Ta alternativhindret- få 20 straff

emma-vsm

Trådstartare
Hörde av en banbyggare idag att det nu diskutteras hurvida vi i Sverige ska införa denna regel. Alltså att man får 20 straff om man väljer att rida på ett alternativhinder..

Så, vad säger ni om detta?

Jag tycker det verkar vara skit. Om man debuterar en klass måste man ju ha möjlighet att välja den något lättare vägen, straff får man ju ändå i form av att det tar längre tid.

Sv: Ta alternativhindret- få 20 straff

Det är ju samma som man får när man får ett stopp annars... varför då rida på alternativet och garanterat få lika många straff som man hade fått om man kanske fått ett stopp :smirk:
Jag tycker det är straff nog med tiden, kanske 5 och absulut max 10 straff är kanske Ok, man ska inte vara ute ur leken för att man kan inse sina och hästens begränsningar, enligt mig :p

:confused:...nu verkar det väl som om ngn har kört av banan rejält,eller iallafall fått till en genuin Nalle Puh tanke.Alltså, det är en tanke som funkar INNNANFÖR pannbenet,men INTE utanför.
Hoppas att det istället kommer att kosta tid,och inget annat.Vad 17,ett alternativ är många ggr ett val i en hästs utbildning.
Ros-Ris-Ros filosofin funkar ju nästan bättre på våra 4fota vänner,än på 2fotingar:angel:Har de fått en för svår uppgift,är det alldeles utomordentligt att välja ett alternativ på vägen.

Hoppas denne banbyggare förväxlat saker. Tex med att det kan finnas alternativ som du bara kan välja om du redan fått ett stopp, som t.ex om det är en studs mot ner i vattnet, om hästen då stannar på B så kan du ta en annan väg, men som du inte får ta direkt. Om han inte förväxlat saker så har han förhoppningsvis fått hjärnsläpp ;) . Däremot kunde man kanske önska att vissa banbyggare tänkte till lite så att ett alternativ verkligen tar längre tid

Jag tror inte han har förväxlat saker... :confused: Och inget hjärnsläpp heller vad jag förstått ;)

Ingen annan som hört detta? Att det är på detta sätt internationellt, och att det nu diskutteras även här?

Jamen det verkar väl jättebra och helt i linje med det förstärkta säkerhetstänkandet! :smirk: Om du har en lite grön häst och ligger bra till efter dressyr och hoppning så ska du då frestas att chansa på ett hinder hästen inte är riktigt klar på för att ha kvar chansen till placering. Låter jättevettigt.

Och för de som mot förmodan inte uppfattade den drypande sarkasmen så var jag ironisk.

Vill Vi inte göra Sporten säkarer!!!!!!!!!

man måste kunna välja en altenativväg utan att få straff. Bara för att man vill vara på den säkar sidan och rida säkert. Tror man att hästen kommer stå emot och vara jobbig på det hindret ska man väll kunna få rida en enklare säkrare väg.

men som det var gjort i trossnäs så var det snällt att man kunde få ta en lätt väg ner i vattnet om man fick stopp...

Vissa kombinationer tex i vattnet är ju byggda så att det inte går att ta en alternativ väg eller jag menar man måste försöka den raka vägen INNAN man får rida på alternativet för annars blir man utesluten men att man nu kan ta alternativet direkt utan att man först måste försöka rida den svåra vägen och då bestraffas automatiskt med 20 straff

Jag har svårt att förstå syftet annars :confused:

Vissa kombinationer tex i vattnet är ju byggda så att det inte går att ta en alternativ väg eller jag menar man måste försöka den raka vägen INNAN man får rida på alternativet för annars blir man utesluten men att man nu kan ta alternativet direkt utan att man först måste försöka rida den svåra vägen och då bestraffas automatiskt med 20 straff

Det låter rätt vettigt tycker jag, eller vettigare än så jag förstod det från början iaf :smirk:

Jag ska klura lite mer på detta idag, och fråga runt lite...

OM det nu är såhär tycker jag att vi ryttare måste protestera.

Utomlands är det ju ganska vanligt att det är byggt så att man måste prova raka vägen (går inte att hoppa a-hindret utan att rida an på b), precis som fio skrivit.

Den enda syftet jag kan tänka mig till att de funderar i banorna att ge någon form av straff för att hoppa alternativet är ju att genom att hoppa alternativa hinder i tex * så kan man undvika en hel del svårigheter (de svåraste hindren har ju ofta alternativ) och kvala till en högre nivå tex ** utan att egentligen hoppat svårigheterna på nivån innan.

Jag försvarar inte en eventuell ändring.
20 straff är för mycket, då kommer folk chansa på raka vägen.
Som det är nu så rider några ryttare alternativen och gasar på som f*n för att hinna, så då främjar ju inte alltid långa alternativa vägar säkerheten heller...

Senast ändrad:

Jag tror inte han har förväxlat saker... :confused: Och inget hjärnsläpp heller vad jag förstått ;)

Ingen annan som hört detta? Att det är på detta sätt internationellt, och att det nu diskutteras även här?

Så är det inte internationellt!

Och hur skulle säkerheten bli då??

Nej detta tror jag inte ett dugg på faktiskt. Det skulle ju bara höja riskfaktorn att tvinga alla att rida "rakt fram" vilket oftast är ett svårare hinder

Undrar hur man tänker och vem som kommer med detta förslag, dem har något som heter farlig ridning, som ger straff?Hur blir det då om man ger straff för att ta alternativ?Kan ju säga att dem gör ju inte sporten säkrare ett dugg iså fall.Som sagt, jag tror inte heller på detta.:confused:

Nä jag har ju inte ridit någon internationell utomlands så jag vet inte.. Men det är vad han sa..

Tydligen så diskutterades det av kommittén.
delvis Kl
mm
Jag vet att man diskuterat att det idag är för enkelt att kvala. Finns det alternativ så rider man dem för att kvala upp och då har en hel del förlorats.

Lundsbo och Fio är säkerligen på rätt spår.

Fast en tanke:
Varför ska man kalla det chansa? Ska man inte vara säker på nivån när man rider och stöta på svårigheter och se dem som en utmaning?
Man ser att man ska gå raka vägen. Får man då ett stopp så är man ju inte mogen för svårigheten och kan välja alternativet eller..:crazy:

Nä jag har ju inte ridit någon internationell utomlands så jag vet inte.. Men det är vad han sa..

kan konstatera att det inte är vanligt med alternativvägar längre. (Disk i våras med AH om detta som konstaterade att det var "omodernt"..) En möjligen två på de CCI2*/CIC2*/CCI1* som vi varit på.
Självklart finns alternativvägar på b och c om de inte går att rida på vettigt efetr stopp.

Fast skall man se krasst på det så är det ju faktiskt hinderkonstruktionen som avgör om man går rakt fram eller inte kombinerat med vad för slags häst man har.

Det kan man ju se när det gäller korta kombinationer tex studs eller liknande, ofta finns det alternativ även utomlands på sådana hinder.

det är ju bara att se på Badminton, Aachen etc där fanns det alternativ på de flesta hinder där det var svårigheter.

meningen med fälttävlan är ju inte att ekipagen skall ha en massa stopp på vägen runt utan att alla hästar skall komma i mål i gott mod! och det är där tex alternativen kommer in. Har man haft dåliga språng på vägen så skall man ha en möjlighet att gå på alternativ för att hästen inte skall få dålig runda.

Alternativen skall dock kosta tid och på det sättet ge utslag, att tvinga ta den snabbaste vägen är inte det rätta sättet.

Självklart skall inte banan innehålla en massa alternativ men på de hinder som räknas som utslagsgivande tycker jag att det skall finnas alternativ som då dock tar längre tid att rida.

Det gynnar inte sporten att hästar får en massa rundor med dåliga språng och utbildar ingen häst på det sättet heller.

Och nej jag anser inte att man inte har att göra i klassen om man tar alternativ, det tycker jag är upp till ryttaren att avgöra och det är betydligt bättre om en ryttare tar ett alternativ om det inte känns ok än att man tvingas till att rida på ett hinder som är svårt när det kanske inte känns 100%. Sedan kan jag nog tycka att när man pratar om svårigheter på den nivån så är man nog upp i ***-klass och där är alternativen bra.

Sedan att det skall finns alternativ i lägre klasser där det finns lite svårare hindertyp för klassen tycker jag borde puschas på bättre och ger de hästar möjlighet att prova på svårare hinder utan att behöva hoppa höjden och samtidigt ge de som inte "vågar" möjlighet att ta sig runt

Sedan kan jag nog tycka att när man pratar om svårigheter på den nivån så är man nog upp i ***-klass och där är alternativen bra.

Fast även i 3* klass har antalet alternativ minskat enl AH. Lite erfarenhet har hon.. På den nivån är det dock så pass många svårigheter ändå så där har det en hel annan betydelse.

MEN egentligen är det alternativa vägar i 100 och 1* som jag ifrågasätter.
När alternativen gör att det inte finns någon svårighet kvar på banan anser jag att det inte är bra. :)Vi vet ju att deinte är höjden som gör det svårt..

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 615
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 748
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat