ta in när de regnar?

Sv: ta in när de regnar?

Jag har en skimmel (halvblod) som verkligen inte sätter någon päls alls. Jag har klippt henne en gång i år för jag tyckte den började bli lite lång, ville börja klippa tidigt, men när jag klippte insåg jag att det knappt var något att klippa bort. Och hon har knappt satt mer nu (det var några veckor sedan jag klippte henne).

Hade när jag var mindre två skimmlar (en arab och en lippizaner) som inte heller dom satte jättemycket vinterpäls. Helt normalt, men inga mängder.
Så det där med att skimmlar sätter mer päls, det stämmer iaf inte i mitt fall.

Till trådskaparen: Tar in min häst om det är nederbörd + kallt eller mycket blåsigt, och har hållt på så ett tag. Annars är det väl om jag tex har ridit och det bara är ett par timmar kvar till insläpp och det regnar ute, då kan hon lika gärna stå kvar inne.

Ullis

Jag tycker också att hästarna ska vara ute så mycket som möjligt.. de kan iaf vara ute några timmar om det är jätte dåligt väder. Där jag har min häst inackorderad så får dem stå inne när det är jätte dåligt väder.. det tycker inte jag är så bra. för hon har gallor som går bort när hon rör sig mycket hon skulle må bäst av lösdrift.. ska försöka skaffa det nån gång..

våra kommer ut ca kl 6.30 sedan om det hällregnar tar vi in ca 16-17.00 annars ca 18.00, vi låter våra ögon bedömma ;)

Och jag låter INTE mina vara ute i regn här där jag bor. Jag har dessutom inga megahagar (självklart ofrivilligt) och vill inte att de skall stå i lera.

Mina är dessutom helklippta och med konstant blåst så gör regnet dem väldigt kalla.

Dock så går de ut även om det är kortare stund.

Nu rids ju mina ordentligt så motion får de.

Kan ju jämföra med när vi bodde i Enköping där hästarna var ute alltid oavsett väderlek. Vi hade dessutom den ena ponnyn (gick SM fälttävlan bla) på lösdrift året om tillsammans med en åring. Där var vädret annorlunda och när det blåste där så var det inte på samma sätt som här.

olgaklara skrev:
Och jag låter INTE mina vara ute i regn här där jag bor. Jag har dessutom inga megahagar (självklart ofrivilligt) och vill inte att de skall stå i lera.

Men lera blir det ju i många dagar även efter en regnperiod, + i alla möjliga väderlekar som tex snöblask och vid snö med lite varm mark under, hur gör du då?

Har du inte möjlighet att grusa upp en yta där de kan gå, och ordna med utebox eller vindskydd för hård vind?

Regnar och snöblaskar gör det ju rätt ofta, och hur det än är ska ju "pumpen" fungera....(blodcirkulationen hos betesdjur via hovarna menar jag du vet)

Regnar det så blir min häst nästan livsfarlig att ta in... Stegrar sig och ve tinte riktigt vad hon håller på med. De andra hästarna tycker också det är äckligt. Så regnar det mer än duggregn får de stå inne. Men är de redan ute och ingen är där får de vara kvar ute.

När jag hade min häst på lösdrift tillsammans med en dartmoorponny stod min häst inne om det regnade (frivilligt alltså) ponnyn var ute. Han gick bara in om det var storm :D

Hatar de regn så mycket som min gör så tycker jag att de ska få vara inne. Taskigt att låta henne stå och hänga vid grinden eller kuta fram och tillbaka och skrika efter oss... Trots täcke. Det är regn i ansiktet hon hatar.

Senast ändrad:

Om det typ ösregnar på morgonen när jag fodrar hästarna o det öser ner i en halvtimme o liksom fortsätter så, då få alla mina hästar stå inne, om det sen slutar regnar vid middagstid kan de få gå ut ett par timmar då så jag kan mocka orfdentligt.. Om det e uppehåll på morgonen så släpps de ju ut men börjar det sen regna vi 12 tiden o fortsätter dugga så tas de in då... Så gör jag!

Glimfeather skrev:
Hatar de regn så mycket som min gör så tycker jag att de ska få vara inne. Taskigt att låta henne stå och hänga vid grinden eller kuta fram och tillbaka och skrika efter oss... Trots täcke. Det är regn i ansiktet hon hatar.

Den enklaste lösningen på detta borde väl ändå vara att låta hästarna avgöra själva om de vill vara inne eller ute , genom att erbjuda en öppen boxdörr, lösdrift eller annat skydd med tak och väggar?
Man kan ju ändå inte vara bosatt i stallet dygnet runt och släppa ut och in.
Tänk att det till slut var nån som kom på "kattlucka" för våra ute/innekatter och detsamma för hundar.
Det är kanske dags att tänka om även för våra husdjur hästarna?
Erbjud valmöjlighet för bästa djurvård tycker jag!

Våra brukar gå in om det regnar eller snöar mycket och samtidigt är kallt och blåsigt, för då brukar de faktiskt frysa. (Visar de inget tecken på att frysa får de såklart gå kvar...)

Problemet brukar vara att de visserligen har regntäcke på sig, men när det blir blåsigt och kallt så värmer inte täckena, eftersom de inte är fodrade. Det blir lite som att gå i regnjacka på bara kroppen, man blir inte blöt, men det värmer inget heller...:crazy:

Har de tjockare, regntäta täcken på sig, eller möjligtvis inga alls, så klarar de sig mycket bättre. Men vissa perioder under vår och höst är det så svårt att förutspå vädret på morgonen när de täckas, så det händer att det blir fel.

Ja, det hade ju varit lösningen. Det var så jag hade det hemma. Men nu när jag inte har henne hemma så kan jag inte bestämma, tyvärr. Och stallägaren jobbar inte heldagar när hon jobbar så hon kan ta in mitt på dagen om det skulle vara så. Kan gå hem från jobbet ekller stanna hemma som hon vill eftersom hon jobbar i sin egen affär 400 meter från stallet.

pinky skrev:
Våra brukar gå in om det regnar eller snöar mycket och samtidigt är kallt och blåsigt, för då brukar de faktiskt frysa. (Visar de inget tecken på att frysa får de såklart gå kvar...)

Problemet brukar vara att de visserligen har regntäcke på sig, men när det blir blåsigt och kallt så värmer inte täckena, eftersom de inte är fodrade. Det blir lite som att gå i regnjacka på bara kroppen, man blir inte blöt, men det värmer inget heller...:crazy:

Har de tjockare, regntäta täcken på sig, eller möjligtvis inga alls, så klarar de sig mycket bättre. Men vissa perioder under vår och höst är det så svårt att förutspå vädret på morgonen när de täckas, så det händer att det blir fel.

Har man "laddat" med en regntät yta och ett någorlunda innerfoder, samt gett ORDENTLIGT med grovfoder, erbjudit ingångsmöjligheter under dagen, ligger man ganska bra till.
Men jag håller med, det finns de som lättare fryser än andra, de får man ge tjockare täcke, samt hålla mer koll på, så att de inte fryser, särskilt om de är klippta.

Tölva skrev:
Men lera blir det ju i många dagar även efter en regnperiod, + i alla möjliga väderlekar som tex snöblask och vid snö med lite varm mark under, hur gör du då?

Har du inte möjlighet att grusa upp en yta där de kan gå, och ordna med utebox eller vindskydd för hård vind?

Regnar och snöblaskar gör det ju rätt ofta, och hur det än är ska ju "pumpen" fungera....(blodcirkulationen hos betesdjur via hovarna menar jag du vet)

Det kan regna oerhört här ena dagen för att andra dagen blir relativt torrt. Blåsten gör sitt och torkar upp bra.

Snöblask vet jag inte vad det är ;) eftersom det brukar regna konstant här under vintern, eller bli snöstorm med inga möjligheter att ens ta sig ut från gården :crazy:

Nä jag anser inte att de har det behovet av att vara ute i dålig väderlek eftersom det kan vara runt nollan här och blåsa och regna kraftigt samtidigt som de är helklippta dvs hela hästen inkl benen. De rids hårt så de får bra motion.

De går dessutom alltid ute minst 3 timmar i hagen oavsett väder. Men jag tycker inte att det är rätt mot dem att vara ute när det regnar och blåser när de är helklippta. Det blåser för det mesta också från sidan så regnet hamnar på ngt vis underifrån. Och då står de bara och trycker vid grinden trots att vi har lite träd som fungerar som vindskydd.

Nope grusa får jag tyvärr inte göra eftersom det är arrenderad mark och de godkänner inte det. Vi funderade ett tag på att lägga mattor för de är ju trots allt lättare att ta bort senare om man skulle vilja det.

Tölva skrev:
Den enklaste lösningen på detta borde väl ändå vara att låta hästarna avgöra själva om de vill vara inne eller ute , genom att erbjuda en öppen boxdörr, lösdrift eller annat skydd med tak och väggar?
Man kan ju ändå inte vara bosatt i stallet dygnet runt och släppa ut och in.
Tänk att det till slut var nån som kom på "kattlucka" för våra ute/innekatter och detsamma för hundar.
Det är kanske dags att tänka om även för våra husdjur hästarna?
Erbjud valmöjlighet för bästa djurvård tycker jag!

Men men alla har ju inte de möjligheterna att ha det på det sättet.

Och jag vet definitivt vad mina hade valt i det läget. Har tom en häst som rymmer ur hagen för att gå in i sin box :crazy:

Glimfeather skrev:
Ja, det hade ju varit lösningen. Det var så jag hade det hemma. Men nu när jag inte har henne hemma så kan jag inte bestämma, tyvärr. Och stallägaren jobbar inte heldagar när hon jobbar så hon kan ta in mitt på dagen om det skulle vara så. Kan gå hem från jobbet ekller stanna hemma som hon vill eftersom hon jobbar i sin egen affär 400 meter från stallet.

Synd att vi bor i olika landsändar, annars hade du kunnat få "bo" hos mig! :D

olgaklara skrev:
Det kan regna oerhört här ena dagen för att andra dagen blir relativt torrt. Blåsten gör sitt och torkar upp bra.

Snöblask vet jag inte vad det är ;) eftersom det brukar regna konstant här under vintern, eller bli snöstorm med inga möjligheter att ens ta sig ut från gården :crazy:

Nu blir jag nyfiken på var ni är begåvade med så märkliga väderleksförhållanden, Skåne? ;)

Ut på morgonen! Ska vi jobbba så åker de ut 06:00-07:00 oavsett väder, men om vi är lediga och det är skitväder brukar hästarna få stå inne någon/några timmar längre. Oftast går det inte att fodra dem och sen lämna dem inne - de börjar klättra på väggarna för att få komma ut. En stor del av den dagliga ensilage-givan får de ute i hagen så det är nog därför de har bråttom ut men om vi ger ensilage inne istället, för att de ska vara inne lite längre, så fördröjer det bara sparkandet i väggarna ca 30 min. Är det riktigt skitväder (nederbörd och blåst) och hästarna fryser så tar vi in dem så de får torka och bli varma, på med torra täcken och ut igen. Likadant efter ridning, torka med fleecetäcke inne, på med täcke igen och ut i hagen, även om det bara är för ½ - 1 timme. Jag tror benhårt på att både leder och muskler mår bra av att hästarna får röra på sig efter ett ridpass!

Ett tips om man har stallet i en lång "länga" mot hagen, är som jag sett att många gör nu, de "petar" hål i väggen, endera till stallgången, om den är tillräckligt bred, eller faktiskt en ingång bakifrån in till varje box. Och trolleri!! Så har man ordnat superbra lösdrift på dagtid! (eller dygnet runt om man så vill..)
Utvecklingen går framåt!

Glimfeather skrev:
Men om flera hästar går in i samma box och det blir bråk då :crazy:

Det händer, det händer, men nästan bara om det kommer en ny häst i "gänget".
De brukar söka sig in till sin egen box i första hand.
Just nu är flocken så stabil här, så jag har inte sett nåt käbbel på väldigt länge ;)
Vissa hästar älskar verkligen varandra, och väljer att sova middag i samma box.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 686
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 092
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 837
Senast: Habina
·
Kultur Jag läser mycket ofta och jämt. Tyvärr uteblir mina biblioteksbesök då jag inte vill mecka mig in till staden och mitt lokala bibliotek...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 596
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar