ta in när de regnar?

U

Uddatyp

stallägaren tar in hästarna så fort de börjar regna lite..även om dom har regntäcken på sej..liksom..varför?
blev värsta arg på mej bara för att ja inte hade tagit in dom.
trodde hästar tålde vatten?
o ja antar ju att alla har regntecken som e bra..va e de för mening me o sätta på dom de annars?

vid vilket väder låter ni era hästar stå inne?

Sv: ta in när de regnar?

Vid rejäl storm (så att man tror att träden ska blåsa ner) eller vid värsta nederbörden då det samtigdigt är väldigt kallt... Typ 15 - och snöstorm. Eller om det regnat riktigt mycket i många timmar, så att hästarna verkligen är genomvåta, då kan de få gå in o torka lite o sen gå ut igen.

Låter lite komiskt, möjligen tar jag in mina regn-parat med hård vind, och då menar jag hård!
Däremot UNDERKYLT regn, har jag stor respekt för, då har jag tjocka superregntäta, polartäckesvarianten. Likaså snöblask.
Och ser till att de kan gå inomhus, om de vill.
Varmt regn, eller torr snö, är inget problem tycker jag.
Men man får förse dem med ordentligt med mat, och ha "gå-in-möjlighet, samt kolla upp att de inte fryser, med jämna mellanrum.
Det är så olika på individer.

vid vilket väder låter ni era hästar stå inne?
Snöstorm, hagel och drivis...
Och mina hästar har inte ens täcken på sig.. :p Går fortfarande ute dygnet runt. :)

Alltför många tror att deras hästar är gjorda av porslin eller nåt, för de tror att de inte tål något alls. Eller som jag sa till en gammal kompis: "Guld rostar inte!" :idea:

ameo skrev:
Snöstorm, hagel och drivis...
Och mina hästar har inte ens täcken på sig.. :p Går fortfarande ute dygnet runt. :)

Alltför många tror att deras hästar är gjorda av porslin eller nåt, för de tror att de inte tål något alls. Eller som jag sa till en gammal kompis: "Guld rostar inte!" :idea:

Jag håller i princip med dig, mina hästar går ungefär som dina.
Men här finns individer som faktiskt inte klarar det, som fryser lätt.
Och då pratar vi kallblodsraser, med tjock vinterpäls...
Så de får ha täcken på när det är dåligt väder.
Jag vet faktiskt inte vad det beror på, men intressant är att båda är skimmlar...Är det en slump tror ni eller?

Jag har aldrig låtit min häst stå inne en hel eller halv dag för dåligt väder. OM det regnar mycket eller blåser och är blötsnö så kan dom få stå inne någon timme eller två extra på morgonen och komma in någon timme tidigare, aldrig mer än så.

Om man har släppt ut dom utan täcke och det slår om till skitväder så kan jag ta in dom för att torka dom och sen släppa ut dom med bra täcke på sig igen.

Men så har våra hästar bra täcken och skogshage att å in i, plus att nu på vinterhalvåret så står hösilaget under en stor tät gran och det är oftast där dom står och hänger om det är blä väder ute.

Jag är helt emot att låta hästarna stå inne bara för att det regnar lite! Det är att tillskriva dem mänskliga egenskaper, att de inte vill vara ute för att det är lite blött, när det egentligen är vi som är för bekväma för det. Och då har man korsat en väldigt farlig gräns, när man tillskriver sin häst sina egna åsikter. Tycker det är vansinne att låta dem stå inne en hel dag i sin box!

Om det är störtskurar, storm eller drivis så kan min häst få vänta nån timme eller så med att gå ut eller komma in nån timme tidigare. Men med ett bra utetäcke och hö att äta så klarar de det mesta!

Tölva skrev:
Jag håller i princip med dig, mina hästar går ungefär som dina.
Men här finns individer som faktiskt inte klarar det, som fryser lätt.
Och då pratar vi kallblodsraser, med tjock vinterpäls...
Så de får ha täcken på när det är dåligt väder.
Jag vet faktiskt inte vad det beror på, men intressant är att båda är skimmlar...Är det en slump tror ni eller?

Jag har läst någonstans att skimlar sätter tjockare päls än andra färger. Kanske är det för att de fryser lättare eller nå´t...? Vad vet jag, men något slags samband verkar det ju faktiskt vara. Jag har själv en skimmel som trots tidigt täckespåtagning börjar se ut som en isbjörn i pälsen. Hon gillar vare sig regn eller kyla och står nästan och hoppar av iver vid grinden när man kommer för att ta in dem när det regnar. (Hon har täcke.) De andra hästarna verkar inte bry sig ett skvatt. De får jag oftast gå in och hämta, längst bort i hagen givetvis ... =)

Hej,

Jag har en brun Kallblodstravare som fryser så han skakar om han går utan regntäcke vid heldags-regn. Så färgen spelar nog ingen roll tror jag ;) .

Nej, men du har rätt: det finns individer som fryser trots tjock päls och trots att de är av en ras som anses "tåla" mer. Pålles kompis som är en lika tjockpälsad islandshäst fryser i princip aldrig medans en islänning i förra stallet frös väldigt lätt.

Pållarna i vårt stall går ute i ur och skur men givetvis finns det gränser, som t ex storm etc.

Till trådskaparen:

Förstår att du reagerar på att stallägaren tar in hästarna vid minsta lilla regn trots regntäcke. Men finns det inte fler hästar som kan gå ute med din häst ifall det regnar?

Våra är ute när det är dagsljus. Vid ihållande regn händer det att de tas in lite tidigare någon gång. De brukar ju säga till om de vill komma in eller inte.
mvh
Lejonelle

Nja... Vi har en hel haug med skimler på stallen, og de klarer seg akkurat like bra som de andre. (De er new forest-, welsh- og sportsponnier pluss en fjording og en shetland). Isbjørnen har jo også hvit pels :)

Är det ihållande regn går våra in till lunch, jag tycker det är onödigt tidit men jag bestämmer inte och hagarna är platta utan vindskydd. Så regn och vind blir rätt kallt, och då får 4-5 timmar ute tyvärr räcka.

Enda gången jag tar in dom tidigare är vid snöstorm lr om det spöregnar en hel dag och regnet går igenom täcket. Låter dom aldrig stå inne hela dagen. Dom har ett litet vindskydd i hagen också som dom kan söka skydd i. Fast det gör dom aldrig. Hade också en person i mitt stall förr som tog in hästarna vid regn, trots täcken och så fort det började mörkna skulle dom in. Helst tidigare... Gissa om jag är glad över att vara själv nu! Mina hästar går ute till 21-22 nu istället för 16 och kommer ut tidigare på morgonen också. :banana:

våra hästar går normalt sett ute i ur och skur. Men nu har en av våra hästar fått otätt päls så vi försöker ha henne inne när det är längre regn för hon torkar inte så bra även om man har fleccetäcke, en av våra andra hästar har våtmugg så henne är det inte heller kul att ha ute länge i regn!

Eftersom jag har eget stall så bestämmer jag själv. Tack och lov!
Vi tar in vid 16 om det har regnat i flera timmar. Normalt kommer dom in kl 21 på kvällen. Har 3 st inackorderingar och dom har inget att invända mot heller. Dom flesta täckena håller ju inte tätt en hel dags regn. Har några som inte har täcken heller. Dom blir väldigt glada att få komma in och äta eftermiddagshöet inne i stället för att stå i hällregn ute och äta.
Tar alltid in om det har regnat i flera timmar och blåst mycket. Vid snöslask också.

Jag har mina hästar ute även om det regnar, dom har tjocka täcken med hals. Men vid kraftigt och ihållande regn brukar jag ta in dom tidigare, märks att dom gärna vill komma in då.....

avur skrev:
Nja... Vi har en hel haug med skimler på stallen, og de klarer seg akkurat like bra som de andre. (De er new forest-, welsh- og sportsponnier pluss en fjording og en shetland). Isbjørnen har jo også hvit pels :)
Har ni dom hästarna på Island?

Hos oss tar de in hästarna om det öser ner ute. (om det regnar lite får de fortfarande var aute) men spöregn, halv storm mm så kommer de in.
Vi har inte de roligaste hagarna heller så hästarna har inget direkt skydd för detta.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 686
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 092
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 837
Senast: Habina
·
Kultur Jag läser mycket ofta och jämt. Tyvärr uteblir mina biblioteksbesök då jag inte vill mecka mig in till staden och mitt lokala bibliotek...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 596
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar