Ta bort födelsemärke

cassiopeja

Trådstartare
Vart ska man vända sig egentligen?
Jag ville ta bort ett födelsemärke som 20-åring, men det var hur svårt som helst att få hjälp minns jag. Nu skulle jag gärna vilja ta bort ett till märke som sitter dumt till, och det behöver alltså inte kollas upp utan bara skäras bort. Men vården tar inte bort dem om det bara är kosmetiskt, privatläkarkliniken jag vände mig till då suckade och verkade tycka att jag var jättejobbig och sa att jag inte skulle vända mig dit igen för såna saker. Skönhetssalong vill jag inte vända mig till för jag tycker att de känns oseriösa (plus att jag är för ful för att vara välkommen på ett sånt ställe 😂). Så vart vänder man sig egentligen? Nån som vet?
 
Vart ska man vända sig egentligen?
Jag ville ta bort ett födelsemärke som 20-åring, men det var hur svårt som helst att få hjälp minns jag. Nu skulle jag gärna vilja ta bort ett till märke som sitter dumt till, och det behöver alltså inte kollas upp utan bara skäras bort. Men vården tar inte bort dem om det bara är kosmetiskt, privatläkarkliniken jag vände mig till då suckade och verkade tycka att jag var jättejobbig och sa att jag inte skulle vända mig dit igen för såna saker. Skönhetssalong vill jag inte vända mig till för jag tycker att de känns oseriösa (plus att jag är för ful för att vara välkommen på ett sånt ställe 😂). Så vart vänder man sig egentligen? Nån som vet?
Jag tog bort ett par sk åldersvårtor (en blev klämd av BHn) på min lokala VC.
 
Jag tog bort ett par sk åldersvårtor (en blev klämd av BHn) på min lokala VC.
Jag har ett utstående födelsemärke som fastnar i BHn så det gör ont men näpp, enligt vc är det inget fel, trots att jag får ont när det river i det.
Vet inte om det är nån idé att försöka övertyga läkaren, jag har svårt för att vara påstridig och tydlig. :sorry:
 
Jag har ett utstående födelsemärke som fastnar i BHn så det gör ont men näpp, enligt vc är det inget fel, trots att jag får ont när det river i det.
Vet inte om det är nån idé att försöka övertyga läkaren, jag har svårt för att vara påstridig och tydlig. :sorry:
Jag har samma erfarenhet - vc säger att det bara är kosmetiskt, oavsett hur mycket det sitter ivägen, och då kan de inte hjälpa. Vilket väl iofs är vettigt, men jag vet inte vart jag ska vända mig även om jag är beredd att betala för det själv.
 
VC var behjälpliga för mig när jag behövde ta bort ett par utstickande födelsemärken, bla ett som skavde mot BHn.
 
Jag har ett utstående födelsemärke som fastnar i BHn så det gör ont men näpp, enligt vc är det inget fel, trots att jag får ont när det river i det.
Vet inte om det är nån idé att försöka övertyga läkaren, jag har svårt för att vara påstridig och tydlig. :sorry:
Jag behövde inte vara det minsta påstridig tack och lov. Jag kom egentligen dit för att ta bort en "vårta" men fick bort en till "på köpet" :) !
 
Jag har tagit bort födelsemärken som yngre och min bror tog bort ett rejält för nåt år sen.
Allt detta om födelsemärken och hudcancer.är det bara skrämselpropaganda numera? Ingen att ta på allvar?
 
Jag har ett utstående födelsemärke som fastnar i BHn så det gör ont men näpp, enligt vc är det inget fel, trots att jag får ont när det river i det.
Vet inte om det är nån idé att försöka övertyga läkaren, jag har svårt för att vara påstridig och tydlig. :sorry:

Utstående brukar vara de snällaste men klart som sjutton de gör ont att fastna i eller så. Dumt av dem, fläckar som just sitter ivägen vill man ju ta bort av den anledningen.
 
Min vårdcentral tar inte heller bort. Då har jag dessutom haft hudförändringar innan.
Jag går privat i Malmö.
1900:- för att ta bort en, 2500:- för att ta två..
 
Jag tror ju att det finns ett klart samband. Men eftersom vården nonchalerar födelsemärken (?) så kanske rekommendationerna ändrats? Är inte i vården utan bara "tror"

Därav min fundering. Och frågetecknen.

Rekommendationen att kolla upp märken som bytt form/storlek är samma som tidigare, vad jag vet. Däremot kan det vara att man minskat antalet ingtepp. Att man slutat operera snälla märken och/eller fått bättre diagnostik och därigenom med säkerhet kan snällförklara märken man tidigare plockat bort "ifall att".
 
Jag går hos en privat hudläkare och har tagit bort födelsemärken både av kosmetiska skäl och för att läkaren sett en risk med dem. Han tar risk för hudcancer på stort allvar. Men ja, det har också varit ett litet gissel att hitta honom. Gått på kliniker innan som inte velat.
 
Jag har tagit bort födelsemärken som yngre och min bror tog bort ett rejält för nåt år sen.
Allt detta om födelsemärken och hudcancer.är det bara skrämselpropaganda numera? Ingen att ta på allvar?
Eftersom malignt melanom är en av de snabbast ökande cancerformerna så tror jag att vården har snävat in vad de tar bort. De tar misstänkta melanom, skivepitelcancer och basaliom. Att en fläck bara sitter lite dumt till är väl däremot inte farligt, den är bara i vägen.

Jag tog bort misstänkta melanom (som inte var det) många gånger som yngre. Förra året tog jag bort något skrovligt som vc-läkaren bedömde som förstadium till skivepitelcancer och det var jag det jag funderat över, fläcken såg inte melanotisk ut. Efter ett par veckor fick jag beskedet att det rört sig om en så kallad mjällvårta eller senilvårta. Han ska vara glad att han lämnade beskedet på 1177 och inte face to face 😤

TS: leta upp en privat hudläkare i stället. De flesta gör säkert inte som den jag gick till när jag hade en jobbig liten grej som satt just under bh:n och skavde. Han tog raskt fram en sax, klippte bort (!) utväxten och sa Det här kunde du ha gjort själv. 🙈
 
Testa byta vc? Min tog bort en som var ivägen utan problem. Kanske till och med lite entusiastiskt för läkaren tyckte det var kul med lite operation? :angel:
Inte byter jag vc för ett födelsemärke O_o ... min vc är annars så bra att de har en kö för att få lista sig där.
 
Eftersom malignt melanom är en av de snabbast ökande cancerformerna så tror jag att vården har snävat in vad de tar bort. De tar misstänkta melanom, skivepitelcancer och basaliom. Att en fläck bara sitter lite dumt till är väl däremot inte farligt, den är bara i vägen.

Jag tog bort misstänkta melanom (som inte var det) många gånger som yngre. Förra året tog jag bort något skrovligt som vc-läkaren bedömde som förstadium till skivepitelcancer och det var jag det jag funderat över, fläcken såg inte melanotisk ut. Efter ett par veckor fick jag beskedet att det rört sig om en så kallad mjällvårta eller senilvårta. Han ska vara glad att han lämnade beskedet på 1177 och inte face to face 😤

TS: leta upp en privat hudläkare i stället. De flesta gör säkert inte som den jag gick till när jag hade en jobbig liten grej som satt just under bh:n och skavde. Han tog raskt fram en sax, klippte bort (!) utväxten och sa Det här kunde du ha gjort själv. 🙈
Samma som åldersvårta då alltså :D !
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 950
Senast: Blyger
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 990
Senast: mars
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 905
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 975

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regler sportkörning
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp