Ta bort vargtänderna?

FJ_

Trådstartare
Min häst är 4 år och hon har vargtänder. Skulle ni be en veterinär att ta bort dom?
Orsakar dom alltid problem vid ridning med bett? Har era hästar vargtänderna kvar, hur går det?

Jag, som har erfarenheten av att ha suttit på och försökt rida/hoppa en vuxen häst som haft problem med vargtänderna (det vill säga, vid det tillfället var vargtänderna borta sen många år tillbaka, men hästen hade lärt sig att det gjorde ont och var dessutom sparsamt riden efter det), förespråkar definitivt att dra ut dem. Innan det blir ett problem. Den hästen höll på att krossa näsbenet på mig för att hon kastade så sinnessjukt mycket med huvudet, och det tog flera år att jobba bort det helt, åtminstone i hoppningen.

Min unghäst drog vi ut vargtanden (hon hade bara en) på som treåring. Hon var inriden då, men den drogs direkt efter insittningen och sen fick hon sommarlov efter det. Hon var mycket sparsamt hanterad på bett innan, hade vi använt bettet mer hade jag dragit den tidigare. Det är ett så pass enkelt ingrepp, men följderna på att låta dem sitta kvar är betydligt mer riskabla.

Min fyraåring fick sina borttagna i förrgår. Jag ser ingen anledning till att låta dem vara kvar och eventuellt ge hästen besvär som kan ge den ett dåligt minne.

Lägger till att min fyraåring slutade blöda snabbt, åt ett par timmar efter ingreppet, och verkar helt obekymrad. Jag tycker att det är dumsnålt att låta dem vara kvar om inte veterinären av någon anledning bedömer att de absolut inte ska tas bort.

På min ena tog jag bort vargtänderna innan han fick bett i munnen första gången, den andra hästen fick inte bort sina fören hösten som 5 åring och är 15 år senare fortfarande extremt rädd om munnen.

Så ja ta bort dom om du vill rida med bett i alla fall, har ingen aning om vargtänderna stör en häst som aldrig får bett i munnen.

Min 5 åring har de kvar, men har inte satt ett bett i hans mun och tänker inte göra det förrän de är borta. Risken är ju att hästen biter fel på bettet, vargtand går sönder och det gör aj aj i munnen på hästen som sedan i många år kommer tycka att bett i mun = aj aj. Inget jag skulle vilja uppleva.

Vi tar bort min hästs i november när han ska vaccineras. Tandläkaren tyckte förra ägaren skulle vänta lite sist han blev kollad i munnen då de inte tittat fram ordentligt. Får höra vad veterinär säger i november. :)

Tog bort min ponnys när han var 3 år precis då jag började rida in honom, eftersom det märktes att han blev störd av dom.

Jag visste inte att dom kommit upp utan han började fiffla så mycket med bettet och drog tyglarna ur handen på mig, kikade in i munnen och såg då vargtänderna och några dagar senare rök dom.

Åk och dra ut så fort som möjligt säger jag. Min ponny visade väldigt tydligt vad han tyckte om att ha bett i munnen samtidigt med vargtänderna men det är inte alla som gör det utan en del hästar lider i tystnad.

Jag gjorde det misstaget att lita på en när jag köpte min första unghäst. De sa att vargtänderna var ute och så var de inte de. Jag litade på min instinkt så efter inridning och de inte blev bättre med munnen så kollades tänderna, skadan redan skedd. Men då var jag helt enkelt godtrogen. Han är idag 6år gammal och är fortfarande känslig i sin mun som bara den.

Samma sak med 3åringen jag köpte i Maj, longerad med bett endast, men nu när vargtanden är borta och han fick långt sommarlov från bett så är han fortfarande grinig med bett i munnen. Men endast när man sitter på, så jag jobbar på det från backen och han blir långsamt bättre. Det är fortfarande en lång väg kvar, så gör dig själv en stor björntjänst och ta ut dem ;)

Jag gjorde det misstaget att lita på en när jag köpte min första unghäst. De sa att vargtänderna var ute och så var de inte de. Jag litade på min instinkt så efter inridning och de inte blev bättre med munnen så kollades tänderna, skadan redan skedd. Men då var jag helt enkelt godtrogen. Han är idag 6år gammal och är fortfarande känslig i sin mun som bara den.

Samma sak med 3åringen jag köpte i Maj, longerad med bett endast, men nu när vargtanden är borta och han fick långt sommarlov från bett så är han fortfarande grinig med bett i munnen. Men endast när man sitter på, så jag jobbar på det från backen och han blir långsamt bättre. Det är fortfarande en lång väg kvar, så gör dig själv en stor björntjänst och ta ut dem ;)
Oj, när jag läser sånt här är jag glad att jag inte satt något bett i munnen på min. :nailbiting: Tur att jag inte lyssnade på alla "min häst har sina vargtänder kvar och han är 15 år och rids ändå!"

Oj, när jag läser sånt här är jag glad att jag inte satt något bett i munnen på min. :nailbiting: Tur att jag inte lyssnade på alla "min häst har sina vargtänder kvar och han är 15 år och rids ändå!"

Ja alltså det är ju även olika från häst till häst, grannen har två st Frieser korsningar och de har varsin vargtand. En har aldrig ens brytt sig om det, snarare lite hård i munnen och tar ett mycket jämnt stöd. Den yngre är än så länge bara 2år så där vet jag inte alls hur hon kommer ta det. Men grannen kör ju på sin stil och tar inte bort dem eller så, men min andra 3åring som jag haft som föl drog jag ur vargtänderna så fort han visade i vanlig tömkörning en dag ute i skogen att de började bli knepigt(han var 1,5år). Då rök dem direkt och sedan 7-9mån vila från bett och nu är han super fin och har inga problem alls. :)

Så jag tycker det är viktigt! Speciellt med tanke på att den andra treåringen bara är longerad med bett, att det kan skada så mkt mer än vad man tror.. :/

På vilket vis kan du få det till att bli en björntjänst att ta bort vargtänder? En björntjänst är inte något positivt precis och att ta bort vargtänder ser iallafall jag som något positivt.

Jag plockade bort värgtänderna på mina innan vi började med inridningen av dom. På ena hästen sa veterinären att han trodde att dt behövdes plockas bort på ena sidan för den andra sidan "trodde" han inte skulle bli några besvär, men jag sa åt honom att ändå plocka bort på båda sidorna (lika bra så att man kan utesluta det ifall han skulle visa några besvär i munnen när han började ridas in)

Min häst är 4 år och hon har vargtänder. Skulle ni be en veterinär att ta bort dom?
Orsakar dom alltid problem vid ridning med bett? Har era hästar vargtänderna kvar, hur går det?

Ta bort dom! Ju tidigare, desto bättre. Tog bort vargtänderna på min häst i våras och det kostade 900 kr.

På vilket vis kan du få det till att bli en björntjänst att ta bort vargtänder? En björntjänst är inte något positivt precis och att ta bort vargtänder ser iallafall jag som något positivt.
Om man läser resten av inlägget MattiZ skrivit så tror jag nog att den meningen är felformulerad. Allting innan säger 'ta ut dem så fort du kan'.

Ja alltså nu är de ju så att jag alltid fått lära mig att en björntjänst är något bra, så de behöver ni la inte hänga upp er på ;) ta ut vargtänderna så blir de kanon bara :)

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 696
Senast: cirkus
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
541
Senast: Lavinia
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
732
Senast: Fiorano
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 429

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka