Ta körkort för manuell eller automat

Körkortssträvaren

Trådstartare

Hej!

Jag har nyligen börjat övningsköra på trafikskola och har hittills tagit tre lektioner med manuell bil, men jag har aldrig kört bil tidigare. Jag upplever att växlingen känns svår och stressande, vilket gör att jag inte riktigt får den glädje jag hade hoppats på från körningen. Därför funderar jag på att byta till automatbil för att få en mer avslappnad och roligare upplevelse, samt eventuellt göra körkortet billigare.

Jag undrar om någon här på forumet har valt att ta körkort för automatbil och kan dela med sig av sina erfarenheter. Vilka begränsningar har ni upplevt? Har ni någon gång ångrat ert val och hur har det påverkat er i arbetslivet eller i andra sammanhang?

Tack på förhand!

Hej!

Jag har nyligen börjat övningsköra på trafikskola och har hittills tagit tre lektioner med manuell bil, men jag har aldrig kört bil tidigare. Jag upplever att växlingen känns svår och stressande, vilket gör att jag inte riktigt får den glädje jag hade hoppats på från körningen. Därför funderar jag på att byta till automatbil för att få en mer avslappnad och roligare upplevelse, samt eventuellt göra körkortet billigare.

Jag undrar om någon här på forumet har valt att ta körkort för automatbil och kan dela med sig av sina erfarenheter. Vilka begränsningar har ni upplevt? Har ni någon gång ångrat ert val och hur har det påverkat er i arbetslivet eller i andra sammanhang?

Tack på förhand!
Jag tror att det beror delvis på vad du vill arbeta med i framtiden. Min son vill kunna arbeta inom polisen eller försvarsmakten så därför valde han manuell. Det har också varit en fördel för honom nu när han har letat jobb, tex jobbar han nu på en budfirma. För egen del har jag körkort för manuell men har endast kört automat de senaste tio åren och älskar det, också jättebra när man kör med hästsläp.

En fd kollega tog först för automat men flera år senare för manuell. Manuell är en begränsning, många gånger när jag lämnat in bilen på verkstan så får jag en manuell som lånebil.

Om du har möjlighet att övningsköra med någon så åk till en stor parkering och öva på att hitta dragläge, backa, parkera i ruta, krypköra och växla så spara du många lektioner.

En fd kollega tog först för automat men flera år senare för manuell. Manuell är en begränsning, många gånger när jag lämnat in bilen på verkstan så får jag en manuell som lånebil.

Om du har möjlighet att övningsköra med någon så åk till en stor parkering och öva på att hitta dragläge, backa, parkera i ruta, krypköra och växla så spara du många lektioner.
Har enbart möjlighet att köra på skola.

Ena sonen har nyss tagit körkort via körskola, kostnad runt 50 000 kr har han lagt på det. valde manuell då han via jobbet ska köra det och vill ha en manuellväxlad bil och inte begränsa sig. Tänker att automat är en begränsning, kanske om man jobbar som honom inom park och bygg, men även inom äldreomsorg och hemtjänst och kör bil där?

Ena sonen har nyss tagit körkort via körskola, kostnad runt 50 000 kr har han lagt på det. valde manuell då han via jobbet ska köra det och vill ha en manuellväxlad bil och inte begränsa sig. Tänker att automat är en begränsning, kanske om man jobbar som honom inom park och bygg, men även inom äldreomsorg och hemtjänst och kör bil där?
Tack för svar, jag vill arbeta som audionom i framtiden så lär inte bli mkt resor i arbetet.

Hur många lektioner blev det då för honom? 50 000 kr är mkt pengar.

Hur många lektioner blev det då för honom? 50 000 kr är mkt pengar.
Ganska många, han stressade inte, är lite försiktig av sig när det kommer till motorer och sådant, inte mesig som en del skulle kalla honom, utan mer försiktig och vill verkligen kunna saker perfekt och vara säker, framför allt vid bilkörning då det rör sig om andra människors liv också. Han har lagt ner mycket tid och energi på det, körde bara via körskola också.

Hej!

Tack på förhand!
Efter tre lektioner kan man nog inte förvänta sig att få uppleva körglädje. Den kommer långt senare.

Hej!

Tack på förhand!
Jag kan nog kanske inte bidra med det du önskar, upplevelser av att inte ha manuellt körkort.

Men jag kan bidra med att jag nog aldrig egentligen pratat med någon som tyckt att lära sig bilkörning de första lektionerna var en speciellt glädjefylld, rolig och avslappnande upplevelse oavsett, utan snarare just att det innebär viss stress och att det kanske är naturligt med stress när man lär sig nytt.

Jag tror det är stressande att lära sig och att det tar lite olika lång tid för olika personer att stressa av när man väl fått körkortet. Dvs även personer med körkort som är ganska nytt verkar kunna uppleva stress sina första körturer, det är kanske så att det är en del i det för många.

Jag kan nog kanske inte bidra med det du önskar, upplevelser av att inte ha manuellt körkort.

Men jag kan bidra med att jag nog aldrig egentligen pratat med någon som tyckt att lära sig bilkörning de första lektionerna var en speciellt glädjefylld, rolig och avslappnande upplevelse oavsett, utan snarare just att det innebär viss stress och att det kanske är naturligt med stress när man lär sig nytt.

Jag tror det är stressande att lära sig och att det tar lite olika lång tid för olika personer att stressa av när man väl fått körkortet. Dvs även personer med körkort som är ganska nytt verkar kunna uppleva stress sina första körturer, det är kanske så att det är en del i det för många.
Jag brukar säga att man inte kan köra bil då man har fått körkort, men man har tillstånd att öva på egen hand.

Har enbart möjlighet att köra på skola.
Vad synd, det är ju antalet mil man har bakom sig som gör en till en bra chaufför och mindre osäker i trafiken. Om du fortfarande bor hemma kan ingen förälder övningsköra med dig?

Även om du planerar att bli audionom så kan du hinna ändra dig många gånger i ditt yrkesverksamma liv fast då kan du ju göra som kollegan, skaffa ett körkort för manuell senare.
Problemet är att jag 2 lektioner i rad nu sitter fast i nedväxling.
Om du bara hunnit ta tre lektioner och har problem att växla ner de senaste två så säger det ingenting. Du kommer att fastna på fler moment under vägen till körkort, det är bara övning som gäller.

Liknande trådar

Äldre Har äntligen fått möjlighet att ta körkort :banana: Kruxet nu är att jag är så jäkla osäker och tvivlar på om jag kommer klara av... 10 11 12
Svar
226
· Visningar
14 233
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Ny lag träder ju i kraft i januari nästa år. Så hur kommer ni göra? Jag har alla papper betalda för mitt E kort och kommer då ta det... 3 4 5
Svar
85
· Visningar
14 735
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Jag är inte så smart
  • Vad gör vi? Del CCXI
  • Om kvitton

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hur får vi fler starter på klubbtävlingar?
  • Atletix
  • Födda -21
Tillbaka