tävlingsryttare vilket är så långt från verkligheten man kan komma, och behövde en riktigt bra häst då hade jag kunnat tänka mig att låna. Inte allt men då hade jag sett det som en investering.

jag planerar att köpa häst till hästen å då låna till det..... ser inget konstigt med de... jag lånade även när jag köpte min bil för pengarna inte fanns betalar man bara en rejäl summa så är lånet snart borta sen!

Visst får man betala en del ränta men de gör mig inte så mycke

Inköpet är den minsta delen av hela paketet, driften är den dyraste. Så min åsikt är den, kan man inte betala för hästen när den köps så borde man också rimligtvis få problem med ägandet som är den dyraste posten.

Inköpet är den minsta delen av hela paketet, driften är den dyraste. Så min åsikt är den, kan man inte betala för hästen när den köps så borde man också rimligtvis få problem med ägandet som är den dyraste posten.

Det är ju lite skillnad på att kanske köpa en häst för 150 000 kr mot att betala t ex 3000 kr i månaden i stallhyra...

Det är ju lite skillnad på att kanske köpa en häst för 150 000 kr mot att betala t ex 3000 kr i månaden i stallhyra...

Har någon överhuvudtaget hört ordet spara, om inte så fundera gärna vad det betyder.;)
Kan man inte spara, så bör ju också de löpande kostnaderna blir svåra.

Jag kan se en vits med lån om man inte har sparkapital i vissa lägen.

Tex vart student och levt på minimum, nu har ett shysst jobb och vill köpa häst. Självklart går det att spara ihop 150 000 på några år om man vill, men då har man ju inte glädjen av hästen under tiden.

Så om man är i ett läge där man kan spara ett par tusen varje månad + har pengar över till driftskostnaderna för hästen så visst varför inte.

Men det är nog bra att kolla upp precis hur mycket driften kommer att kosta innan man tar lånet, så man inte köper en häst som man sen inte har råd att hålla.

Och riktigt viktigt ha hästkräket riktigt ordentligt försäkrat!

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 335
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 491
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 490
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa... 2
Svar
36
· Visningar
3 677
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Kastrering av tik - erfarenheter?