Ta hand om hittekatt?

Silver Girl

Trådstartare
Två katter har sedan ett par dagar mer eller mindre flyttat in hos mina föräldrar. Det är två honor, små slanka katter, men verkar vara vuxna. De är magra och var rädda i början, men nu vågar de sig med oss ut i trädgården och de är mindre nervösa och leker mer. De håller sig dock mest inne, vilket gör att vi tror att de eventuellt kan vara innekatter från början.

Mina föräldrar har satt upp lappar och frågat runt, men ingen verkar sakna dem. Annons insatt i lokaltidningen och om det inte är för dyrt ska de åka till veterinären i veckan och scanna dem för chip (ingen öronmärkning). Pappa vill absolut inte behålla dem, då de snart är pensionärer och vill kunna åka på sista-minutenresor m m utan att behöva fundera över vad de ska göra av katterna. Det finns inget katthem i kommunen, och om vi lämnar dem till polisen blir de avlivade.

Så jag funderar på om jag ska behålla dem om ingen hör av sig. Jag har funderat över att skaffa katt framöver, men har skjutit det på framtiden då jag tycker att jag är hemma för lite. Jag arbetar heltid samt har en häst. Försöker även hinna med lite träning och socialt liv, vilket gör att jag vissa dagar bara är hemma och kastar i mig lite mat. Jag bor dessutom i lägenhet (70m2) på tredje våningen. Om jag åker bort vet jag att mamma eller min syster kan passa dem.

Katterna är nu vana att vara ute, kan de anpassa sig? Vet ju inte säkert att de varit innekatter innan.
Hur mycket mänskligt sällskap behöver katter, de är ju två? Är det tillräcklig stimulans?

Ska till bibblan i morgon och låna lite böcker, men alla råd och kommentarer är välkomna. Känns fel att avliva två pigga och friska katter, men jag vill heller inte ta på mig ett ansvar för flera år framöver utan att känna att jag kan stå för det.
 
Sv: Ta hand om hittekatt?

Jag tror att dina katter kan anpassa sig till att vara inne-katter.
Jag har själv 3 st huskatter. På vinterhalvåret så bor jag i en 2:a på 3e vån och då kan de inte gå ut.
På sommaren så bor jag i min kolonistuga och då får de gå ut och in som de vill.
Mina katter klarar det i allafall och jag ser även på dem att de känner igen sig både efter vinterhalvåret när de kommer till stugan, och vice versa.
 
Sv: Ta hand om hittekatt?

Det är med största säkerhet helt gratis att scanna katterna hos vet eller närmaste katthem
 
Sv: Ta hand om hittekatt?

Åk till polisen med katterna och be dem scanna dem. Hos de veterinärer jag har varit hos har jag fått betala men hos polisen är det gratis.

Huruvida du ska behålla katterna kan du ju bara avgöra det själv men två katter klarar av att vara ensamma längre tid än en ensam katt. Men givetvis behöver de dej ändå, om inte annat så som klappare och matbetjänt ;)
De flesta katterna trivs med att bara vara inne så jag tycker att om du vill så ge det en chans och ompröva ditt beslut om det skulle visa sig att de inte trivs inne.
 
Sv: Ta hand om hittekatt?

Jag tycker absolut att du ska ge det en chans! De flesta katter fixar omställningen till innekatt galant. Särskilt före detta hemlösa katter verkar extra benägna att anamma innelivet. Jag har själv två katthemskatter som hade varit hemlösa i flera år innan de togs in, de stormtrivs i min etta och visar inga tecken på att sakna utelivet. Jag har nätat in min balkong så att de kan gå ut dit och spana på omgivningen och få lite frisk luft, och det är mycket uppskattat.

Innekatter behöver ju mer stimulans än utekatter och kräver lite engagemang från sina ägare, men två katter brukar också vara bra på att sysselsätta varandra. Under mina mer intensiva pluggperioder är jag emellanåt i princip bara hemma och sover, och mina katter tar det med ro. De är lite mer kelsjuka när jag väl är hemma bara. Man bör också se till att de har en miljö som inbjuder till aktivering, med gott om bus- och klättermöjligheter, gömställen och gärna en någorlunda fri passage för ett och annat tok-race. Ett takhögt klösträd är ett hett tips, går att buda hem snorbilligt på tyska eBay.

Jag tycker att dina funderingar i sig tyder på att du skulle bli en alldeles idealisk kattmatte.
 
Sv: Ta hand om hittekatt?

Katterna är nu scannade, inget chip. Fortsatt inget svar på lappar och annonser.

Pappa börjar vekna, så ev blir katterna kvar hos mina föräldrar, och annars tar jag hand om dem.

Men när kan vi anse att katterna är våra?
Om vi (jag eller mina föräldrar) ska behålla dem så vill vi sterilisera dem (om det inte är gjort) samt identitetsmärka dem. Vad händer om vi gör det och den rätta ägaren dyker upp om ett par veckor? Vem kan man fråga om detta?
 
Sv: Ta hand om hittekatt?

Hur länge har katterna varit hos er nu?

Hör med ett katthem hur de ser på frågan om när de kan betraktas som era. De om några har juh erfarenhet av hittekatter!

Mina föräldrars förra katt var hittekatt. Han dök upp en dag (dock som väldigt liten kattunge). Polisen visste inget om det och det tog inte lång tid innan vi bestämde att han var vår.
 
Sv: Ta hand om hittekatt?

Jag har läst att om man ger mat till en hemlös katt så anses man enligt djurskyddslagen ha tagit över ägaransvaret. Vet inte om det stämmer men isf är de ju era nu. :laugh:
 
Sv: Ta hand om hittekatt?

Vad händer om vi gör det och den rätta ägaren dyker upp om ett par veckor? Vem kan man fråga om detta?

Har ni anmält dem som hittegods så borde väl polisen informerat om det. :p
Om ni chippar dem och registrerar dem på dig/er så kan nog inte en fd ägare ta tillbaks dem för h*n har nog inget bevis på ägarskapet men det har ni...
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Bison
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 385
Senast: Sel
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 201
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Jag är i valet och kvalet om jag ska skaffa katt, behöver lite hjälp och råd tror jag :confused: flyttade till hus i somras och känner...
Svar
16
· Visningar
2 286
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp