ta in när de regnar?

Sv: ta in när de regnar?

Jag har mina hästar ute varje dag vilket väder det än är, och det är tävlingshästar. Det är väl bara att klä på dem efter väder och temperatur.

Jo, visst kan det bara va att klä på de täcken o så kan de vara ute, men om man inte ha bra torkmöjligheter till täcken ( torkrum el liksande) så ta jag gärna in de vid 13-14 så täckerna hinner torka än att de ska vara ute o täckerna inte hinner torka till dagen efter, för då ha de ju inga torra täcken dagen efter.,,,,,,,

men... impregnerar du inte dina täcken? Jag har varit med om att ett täcke har blivit vått på insidan EN gång och det var när jag inte hade impregnerat ordentligt.

men hallå, klart jag har täcken som tål regn, alltså impregnerade täcken, men täckena bli ju endå lite blöta utanpå, INTE IGENOM o om jag då ta av de täcket o hänger på boxdörren el liknande så torkar INTE det över natten. Jag vill att täcket ska torka på hästen o sen ta av o byta till nattäcket.

Stallägaren brukar låta dem äta frukosthöet inne istället för ute och det regnar väldigt mycket, eller snöar blötsnö eller blåser halv orkan.
Men har de väl kommit ut och det börjar regna då, då får de stanna ute i hagen. De flesta hästarna är täckade plus att det finns vindskydd och träd i hagarna så det går ingen nöd på dem så.
Normalt kommer våra hästar in vid 22-tiden, men är det väldigt dåligt väder kan jag kämna min häst inne efter ridning (så hon står inne från 20-21 ca), det känns inte som nån idé att släpa ut henne när hon helst vill stå kvar i stallet.
Fast det är bara på hösten hon blir ovillig att gå ut, hon har ingenting emot att tussa omkring i -20 grader och snö upp till bogen :)

så du menar att jag ska ta av ett täcke som är blött på utsidan för att sen på morgonen efter sätta på täcket som är blött på utsidan. Hänger jag täcket på boxen om det e blött på utsidan så troiaf jag att det klommer bli fuktigt o kallt på insidan oxå till morgonen efter... Mina hästar ha jag iaf plockat in redan idag, för står det vid grinden så tro ju jag iaf att de vill in. Så idag fick de la va ute cirkus 3 tim.

Om täckena är blöta på utsidan när man tar av dem och de inte kan hängas i typ ett torkrum ( pannrumm, sadelkammare ) utan hänger i stallet, så är de garanterat fuktiga på insidan också da´n efter. Det kan ju vara så att hästens kroppsvärme torkar det med en gång - det har jag ingen aning om?

splash skrev:
Ut på morgonen! Ska vi jobbba så åker de ut 06:00-07:00 oavsett väder, men om vi är lediga och det är skitväder brukar hästarna få stå inne någon/några timmar längre. Oftast går det inte att fodra dem och sen lämna dem inne - de börjar klättra på väggarna för att få komma ut. En stor del av den dagliga ensilage-givan får de ute i hagen så det är nog därför de har bråttom ut men om vi ger ensilage inne istället, för att de ska vara inne lite längre, så fördröjer det bara sparkandet i väggarna ca 30 min. Är det riktigt skitväder (nederbörd och blåst) och hästarna fryser så tar vi in dem så de får torka och bli varma, på med torra täcken och ut igen. Likadant efter ridning, torka med fleecetäcke inne, på med täcke igen och ut i hagen, även om det bara är för ½ - 1 timme. Jag tror benhårt på att både leder och muskler mår bra av att hästarna får röra på sig efter ett ridpass!

Liten fråga bara?

Du tror stenhårt på att leder och muskler mår bra av att röra sig efter ett ridpass.

men skrittar du inte av dem eller strechar dem efter ett ridpass??

Hur gör du när du kanske rider kl 22 på kvällen då?

samtliga hästar i vårt stall är klippta (dock ej rygg och kors) och går täckade. De går ALLTID ut på morgonen oavsett väder. De fattar inte om det är dåligt väder och vi skulle försöka göra dem "en tjänst" att stå inne, och blir väldigt upprörda om de inte skulle få gå ut när de är vana!

dock kommer de in tidigare om det har regnat igenom täckena eller om det är snöstorm/orkan vindar och de helt klart visar att de vill in pga väder. Vi brukar observera dem ganska noga då vi är många med olika tider osv, så det är alltid några stycken ute under dagen på olika tider i stallet. Verkar de besvärade får de komma in, annars inte. Så långt det är möjligt har vi dem ute men inte om de är blöta och kalla och visar obehag.

Mina hästar kommer alltid ut på morgonen oavsett väder.
De har en ligghall och en skog att gå in i om det blir skitväder och gott om mat ( 10 ha hage )

En häst är delvis klippt men de har ej alltid täcke.Blir det skitväder så kan jag ta in dom och täcka dom om det behövs men sen får de gå ut igen.

Mina går på lösdrift och har inte mer vett än att de står ute i ur och skur, så jag låser in dem när jag tycker de behöver torka upp... *s*

Min pålla får stå inne om det är snöoväder och - 25.
Men det är bara för att de andra måste göra det.

Uddatyp skrev:
stallägaren tar in hästarna så fort de börjar regna lite..även om dom har regntäcken på sej..liksom..varför?
blev värsta arg på mej bara för att ja inte hade tagit in dom.
trodde hästar tålde vatten?
o ja antar ju att alla har regntecken som e bra..va e de för mening me o sätta på dom de annars?

vid vilket väder låter ni era hästar stå inne?

har bara låtit min häst stå inne en period i hela hennes liv, och det var när det var -50 (:eek: ) ute ett par dagar. men i övrigt går hon ute i alla väder.
och det är ju klart att hästar tål regn, dom är ju inte gjorda av socker

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 686
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 092
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 837
Senast: Habina
·
Kultur Jag läser mycket ofta och jämt. Tyvärr uteblir mina biblioteksbesök då jag inte vill mecka mig in till staden och mitt lokala bibliotek...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 596
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar