Ta bort airbag, kostnad?

Sv: Ta bort airbag, kostnad?

Åh, en sån spegel har jag sett någonstans nu när du nämner det! Det hade ju vatt nåt faktiskt. Är ju betydligt billigare än att hålla på med airbagen faktiskt :D

tack för tipset!!
 
Sv: Ta bort airbag, kostnad?

Vi hade E i bak tills hon var mer vaken under våra åkturer ( med bra spegel ).

Nu när hon är vaken under bilturerna har vi placerat henne i fram, vi har nyckelavstängd airbag. Den risk som finns med att stänga av själv är att man som du skrev att ni skulle göra ( sitta lite olika beroende på hur många ni åker ) och då glömma att stänga av airbagen när man placerar barnstolen där igen.

Tror inte det finns någon verkstad som plockar bort hela airbagen, eller jo det kanske det finns men då får man se upp för försäkringen täcker nog inte längre på bilen.
 
Sv: Ta bort airbag, kostnad?

Problemet är att det blir trångt med stolarna att ha båda bak. Vi får liksom inte in mer än en vuxen då. Den som kör...
 
Sv: Ta bort airbag, kostnad?

Skriker ungen vet man i alla fall att hen lever. Det är läskigare när det är helt tyst tycker jag. Jag har stannat mer än en gång för att kolla till honom. Barn har ju en förmåga att sitta och hänga med huvudet och jag är ju livrädd att han ska kvävas när han sitter så.
 
Sv: Ta bort airbag, kostnad?

Problemet är att det blir trångt med stolarna att ha båda bak. Vi får liksom inte in mer än en vuxen då. Den som kör...

Men jag menar inte att en vuxen behöver sitta i baksätet. Jag hade båda mina barn bak och körde själv. Fungerade alldeles utmärkt då man kunde ha koll i spegeln.
Visst hände det att man fick stanna till någon gång men förvånadsvärt lite.
Så även om jag kan förstå att man gärna sitter bredvid så ville jag berätta om min erfarenhet att det faktiskt fungerar att ha barnet bak.

Ang. trångt i baksätet så sitter vi själva i en knipa nu när 3 barn ska samsas om baksätet och alla sitter i stolar....
 
Sv: Ta bort airbag, kostnad?

*kl*

Jag har fått lära mig att säkraste stället i bilen är i mitten bak.

Så där skulle mitt barn få åka.

Jag tycker päron som plockar med barnen under körning är läskiga :crazy:
 
Sv: Ta bort airbag, kostnad?

*kl*

Jag har fått lära mig att säkraste stället i bilen är i mitten bak.

Så där skulle mitt barn få åka.

Jag tycker päron som plockar med barnen under körning är läskiga :crazy:


Tyckte jag med innan jag fick min lilla :crazy: men nu förstår jag att ibland kan det uppstå en situation som gör att man måste göra något.

Tycker det är ännu värre med folk som skriver sms och pratar i telefon, fast det är nog lika illa eg.

jag brukar köra till kanten om jag behöver göra något speciellt, men det går ju kanske inte alltid
 
Sv: Ta bort airbag, kostnad?

Kan hålla med dig om att man inte ska pilla på barnen när man kör, även om man kanske ibland måste, beroende på situation kanske.
Dock vill jag nog ha bebisen fram egentligen bara för att kunna hålla koll på hen och se till så att Liten har det bra. Som någon skrev så har jag inget emot att Liten skriker, ännu värre är väl om Liten är tyst för länge!
 
Sv: Ta bort airbag, kostnad?

Allt som tar uppmärksamheten från körningen är läskigt :crazy:

(Jag sms:ar inte och jag pratar inte i telefonen heller). Päron har en tendens till att bli så uppslukade att de inte ser, läbbigt.
 
Sv: Ta bort airbag, kostnad?

Att skarva ihop den kapade sladden lär väl inte vara alltför komplicerat ifall man vill koppla in den.
Så länge sprängladdningen finns kvar skulle jag inte känna mig trygg. Vid en krock lär det ju vara möjligt (även om risken är låg) att den exploderar även om kabeln är av.

Jo, det e sant, man kan ju som sagt skarva i hop den sen. Nej det e ju sant man kan aldrig riktigt veta om den skulle explodera även om den e avklippt. kan finnas en liten procent att den gör det ändå.

MVH Sandra
 
Sv: Ta bort airbag, kostnad?

Jag fick ju tvillingar förra gången så det har liksom aldrig varit på tapeten att ha barnen fram. Jag ville mest bara berätta att det faktiskt fungerar riktigt bra att ha barnen bak, det finns en liten spegel man kan sätta så man ser barnets ansikte i backspegeln fastän det åker bakåtvänt.

Det med spegel var inte så dumt. Får nog ta och införskaffa en sådan i med jag väntar tvillingar.

MVH sandra
 
Sv: Ta bort airbag, kostnad?

chafförer som daltar med barn är värre än de som smsar.. telefon kan man bara släppa om det måste vejas, en unge är inte lika lätt att bara släppa o kasta sig på ratten.. dels så kan den göra sig illa, dels kan den hämma rörelsen..

med det sagt så menar jag inte att smsandet är okej, även om jag själv smsar emellanåt..
 
Sv: Ta bort airbag, kostnad?

Knapplån: har inte läst igenom hela tråden. Men ville skriva att

1) Enligt NTF kan man absolut lita även på urkoppling av airbag med nyckel.
2) Airbagen fram är viktig framför allt för föraren, för att den hindrar att man slår i ratten. På passagerarplatsen är den inte lika viktig, om man har bältet på sig korrekt så ska man ändå inte slå huvudet i instrumentbrädan.

Därför rekommenderar man att man hellre lämnar airbagen på passagerarplatsen urkopplad under hela den tid man har barn fram (alltså även när det sitter en vuxen där) för att inte riskera att glömma den på när man sätter barnet där.

Vi har bil där airbag kopplas ur med nyckel och vi känner oss trygga med det efter MYCKET informationsletande. Om man bara har ett barn så är det väl lika bra om det sitter bak, men vi har tre och jag vill INTE ha bebisen obevakad bredvid min impulsiva 3-åring till exempel, då vet man inte vad som händer. Alltså sitter min man bak med de två stora och den lilla fram bredvid mig.
 
Sv: Ta bort airbag, kostnad?

airbag fram handlar inte bara om att slå huvudet i instrumentbrädan, det handlar även om att minimera den rörelsen som blir vid en smäll, som orsakar nackskador... även om kroppen är still så genererar huvudet med sin vikt och det moment som blir en stor belastning på nackkotorna...
 
Sv: Ta bort airbag, kostnad?

Men jag menar inte att en vuxen behöver sitta i baksätet. Jag hade båda mina barn bak och körde själv. Fungerade alldeles utmärkt då man kunde ha koll i spegeln.
Visst hände det att man fick stanna till någon gång men förvånadsvärt lite.
Så även om jag kan förstå att man gärna sitter bredvid så ville jag berätta om min erfarenhet att det faktiskt fungerar att ha barnet bak.

Ang. trångt i baksätet så sitter vi själva i en knipa nu när 3 barn ska samsas om baksätet och alla sitter i stolar....

Har vi stora killen bakom passagerarsätet måste det vara så maximalt framdraget att typ ingen (förutom jag kanske) kan sitta i framsätet.

Har vi någon av barnen fram kan en iaf en person till sitta bakom förarsätet.

Jag är inte sugen på att byta bil just nu. Vi kör billigt och har inga billån. Visst är vi sugna på en stoor och rymlig bil. Men det blir väldigt oekonomiskt att pendla med till jobbet. Ny stor bil är inte prio närmaste tiden...
 
Sv: Ta bort airbag, kostnad?

Har vi stora killen bakom passagerarsätet måste det vara så maximalt framdraget att typ ingen (förutom jag kanske) kan sitta i framsätet.

Ja det här är ju också ett säkerhetsmässigt skäl till att det kan vara bättre att ha en barnstol fram: eftersom det ofta blir mycket bättre benutrymme där så kan man ha barnen bakåtvända längre, vilket ju är det absolut allra viktigaste för deras säkerhet. Många vänder ju barnen ganska tidigt med motivationen att det blir så trångt för benen.
 
Sv: Ta bort airbag, kostnad?

Tja måste han ha hela utrymmet så att ingen kan sitta fram så måste han... Vi har ju två bilar. Men... Det skulle vara smidigast att inte ha någon airbag. Vi ska fundera mer på det där. Inget bestämt ännu och vi kan absolut ha båda bak till en början som en tillfällig (och inte dålig) lösning!
 
Sv: Ta bort airbag, kostnad?

Min sambo knorrade om det där att när han gjorde lumpen hade de ju stridsvagnsammunution och den löste ju inte ut bara för att de tappade den eller slängde den i elden (??? sa han verkligen så, eller drömde jag?? Eh...) Iaf så löste den inte ut av bara våld. Kan jag lita på honom månne? ;)

Det du skriver låter ju bra iaf.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 200
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 955
Senast: Ava22
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 365
Senast: Liran
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 859
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp