Ta bort frisk häst

Minnie

Trådstartare
Jag har en häst som verkar omöjlig att sälja. Nu har jag kommit till den punkten att jag funderar på att ta bort honom. Han är ganska speciell så jag är livrädd att han ska hamna fel om jag skänker bort honom. Några tankar om detta?

Visst är det ett tråkigt beslut att ta. Men det är ännu tråkigare att sen se den speciella hästen åka runt som vandringspokal med nytt hem varannan månad..
Jag hade tagit bort hästen, hade inte skänkt bort en häst till nån okänd människa.

Vad är det som gör den omöjlig att sälja?
Ja jag vet inte. Visst han är känslig och lite speciell men inte omöjlig på något sätt. Hoppar trevligt upp till 120-130 men är ej tävlad mer än 1 m pga tidsbrist. Jättesnäll att hålla på med. Har bara varit två och provar och den ena gick det bra med och de ville ha honom men jag backade för det kändes inte bra. Den andra hoppade av efter 5 min då hästen visade att den inte gillade henne.

Ja jag vet inte. Visst han är känslig och lite speciell men inte omöjlig på något sätt. Hoppar trevligt upp till 120-130 men är ej tävlad mer än 1 m pga tidsbrist. Jättesnäll att hålla på med. Har bara varit två och provar och den ena gick det bra med och de ville ha honom men jag backade för det kändes inte bra. Den andra hoppade av efter 5 min då hästen visade att den inte gillade henne.

Är det ett halvblod brukar ju priset vara för högt alt urkass annons.
Be någon duktig på hästförsäkjning läsa igenom annons och kolla filmer. Sen kan du få hjälp med prissättningen.

Är de friska brukar det gå att hitta bra hem åt dem.

Är det ett halvblod brukar ju priset vara för högt alt urkass annons.
Be någon duktig på hästförsäkjning läsa igenom annons och kolla filmer. Sen kan du få hjälp med prissättningen.

Är de friska brukar det gå att hitta bra hem åt dem.
Är en import. Tycker annonsen var bra. Ärlig. Men det kanske skrämmer bort folk. Fullt frisk (vad jag vet).

Foder för senare köp kan ju vara en variant, i t ex det fall du beskriver ovan med köpare som ville ha hästen men du var osäker. Det går ju alltid att ta bort hästen senare om det inte funkar.
Luskade reda på lite fakta om familjen och nej de är absolut inget alternativ. Har sagt till alla som har svarat på annonsen att jag är villig att lämna ut honom på prov en kort tid innan ev köp.

Annons med bilder/film är väldigt viktigt för att locka köpare. Likaså är priset en avgörande faktor. Det är bättre kanske att sätta ner priset 10 tusen och kunna välja köpare än att avliva för att det gått trögt hittills. Jag tror det finns all hopp att du ska kunna sälja utifrån den infon som man får här, men man får säkert se över annons och pris något.

Ett snällt, fullt friskt halvblod med goda tävlingsresultat upp till 1 m borde inte vara osäljbart. Jag tänker också att problemet skulle kunna vara annonsen. Har du annonserat på hästnet, eller hur har du försökt sälja? Har du haft med en film där man ser att hästen är okomplicerad att hantera och hoppar snällt och okomplicerat? Lyft fram de goda sidorna i texten?

Annons med bilder/film är väldigt viktigt för att locka köpare. Likaså är priset en avgörande faktor. Det är bättre kanske att sätta ner priset 10 tusen och kunna välja köpare än att avliva för att det gått trögt hittills. Jag tror det finns all hopp att du ska kunna sälja utifrån den infon som man får här, men man får säkert se över annons och pris något.

Delvis knapplån
Priset kan göra väldigt mycket. Det finns många fina och kunniga hästägare som inte kan lägga 45k. Hur kunnig man är eller hur bra hästägare man är har lite med att göra hur mycket man kan betala i inköp

Jag säger också sänk priset. Vi är ganska många som inte har råd att köpa hästar för mer än 25-30', men är ändå bra och ambitiösa hästägare. Tror även att den kategorin köpare är mer accepterande att hästen har lite egemheter och är speciell just för att den var billig :).

Jag säger också sänk priset. Vi är ganska många som inte har råd att köpa hästar för mer än 25-30', men är ändå bra och ambitiösa hästägare. Tror även att den kategorin köpare är mer accepterande att hästen har lite egemheter och är speciell just för att den var billig :).

Jag tror precis tvärtom... egenheter och speciell brukar sluta med oridbar och dum och reklamation och stämning , särskilt bland den kategorin hästägare. Att man skulle få tag i en köpare som kan så mkt som du kan @Fiorano tror jag inte är så jättevanligt faktiskt.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Vart ska man vända sig egentligen? Jag ville ta bort ett födelsemärke som 20-åring, men det var hur svårt som helst att få hjälp minns...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 173
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
379
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka