Ta in hästarna på dagen?

Sv: Ta in hästarna på dagen?

Hur gör ni, låter ni hästarna gå kvar på bete dygnet runt, eller tar ni in dem när det är som varmast? Min unghäst blir jättesur på alla bromsar, och häromdagen verkade det som att hon ville vara kvar inne efter att vi jobbat på eftermiddagen. De får isf ingen mat inne, men det klarar de sig ju utan en 3-4 timmar.

Vi tar in mitt på dagen nu när solen är som starkast (33 grader idag...). Då blir det lite svalkande kallt stall med mat & gott (mineraler, krafft & hö) och en tupplur. Har inga jätteproblem med insekter. Det var värre tidigare i somras med alla småknott. Då åkte de in på kvällningen när det var som värst.

Det verkar som att det är många som tar in hästarna på dagen. När mina hade stått inne en timme idag verkade de helnöjda, får se hur de beter sig om ett par timmar. Jag har en liten hage i anslutning till stallet där jag kan släppa dem en stund så de får i sig lite käk också.

Mina är rätt lustiga, de vet att det är olidligt ute när det är varmt och broms, och mitt stall är väldigt svalt och skönt. De lägger sig när de kommer in och sover ett par timmar.

Min häst är oerhört känslig, och tyvärr är det alldeles för mycket blinningar och bromsar för att hon ska trivas ute på dagen. Så för insikternas skull (inte för värmen)står hon inne mellan 10 och 17 vilket hon verkar mer än nöjd över. Får sedan gå ut några timmar på kvällen efter ridpasset.

Har gott om skugga och friskt vatten så värmen stör henne inte!

Mina hästar verkar inte lida av värmen särskilt mycket. Trots att det finns många skuggiga platser väljer dom att stå i solen. Flygen besvärar dom inte så mycket då hagen ligger öppet - inte mycket flyg.

Skulle dom däremot verka lida får dom komma in under dagen. :laugh:

Mina går ute dygnet runt. Trots att de har skog och skugga så står de i solen. Vi har heller inga jätteproblem med bromsar och blinningar. Flugor har vi dock gott om men det hjälps de åt att vifta bort åt varandra.

Min kommer in mellan 8-10 på morgonen och går ut igen mellan 20-22
Det märks verkligen hur skönt hon tycker att det är att få komma in!
Står och sover hela dagen :)

Så gör vi också. De brukar gnägga när man kommer för att hämta dom och ha bråttom in.

Mvh

Tora

Hästarna i stallet där jag har min häst får komma in runt 8-tiden på morgonen och ut igen runt 19-tiden. Vi har ganska stora beteshagar men tyvärr ingen som helst skugga i dom.
De får en högiva inne under dagen. Funkar bra och är det bästa alternativet för dom.

*kl*
Vi har platta soliga åkermarksbeten utan naturlig skugga. Öppna så fördelen är inte överfullt med flygfän. Tidigare om åren har jag alltid fått hålla på och ta in/ut hästarna om dagarna och semestern har gått åt till att kolla dagens broms- och värmestatus innan man farit iväg på något. Förra våren bestämde jag mig för en ändring på denna punkt och lät bygga ett "utestall" i beteshagen och där nu under insektperioder öppningarna är täckta så hästarna går genom in/ut men insekterna lämnar ute. Så nu kan jag äntligen få frihet under sommaren och hästarna har det ändå bra!! "Utestallet" används flitigt varma sommardagar och knottiga nätter men övriga tider inte alls.

Jag har inte så mkt problem... däremot flugor till förbannelse i år :eek:

så det blev till att köpa en till flughuva, en med öron som valacken fick, unghästen har så mkt tätt hår i öronen så där kommer nog inget in...

så nej jag tar inte in mina, skulle jag ha dem i skogshagen nu så skulle jag nog få göra det dock.

*kl*
Insekterna är inte såå farliga här. Inte så mycket broms där hästarna går, en del flugor men dom är ju inte riktigt lika jobbiga.
Däremot skulle jag gärna ha tagit in en stund om dagen ändå dom riktigt varma dagarna om jag hade haft möjlighet för att hästen ska få svalka (dom har inte ens ett träd i sin hage som ger skugga :eek: efter att stallägarna delat av den, dom hade hoppats att alla tre ponnyer kunde gå ihop vilket inte gick).

Men nu går det tyvärr inte pga jobbet, och även dom dagar jag inte jobbar tar det ganska lång tid och blir dyrt att åka ca 1,5 mil ut till stallet två gånger för att kunna lämna hästen inne några timmar, och han uppskattar inte att stå inne ensam och utan käk (=något att göra) någon längre stund.

Jag tar in mina mitt på dagen mellan 11-17 ungefär, då insekterna är som allra värst :crazy:
Då får de hö och de står och vilar lite, ibalnd funderar jag på att ha de inne lite längre, för de vill inte alls gå ut när man ska ta ut dom igen :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
784
Senast: Oknytt
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 760
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag lånar en lite yngre häst ibland. Hästen går på lösdrift, blir väldigt otålig då man tar in för att borsta etc trots hötuss. Snurrar...
Svar
10
· Visningar
973
Senast: BoYo
·
Hundhälsa Jag har insett att varulvens dagar är räknade även om jag inte vet när räkenskapens dag är inne. Jag har hoppats på att kunna ta med...
Svar
19
· Visningar
2 063
Senast: Milene
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023