Ta bort airbag, kostnad?

Armani__

Trådstartare
Visste inte alls var jag skulle lägga tråden, men vi provar väl här :D

Vi ska ha barn om ett par månader och kom att tänka på att vi måste koppla bort airbagen i passagerarsätet, fram, för att bilbarnstolen ska kunna vara där.

Någon som har någon hum om vad det kan tänkas kosta?
Kanske är olika från bil till bil, vi har en Honda Crv -98, om det hjälper :)
 
Sv: Ta bort airbag, kostnad?

Nu var inte det min fråga =)
Jag vill gärna ha mitt barn fram, när jag kör själv.
Möjligen när jag och sambon är i bilen bägge två, så får Liten sitta bak och vi fram. Då är man ju två och den ena kan vända sig om och se hur Liten har det.

Detta gäller ju framför allt när barnet är litet, så man snabbt kan stoppa in en napp som halkat ut och bara se så Liten har det bra etc.

Känns bättre för mig som förälder helt enkelt.

varför skulle du aldrig sätta ditt barn fram förresten? Är det av säkerhetsskäl?
 
Sv: Ta bort airbag, kostnad?

Skiljer tydligen rejält mellan bilar, Mercedes 10 000 kr vet jag.
Vilken verkstad som helst får inte göra det heller.
 
Sv: Ta bort airbag, kostnad?

På min saab skulle det kosta runt 3000kr

Bytte bil istället till en större kombi med urkopplingsbar airbag ;)
 
Sv: Ta bort airbag, kostnad?

Möjligen när jag och sambon är i bilen bägge två, så får Liten sitta bak och vi fram.
I min värld skulle jag om jag skulle plocka bort air-bagen ha en bil enbart för att transportera barn själv. Jag skulle inte vilja sitta utan airbag, inte heller skulle jag vilja att mina barns far satt framför en urkopplad airbag. Hellre får barnen skrika. Och i min värld sover de bra i bil och behöver inte mycket tillsyn. Då är det lättare att stanna. Men det är ju som sagt i min värld.
 
Sv: Ta bort airbag, kostnad?

Bytte bil istället till en större kombi med urkopplingsbar airbag ;)
Men går det verkligen att lita på? I vår bil (Passat kombi -06) kan man själv koppla bort airbagen med nyckel, men det upprepas gång på gång i instruktionsboken att man bara i undantagsfall får sätta barn i framsätet trots bortkopplad airbag. Jag skulle aldrig våga sätta mitt barn fram. Bak känns inte bra av samma anledning som ts säger, men det får bli så ändå.
 
Sv: Ta bort airbag, kostnad?

Ja man kan nog lita lika mycket på det som de bilar man kopplar bort den på firma tex volvo etc

I min instruktionsbok så står det att det är helt ok.

Dock så kan man ju aldrig vara helt säker för även bortkopplade kan ju säkert med mkt otur explodera vid allvarlig krock
 
Sv: Ta bort airbag, kostnad?

*fniss* Ja vårt barn sov inte ens i bilen på väg hem från BB och det tog nästan en timme ;) Han har typ aldrig sovit i bilen efter det heller. Han bara skrek. Nej han var inte åksjuk.

Så det är olika!
 
Sv: Ta bort airbag, kostnad?

När jag jobbade med just bilbarnstolar etc så pratade jag med konstruktör (ingenjör) av en av sveriges mest sålda modeller. Han sa att som ingenjör så borde han kunna säga att de fabriksurkopplade är säkra, men att som morfar så chansar han inte.

De man kan koppla ur själv ser jag inte som så säkra. Men jag är försiktig av mig :)
 
Sv: Ta bort airbag, kostnad?

Vi kopplade ur airbagen på passagerarsidan i vår Subaru för två år sedan och det kostade 1600.
 
Sv: Ta bort airbag, kostnad?

I min värld skulle jag om jag skulle plocka bort air-bagen ha en bil enbart för att transportera barn själv. Jag skulle inte vilja sitta utan airbag, inte heller skulle jag vilja att mina barns far satt framför en urkopplad airbag. Hellre får barnen skrika. Och i min värld sover de bra i bil och behöver inte mycket tillsyn. Då är det lättare att stanna. Men det är ju som sagt i min värld.

Har en annan uppfattning om att barn sover i bil, anser nog att det är väldigt olika.
Hur jag och sambon gör, med att sitta vid passagerarsätet utan airbag är ju upp till oss. Vi har en bil till, men väljer att enbart ta bort airbag på den ena, just av denna anledning.
 
Sv: Ta bort airbag, kostnad?

Men går det verkligen att lita på? I vår bil (Passat kombi -06) kan man själv koppla bort airbagen med nyckel, men det upprepas gång på gång i instruktionsboken att man bara i undantagsfall får sätta barn i framsätet trots bortkopplad airbag. Jag skulle aldrig våga sätta mitt barn fram. Bak känns inte bra av samma anledning som ts säger, men det får bli så ändå.

Nej jag hade aldrig litat på att enbart koppla ur den, utan den ska helt tas bort. Tycker inte det känns tryggt annars, har läst en hel del om det och folks åsikter kring det, så jag håller med dig i denna fråga.

Kl
Någon som vet vad det kostar att installera den sen igen? För det vill vi ju såklart göra när det är dags för Liten att flytta till baksätet.
 
Sv: Ta bort airbag, kostnad?

Nu kanske jag är ute och cyklar, men tar de verkligen bort airbagen helt? Jag trodde att de bröt strömmen till den. För att sen sätta tillbaka den känns som en väldigt dyr affär. Och att lita på att strömmen verkligen är bortkopplad (om ab är kvar) känns inte heller helt självklart. Det finns ju klåpare överallt! :o
 
Sv: Ta bort airbag, kostnad?

Jag tror inte heller att de tar bort den helt, utan bara som du säger gör den strömlös. Vet att många gärna vill ha ut hela alltet eller i alla fall laddningen som gör så att kudden löser ut.
Vi har pratat lite löst här hemma om vi ska koppla ur vår eller ej - men vi börjar med bebis bak och ser om det fungerar.
 
Sv: Ta bort airbag, kostnad?

Ni har kanske rätt och jag är helt ute och cyklar!
Fick för mig att man bröt strömmen om
man har en nyckel och gör det själv men om man lämnar in den så plockas den bort helt. Har hört att man inte riktigt ska lita på att man bara bryter strömmen, men har heller aldrig hört att den ska ha utlösts när strömmen är av.
Och ni har rätt, blir ju riktigt dyrt om man sen vill sätta in den igen..
 
Sv: Ta bort airbag, kostnad?

Jag tror inte heller att de tar bort den helt, utan bara som du säger gör den strömlös. Vet att många gärna vill ha ut hela alltet eller i alla fall laddningen som gör så att kudden löser ut.
Vi har pratat lite löst här hemma om vi ska koppla ur vår eller ej - men vi börjar med bebis bak och ser om det fungerar.

På saab tas den bort helt på volvo kopplas den ur elektriskt.

Det skall ju vara precis lika säkert om man själv kopplar ur den med nyckel som jag gör på min bil, men som sagt det är ju explosivt material i den så vid krock så kanske den kan explodera ändå

jag började med bebis bak men tyckte det var opraktiskt när man körde själv
 
Sv: Ta bort airbag, kostnad?

Det är dyrt.
Och sedan dyrt att koppla in den igen.

Köp en annan bil och ha till ensamma färder med barn i stället.
Det blir billigare med en extra bil till än att trassla med airbagen.
 
Sv: Ta bort airbag, kostnad?

Fast hur löser en annan bil det, den måste ju airbagen ändå bort på? För du rek väl inte köpa en så gammal bil att det inte finns airbag?

*KL*

Min har urkopplingsbar på passagerarsidan, med nyckel. Man kan dra ur kontakten under sätet med iofs om man vill bryta strömmen. Min bror har likadan bil, och är mekaniker. Han tog bort airbagen när de fick barn, inget snack om 'bara' koppla ur, oavsett sätt. MEN, han fick ta bort den själv, då tillverkaren INTE går med på/medverkar till bortplockning, utan bara att man får koppla ur med nyckel. Flera andra tillverkare har samma 'åsikter', och vissa extrema helt vägrar eg acceptera att den ens kopplas ur. Här är ett dokument med liten översikt, inkl priser (ej dagsaktuella).

http://www.ntf.se/konsument/barnibil/default.asp?RecID=25095
 
Sv: Ta bort airbag, kostnad?

Så har min dotter gjort, hon är brandman och har lärt sig att inte lita på airbags.
De fick priset 10 000 kr av Mercedes för att ta bort airbagen helt, då köpte de en gammal merca istället som extrabil, den har inga airbags.
På vår C5 vet jag inte var vi skulle sätta en barnstol? Det är airbags överallt och i mitten bak är bältet så kort att det inte går spänna fast en stol.
Helt klart har det missats en del när de börjat med airbags.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 200
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 955
Senast: Ava22
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 365
Senast: Liran
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 859
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp