Sytråden del 4

Fortsätter sy olika hundgrejer.
IMG_20240812_195120.jpg
 
Haha det var nog Polarn och Pyret jag kollat på :rofl:

Jag kör på 80. Det borde bli bra.
Jag har sytt ett mönster från Ottobre, ett par bebisbyxor. De var ENORMA i storleken! Frågade om deras storlekar i en sygrupp på fb och de har tydligen lite annorlunda storlekar hos Ottobre och generellt väldigt stora i storleken. Om jag minns rätt så förklarade en att om tex Lindex då säger att storlek 80 är för 9-12 månader, då är storlek 80 hos ottobre när barnet blir 12 månader. Jag vet inte om det stämmer och jag gav upp det mönstret efter att ha försökt göra i mindre storlek som ändå kändes enorma 🤪
 
Nu har jag testat ett ottobre mönster.
Storleken var bra, men modellen skulle haft en gusset (svenska?) så den sitter bättre över blöjan. Ganska luftig, sitter inte åt någonstans. Möjligen lite vid benen, men det kan berott på att jag glömde klippa med sömsmån just på den delen :angel:

IMG20240813170257.jpg

Svårt att ta kort, han viftade runt som en dåre :rofl:
 
Det tog absolut hela dagen att långsamt rita av mönster och sedan klippa ut tyg till mina första par riktiga byxor. Avskyr att rita av mönster men jag har numer ett par klippta som jag inte kan sy pga förändrad vikt. Valde ett billigt bomullstyg jag fått av mamma att provsy det första paret i för eventuella ändringar. Det är både läskigt och spännande.
 
Nu är jag sådär osvenskt jävla nöjd. Kolla så snyggt jag sytt! 🤩😅 Passpoalen blev perfekt på båda sidor dessutom! Visa bifogad fil 151298

Du syr alltid super snyggt och det dar ar verkligen helt perfect. Det ar ocksa helt okay att vara stolt over saker man ar bra pa. Och det ar helt okay att tydligt tala om bada vad man ar bra pa och vad man inte ar bra pa.

En av de basta lardommarna fran att bo i USA ... en sadan lattnad att kunna oppet saga att "Jag ar INTE bra pa ..." och lika sa att saga "Jag ar BRA pa..." Plotsligt behover man inte bara vara latt illamaende over saker man inte ar bra pa.
 
Jag har ett problem, när jag blir varm (vilket är typ hela tiden) nä och jag har kläder, tex byxor, som sitter åt runt midjan (alltså mer än bara gympabyxor med halvtaskig resår) så får jag rätt djupa, röda märken där kläderna suttit åt som svider rätt rejält.
Dessutom har jag medicin mot fibron som gör att jag svettas lätt och MASSOR.

Eftersom jag blir så varm är det sällan möjligt att ha ett plagg under, tex ett linne att stoppa in innanför byxlinningen, så vad kan jag ha istället? Finns det någon produkt för det här besväret?

Funderar på att klippa av ett linne for att testa att bara ha en rund remsa runt magen att knäppa byxorna över?

Har samma problem med behåbanden, de skär liksom in och lämnar ömma fåror efter sig när jag blir varm även fast jag kör med sportbehå med rejält breda band under både byst och över axlarna.
 
Jag har ett problem, när jag blir varm (vilket är typ hela tiden) nä och jag har kläder, tex byxor, som sitter åt runt midjan (alltså mer än bara gympabyxor med halvtaskig resår) så får jag rätt djupa, röda märken där kläderna suttit åt som svider rätt rejält.
Dessutom har jag medicin mot fibron som gör att jag svettas lätt och MASSOR.

Eftersom jag blir så varm är det sällan möjligt att ha ett plagg under, tex ett linne att stoppa in innanför byxlinningen, så vad kan jag ha istället? Finns det någon produkt för det här besväret?

Funderar på att klippa av ett linne for att testa att bara ha en rund remsa runt magen att knäppa byxorna över?

Har samma problem med behåbanden, de skär liksom in och lämnar ömma fåror efter sig när jag blir varm även fast jag kör med sportbehå med rejält breda band under både byst och över axlarna.
Höga stora trosor?
Köra utan bh
Jag gör det när jag får muskelinflammation i axlarna
 
Både jag och sambon försökte skriva ut ett par PDF-mönster igår. Har ingen egen skrivare så vi lånade byalagets. Det gick inte. Vi försökte till och med ändra skrivarens inställning för att få sidan mer centrerad men en viktig linje syntes bara inte. Är så frustrerad och förstår inte varför det inte fungerar.
 
Både jag och sambon försökte skriva ut ett par PDF-mönster igår. Har ingen egen skrivare så vi lånade byalagets. Det gick inte. Vi försökte till och med ändra skrivarens inställning för att få sidan mer centrerad men en viktig linje syntes bara inte. Är så frustrerad och förstår inte varför det inte fungerar.
Har ni skrivit ut via Adobe på dator samt valt "verklig storlek"? Brother skrivare har jag hört att dom kan krångla dock.
Att skriva ut från mobilen blir nästan alltid fel.
 
Har ni skrivit ut via Adobe på dator samt valt "verklig storlek"? Brother skrivare har jag hört att dom kan krångla dock.
Att skriva ut från mobilen blir nästan alltid fel.
Nej. Vi har ingen dator att ta med dit om vi inte drar med hela stationära så det är från sambons mobil. Inte Adobe. Det konstiga är att vi skrivit ut mönster en gång tidigare på samma skrivare och då gick det bra.
 
Nej. Vi har ingen dator att ta med dit om vi inte drar med hela stationära så det är från sambons mobil. Inte Adobe. Det konstiga är att vi skrivit ut mönster en gång tidigare på samma skrivare och då gick det bra.
Det kan vara det som spökar. Vissa typsnitt och annat blir skit när man försöker skriva ut från mobilen. Sist jag skulle skriva ut ett word dokument med tabell så saknades tabellen plus att siffrorna hamnade helt fel trots att allt såg rätt ut i telefonen.
 
Första gången i sytråden. Lite läskigt. ;) Tänker att om jag skriver här undviker jag prokastrinering.... Jag ska sy en särk att ha under min sockendräkt. MEN jag tänker svära i kyrkan och sy den på maskin, inte för hand med vaxad lintråd. Det är ju ingen som ska inspektera mina underkläder, tänker jag. Hittade ett fint gammalt linnelakan och har nu klippt delarna.
 
Första gången i sytråden. Lite läskigt. ;) Tänker att om jag skriver här undviker jag prokastrinering.... Jag ska sy en särk att ha under min sockendräkt. MEN jag tänker svära i kyrkan och sy den på maskin, inte för hand med vaxad lintråd. Det är ju ingen som ska inspektera mina underkläder, tänker jag. Hittade ett fint gammalt linnelakan och har nu klippt delarna.
Klart du kan sy på maskin.
Det gjorde mormor med min dräkt redan för 30 år sedan. Den är bandkantad med köpesnedså och har plastspännen också. Jag ser det som utslag av att den ingår i en genuint levande tradition och inte är en museal rekonstruktion. Men just plastspännen hade inte varit aktuellt att sätta på idag.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
16 799
Senast: Barbabelle
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 536
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 217
Senast: Jeps
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 423
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp