Ta av skor själv?

Zolimita

Trådstartare
Pålla har en lös baksko,törs man ta bort skorns bak själv tills hovis kommer? Hur gör man? Knipsar man av sömmarna som sticker ut först? Eller ska jag vänta på hovis och låta det vara?

Sv: Ta av skor själv?

Beror ju på hur löst skon sitter. Jag har pillat upp sömmarna utanpå hoven och tagit bort dom sömmar som går. Sen drar jag av skon som hovis gör.

Har du gjort det förut/sett någon göra det?
Hur lös är skon?
När kommer hovis?

Har väl inte lagt på minnet exakt hur man gör när man drar av skon.Skon är rätt så lös,måste få tag på hovis men får nog vänta några dagar innan han har tid att sko henne.

Beror ju lite på hur pass bra hovkvalitet din häst har... min har jätte dålig hovkvalitet och när han har haft en lös sko så har jag aldrig vågat att ta loss den själv är rädd att jag ska ha sönder hoven..:cry:
Men jag brukar ta ett liggunderlag som man har när man tältar och klippa till och sen silvertejp runt allt alltså hela hoven och en bit upp. Det har funkat för mig..det kan du alltid prova om du är osäker på att dra av skon. :idea:

Går hästen på bete? Är lugn i hagen? Och inte rids just nu. Då kan du vänta några dagar tycker jag.
Så gjorde iaf jag.
Bakskon var lite lös ca en vecka. Hade inte så bra möjlighet att ta ut hovslagare förrän två veckor senare. Så jag väntade. När den blev alltmer lös och även väldigt nedsliten tog jag av båda bak. (för att han skulle stå jämnt)
Jag har inte gjort det tidigare, men har tappskokompetens från skolan så jag visste hur man gjorde. Pappa är träsnidare så han hade lite verktyg. ;) (gummiklubba, hovtång, skruvmejsel)

Om inte skon är mycket lös och du inte ska rida så låt den sitta kvar. Är den extremt lös och vissa av sömmarna gått av vid huvudet och skon riskerar att vrida sig så ta av den.

Gör såhär:
Knipsa av sömspetsarna som sitter utanpå hoven.
Om du har en bräcktång hemma el liknande, sätt den mellan skon och hoven uppe vid trakterna och dra skon utåt neråt tills dom övre sömmarna lossnat lite
slå tillbaka skon mot hoven och dra bort dom sömmen du får tag på. (på detta viset är det mindre risk för att evt ta sönder hovvägen)
fortsätt därefter på samma vis tills alla söm är borta och skon är av!

Jag rekommenderar varmt att ta av skon om den är mycket lös. Gjorde misstaget nyligen att inte omedelbart plocka av skon när jag upptäckte den var lös... Ställde in pållen i boxen med tanken att jag senare skulle gå ner och plocka av den.

En timme senare har han dragit av sig skon för att sedan trampa på den igen med två sömmar i sulan som följd. Hovböld med lång boxvila och evigt bandagerande är vad detta gav :cry: :cry:

Fast det är väl kanske höjden av otur oxå...:confused:

Följ alke_s råd så fixar du det galant :)

Skon satt hårdare än jag trodde så jag väntar tills hovis kommer.
Tack för alla tips:)

Jag har plockat bort skor som suttit löst. Men dra inte utåt från hoven för då kan den gå sönder. Sömmar är bäst om du drar ut. Känner du dej osäker på hur du ska göra så är det bättre om du ringer hovis elr frågar nån du känner som kanske har gjort det innan (:

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 086
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 770
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 242
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 419

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka