Ta bort airbag, kostnad?

Sv: Ta bort airbag, kostnad?

En Honda från 98 är ju gammal! Det verkar väldigt onödigt att ens lägga pengar på att montera bort för att sedan montera tillbaka airbagen.

Billigare då att som många andra redan sagt köpa en till gammal skorv, utan airbag då.

Som en passus så sover de flesta småbarn bra i bilen. När de är riktigt små kräver de oftast minst tillsyn. Det är först när de är litet större som man brukar få hålla på att fixa och trixa.

//Waern
 
Sv: Ta bort airbag, kostnad?

Lite googlande:

Det enda kända dödsfall som hittills inträffat med ett barn och en påstått urkopplad krockkudde skedde 1998 i Tyskland. Familjen hade låtit urkopplingen göras av en auktoriserad verkstad. De placerade sin baby på passagerarsätet men vid en kollison löste krockkuden ut och barnet omkom. Verkstaden hade av misstag kopplat ur fel krockkudde, den på förarplatsen i stället för på passagerarplatsen. Olyckan inträffade på grund av slarv, okunskap eller missförstånd. Veterligt har det inte skett vid något annat tillfälle.

Källa: NTF http://www.ntf.se/konsument/fraga5325.asp?katid=25

Här är en Aftonbladetartikel om just ett tyskt fall där urkopplad airbag löst ut. Låter det vara osagt om det är samma olycka, eller om texten aftonbladet har är korrekt.. I texten sägs nämligen att den var urkopplad enligt konstens alla regler.

I artikeln sägs också att "Olyckan är den första dokumenterade i sitt slag i Europa, men i USA har 68 barn dött i liknande olyckor under 1990-talet." OBS att det senare i texten dock är medräknat fall där airbagen INTE kopplats ur alls i USA-fallen:

I USA har 68 barn dödats av exploderande krockkuddar. Vid praktiskt taget samtliga olyckor var farten lägre 25 kilometer – lågfartsolyckor som utan airbagen inte skulle orsaka några skador alls. I december förra året dömdes Dwight Childs, 29, till samhällstjänst i USA för att ha vållat sin två månader gamla sons död. Childs satte sonen i en barnstol i passagerarsätet utan att koppla bort airbagen.

Nu är inte Aftonbladet en riktigt tillförlitlig källa för mig, men ibland har de ju fått ihop saker rätt, så vem vet.
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9901/13/kudde.html
 
Senast ändrad:
Sv: Ta bort airbag, kostnad?

jag tänkte precis som du, jag skulle ha bebisen fram, så var det bara:D
Men vi har opel, och på den kopplar de inte bort den för det rekommenderades av Opel att inte göra det och lydde man inte och det skulle hända nåt skulle ev inte försäkringen gälla.

och nu kan jag säga att jag har hellre henne bak. Det är inga problem, (jag är dum ibland och bara sträcker bak armen och petar i nappen om hon är jätteledsen, men det är en liten bil och jag behöver inte ens vrida på kroppen+ att det inte hänt många gånger). I sambons bil kan jag ha henne fram, och där är hon definitivt en större distraktion än bak.

Bara kolla ur skulle jag aldrig låta göra, så länge den finns kvar kan den ju lösa ut.
 
Sv: Ta bort airbag, kostnad?

*KL*

Det känns lite överdrivet att lägga ut +10000 kr eller köpa en ny bil bara för att barnet ska få åka i framsätet. En annan aspekt är ju rent trafiksäkerhetsmässig.

Det kan ju inte vara bra att samtidigt köra och hålla på att pyssla med barnet. Nu pratas det ju om att förbjuda mobilprat (utan handsfree) men det här känns ju betydligt farligare. Om man ändå stannar för att pyssla kan man ju lika gärna böja sig bak mellan sätena och pyssla.
 
Sv: Ta bort airbag, kostnad?

Det är dyrt.
Och sedan dyrt att koppla in den igen.

Köp en annan bil och ha till ensamma färder med barn i stället.
Det blir billigare med en extra bil till än att trassla med airbagen.

Då får vi ju köpa en last-gammal bil..
Nog för att vi ska sälja ena bilen och köpa något annat, men vi hade verkligen inte tänkt byta ner oss, rent åldersmässigt, på bilen..
 
Sv: Ta bort airbag, kostnad?

En Honda från 98 är ju gammal! Det verkar väldigt onödigt att ens lägga pengar på att montera bort för att sedan montera tillbaka airbagen.

//Waern

Ja jo det är ganska gammalt egentligen :D
men vi är grymt nöjda med vår bil, den fungerar fantastiskt bra och den är avbetald. Vi hade inte tänkt byta ut denna bil, utan den andre i så fall.

Dock är den nästan lika gammal -99 och vill nog i så fall köpa något nyare än något ännu äldre.

Kl
Annars får ju Liten åka bak, inte mer med det. Jag ville mest kolla av läget och se hur andra hade gjort. Vill ju gärna ha Liten fram, men går det inte att lösa rent praktiskt så får det ju vara så med den saken.
 
Sv: Ta bort airbag, kostnad?

Skulle vart till Armani ;)

vi hade en s60 05a som inte har airbag, syrran har en v70 01a utan airbag, så det finns- airbag på passagerarsidan är tillval när man beställer bilen.
 
Sv: Ta bort airbag, kostnad?

Undra hur många bilar med urkopplade airbags som krockat då? Vi har lust att koppla ur airbagen nu när vi får ett till barn. Men jag vet f*n inte... Jag skulle vilja ha bort hela skiten.
 
Sv: Ta bort airbag, kostnad?

Hej!

Grattis till bebisen som komma skall!.

Man Behöver inte köpa en lass gammal bil bara för att man vill ha en utan airbag. vi köpte en 99 nu som inte hade någon. ( vi väntar nämligen också tillökning i sommar.) Jag vill nämligen med kunna ha mitt barn i framsätet, tycker att det känns mest praktisk om man ska köra själv.

Sen kan man ju faktisk klippa av sladden till airbagen själv om man vill men det e ju en nackdel för då kan man inte koppla in den igen.. Sen om det el lagligt vet jag inte. Men det funkar i alla fall för den löses inte ut om man skulle krocka..


MVH Sandra.
 
Sv: Ta bort airbag, kostnad?

Sen kan man ju faktisk klippa av sladden till airbagen själv om man vill men det e ju en nackdel för då kan man inte koppla in den igen.. Sen om det el lagligt vet jag inte. Men det funkar i alla fall för den löses inte ut om man skulle krocka..

Att skarva ihop den kapade sladden lär väl inte vara alltför komplicerat ifall man vill koppla in den.
Så länge sprängladdningen finns kvar skulle jag inte känna mig trygg. Vid en krock lär det ju vara möjligt (även om risken är låg) att den exploderar även om kabeln är av.
 
Sv: Ta bort airbag, kostnad?

Men har inte de stora biltillverkarna gjort tester på det där när de uppfann nyckelavstängningen? Det känns märkligt att tillhandahålla något som varken är testat eller säkert???
 
Sv: Ta bort airbag, kostnad?

Men har inte de stora biltillverkarna gjort tester på det där när de uppfann nyckelavstängningen? Det känns märkligt att tillhandahålla något som varken är testat eller säkert???

Risken är nog inte stor, men jag skulle vilja se den som kan lova till 100% att en sprängladdning som finns i bilen omöjligt kan explodera vid en krock.
 
Sv: Ta bort airbag, kostnad?

Undra hur många bilar med urkopplade airbags som krockat då? Vi har lust att koppla ur airbagen nu när vi får ett till barn. Men jag vet f*n inte... Jag skulle vilja ha bort hela skiten.

Ja, det är ju frågan. NTF:s dokument där säger ju heller inte att det är omöjligt att en urkopplad exploderar, men att risken är extremt liten, försvinnande liten. Men om man inte vill ta någon risk alls - då får man ha barnet i baksätet. (Om man inte kan ta bort airbagen då såklart, men alla märken tillåter inte det).

Jag har inga barn, men jag vetesjuttom om jag skulle vara villig ta risken. Om man så kunde bevisa att risken är 0,005 promille. Så tänk om det är mitt barn som blev den där promillen? Jag tror det är svårt att inte tänka/känna så?

Ang babyn i baksätet, så borde det inte vara väldigt stressande med en gallskrikande unge, eller som lyckats halvt krångla sig ur bilbältet (omd et går?) eller liknande, i baksätet, man når ingenting, ser ingenting och kanske är en bra bit tills man säkert kan stanna? Jag menar inte det är mer trafiksäkert att fippla med ena armen i framsätet för att trösta barnet etc. Men jag ifrågasätter om det är trafiksäkrare med det i baksätet. För att 'stanna och fixa' är ju bra - men klarar en förälder verkligen alltid att ignorera det hela tills de KAN stanna? Och om det nödvändigtvis ska fipplas under körning så lär framsätet vara bättre?
 
Sv: Ta bort airbag, kostnad?

Men har inte de stora biltillverkarna gjort tester på det där när de uppfann nyckelavstängningen? Det känns märkligt att tillhandahålla något som varken är testat eller säkert???
Sverige är ganska ensamt om att ha bakåtvända bilbarnstolar så man kan ana att nyckelavstängningen är en form av lättsam kompromiss för att tillfredställa bl a den svenska marknaden.
 
Sv: Ta bort airbag, kostnad?

Sverige är ganska ensamt om att ha bakåtvända bilbarnstolar så man kan ana att nyckelavstängningen är en form av lättsam kompromiss för att tillfredställa bl a den svenska marknaden.

Just precis! :) Är nte så vanligt överlag i världen.
 
Sv: Ta bort airbag, kostnad?

Jag fick ju tvillingar förra gången så det har liksom aldrig varit på tapeten att ha barnen fram. Jag ville mest bara berätta att det faktiskt fungerar riktigt bra att ha barnen bak, det finns en liten spegel man kan sätta så man ser barnets ansikte i backspegeln fastän det åker bakåtvänt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 200
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 955
Senast: Ava22
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 365
Senast: Liran
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 859
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp