Sytråden del 4

Höga stora trosor?
Köra utan bh
Jag gör det när jag får muskelinflammation i axlarna
Ja jag har funderat på höga trosor. Men utan bh går icke då behagen är för stora och hängiga så det blir obekvämt utan.

Jag hade ju någon sorts gravidgördel när jag väntade barn som var i elastiskt tyg och satt runt magen, kanske skulle hittat något liknande att sy?
 
Samma. Min snart 3åring har 86/92 typ 😅
Och min fyramånaders har 68, trots att 62 "borde" passa. Barnstorlekar är svårt!
---
Jag har kommit en bit på min filt

IMG20240816065209.jpg


"Bara" moln, träd, baksida och själva kviltningen kvar :D
Känner ett visst obehag inför att kvilta.. hur sjutton ska det gå på min lilla maskin? Hela skapelsen är 2*1,5 meter..
Och hur ska jag göra så det blir snyggt? Bara rutor är ju inte så lajbans..

Och vad ska jag ha som baksida? Är lite inne på ljusblå minky, är det en bra idé? Helst hade jag velat ha en med flygplansmönster eller moln eller nåt.
 
Och min fyramånaders har 68, trots att 62 "borde" passa. Barnstorlekar är svårt!
---
Jag har kommit en bit på min filt

Visa bifogad fil 151465

"Bara" moln, träd, baksida och själva kviltningen kvar :D
Känner ett visst obehag inför att kvilta.. hur sjutton ska det gå på min lilla maskin? Hela skapelsen är 2*1,5 meter..
Och hur ska jag göra så det blir snyggt? Bara rutor är ju inte så lajbans..

Och vad ska jag ha som baksida? Är lite inne på ljusblå minky, är det en bra idé? Helst hade jag velat ha en med flygplansmönster eller moln eller nåt.
Minky blir mysigt, men finns ju mycket tyget med både flygplan och moln så det är nog en smaksak :)

Och ja det kommer bli knöligt, bäst är att rulla tyget som är mot maskinen, och jobba "utåt". Efter ett tag kan man behöva byta och sy åt andra hållet så man inte försöker knöla in allt tyg utan man gör ungefär hälften hälften. Borde gå att få upp bra tips på Youtube om man söker på "sewing big quilt" Eller liknande. Allt finns på Youtube 😅
 
Minky blir mysigt, men finns ju mycket tyget med både flygplan och moln så det är nog en smaksak :)

Och ja det kommer bli knöligt, bäst är att rulla tyget som är mot maskinen, och jobba "utåt". Efter ett tag kan man behöva byta och sy åt andra hållet så man inte försöker knöla in allt tyg utan man gör ungefär hälften hälften. Borde gå att få upp bra tips på Youtube om man söker på "sewing big quilt" Eller liknande. Allt finns på Youtube 😅
Ja, vända håll på det sättet brukar jag göra. Men då har jag jobbat med mindre tyg.. Vill dessutom göra lite krumelurer istället för raka linjer, kommer bli ett helvete att få till :nailbiting:

Inte sett minky med flygplan? Hittade med moln och regnbågar, men det var lite för "gulligt" för min smak.

Tanken är egenligen överkast, så jag skippar nog batting.
 
Jag har tittat för mycket på long arm quilt tror jag :angel: ambitionen är större än redskap och kunskap just nu
 
Jag har dessutom tänkt att vändsy, istället för att sätta kantband. Dum idé? Jag inbillar mig att det blir lite mer hållbart.
 
Ja, vända håll på det sättet brukar jag göra. Men då har jag jobbat med mindre tyg.. Vill dessutom göra lite krumelurer istället för raka linjer, kommer bli ett helvete att få till :nailbiting:

Inte sett minky med flygplan? Hittade med moln och regnbågar, men det var lite för "gulligt" för min smak.

Tanken är egenligen överkast, så jag skippar nog batting.
Nä minky brukar vara enfärgat, jag vaf nog otydlig i mitt svar 😂🙈 tänkte att minky blir mysigt, men att det finns en del andra tyger med flygplan/moln :)
 
Och min fyramånaders har 68, trots att 62 "borde" passa. Barnstorlekar är svårt!
---
Jag har kommit en bit på min filt

Visa bifogad fil 151465

"Bara" moln, träd, baksida och själva kviltningen kvar :D
Känner ett visst obehag inför att kvilta.. hur sjutton ska det gå på min lilla maskin? Hela skapelsen är 2*1,5 meter..
Och hur ska jag göra så det blir snyggt? Bara rutor är ju inte så lajbans..

Och vad ska jag ha som baksida? Är lite inne på ljusblå minky, är det en bra idé? Helst hade jag velat ha en med flygplansmönster eller moln eller nåt.

Precis, det är så otroligt olika med barnstorlekar!
Köpte en skaloverall av en vän i maj förra året dom hennes dotter vuxit ur. Signe har den med lätthet även nu. Det skiljer 20 dagar mellan våra tjejer 😅😁
 
IMG_20240817_143834.jpg

Min viskosklänning är klar!! Ska korta resåren i ärmen lite och fuskade med fållen :bag: men annars är jag jättenöjd! Är min tredje klänning av samma mönster men första gången med kort ärm. Har skrivit till mönsterskaparen och frågat om hon tror att det skulle gå att få till en djupare ringning eller v-ringning utan att "förstöra" passformen.

Kommer definitivt sy mer i viskos. Det var jobbigt att hantera och de utklippta bitarna var både snedklippta och skeva men den är trevlig att ha på sig! Ska dock inte fuska med fållen nästa gång :rofl:

Skulle vilja ha en lite längre klänning med slits nästa gång. Har ett annat mönster med just det så ska försöka göra någon sorts kombination.
 
Förra året köpte jag ett mönster på en jumpsuit. Den är jättefin och så, har bara inte sytt den än. Nu kikade jag igenom mönstret och upptäckte att den har en dragkedja i ryggen. Hur osmidigt är inte det! Tänker på alla klänningar jag gjort genom åren som bara hänger just pga dragkedja i ryggen. Jag kan inte dra upp den själv! Alldeles för stel i axlarna för det. Så nu velar jag om jag ska bry mig om att testa mönstret eller inte.. Det är visserligen inte dragkedja ända upp till nacken men ändå..
 
Förra året köpte jag ett mönster på en jumpsuit. Den är jättefin och så, har bara inte sytt den än. Nu kikade jag igenom mönstret och upptäckte att den har en dragkedja i ryggen. Hur osmidigt är inte det! Tänker på alla klänningar jag gjort genom åren som bara hänger just pga dragkedja i ryggen. Jag kan inte dra upp den själv! Alldeles för stel i axlarna för det. Så nu velar jag om jag ska bry mig om att testa mönstret eller inte.. Det är visserligen inte dragkedja ända upp till nacken men ändå..
Går det att flytta det till en dold dragkedja i sidan? Det hade jag nog provat.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
16 799
Senast: Barbabelle
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 538
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 220
Senast: Jeps
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 423
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp