Sytråden del 4

Jag har använt en walking foot för första gången! Oj så mycket enklare det gick att sy i flygigt tyg. Tog en stund innan jag fattade hur man sätter dit den, men nu så.
Hittade även en ny "low shank" i en låda. Ska byta den jag har på maskinen, för den är kass. Den tappar pressarfoten hela tiden.

Det lönar sig att städa ibland :D
 
Gick igenom mina tvättade trikåtyger igår kväll under OS tittande. Så nu har jag ytterligare sex tyger som ligger på vänt för tillklippning.

Hade tänkt strunta i tunikan som blev fel men pratade med min kära mor sömnadsproffset i morse så nu ska hon kolla om hon kan göra något för att snygga till den. Jag är tveksam så jag har redan börjat titta på om jag kan hitta en viskostrikå i den färgen i någon butik. 😇
 
Det här var ett kul projekt! En halternecktop (för hemmabruk ;) ) av en gammal sjal.
IMG_20240806_191220.jpg

Provat använda en övermatarfot för första gången, gjort franska sömmar för första gången på vääääldigt länge. Och fållen blev en smärre katastrof, men den pratar vi inte om.

Funderar på om jag kanske skulle sätta fast axelbanden bak i alla fall. Hmm. Vi får se. Jag kan ha köpt två sjalar till att experimentera med :D
 
Är det någon som ska till Symässan i Partille? :) jag ska dit för första gången, ska hjälpa moster Bibis Tyger på fredagen och lördagen 😊
 
Jag vill åka, men det är flyguppvisning i Ronneby som jag lovat maken att vi ska åka på :cautious:
Hade varit kul att träffas! Men det blir inte den här gången..
Flyguppvisning en dag, Symässan en annan dag 😁 (jag åker hem med tåg 12.45 på söndagen så kommer gå lite på mässan innan dess)
 
Varför jag slutat använda pappersmönster 🤯
Här ska jag hitta streck som visar var jag ska göra veck. Extra lätt när mönstret har 13 storlekar men bara använder 5 färger och dessutom är linjerna inte särskilt mycket olika 🤦🏼‍♀️
IMG_20240807_201624.jpg
 
Heja, det verkar bli mässa på fredagen för mig! Inte helt klart med logistiken än, men det lutar åt att make och barn följer med men roar sig på annat håll medan jag spenderar pengar.
Vi skulle visst lämna ena bilen på verkstan just den dagen, och maken vill inte vara utan bil med sonen om något skulle hända. Så de åker med (jag slipper köra, win för mig!).
 
Nu är jag sugen på att göra ett nytt underlägg till katternas matskålar. Vi ska ju få tillökning i form av kattunge och kommer antingen behöva fler underlägg eller större. Så varför inte göra ett jättestort! I lappteknik tänkte jag. Men har ingen direkt inspiration till mönster. Det finns ju så många fina, men inget jag känner för att göra direkt..
 
Nu är jag sugen på att göra ett nytt underlägg till katternas matskålar. Vi ska ju få tillökning i form av kattunge och kommer antingen behöva fler underlägg eller större. Så varför inte göra ett jättestort! I lappteknik tänkte jag. Men har ingen direkt inspiration till mönster. Det finns ju så många fina, men inget jag känner för att göra direkt..
Pinterest-knarka lite! Mug rug, coasters, table runners, potholders Är ord man kan få mycket fint på :)
IMG_20240808_191823.jpg
 
Pinterest-knarka lite! Mug rug, coasters, table runners, potholders Är ord man kan få mycket fint på :) Visa bifogad fil 150988
Jättefina! Men jag vill inte göra applikationer utan mer "klassiskt lappteknik". Hamnade, som vanligt, på Hartmans hemsida och hittade massor fina. Så nu har jag bestämt att sonen ska få en quilt till sin säng. Men då började jag vela om mönster igen.. 🫣

Lutar år den här:
1723138418090.png

Som visserligen är en applikation :angel:

Funderar på att ta flygplanet med banner och sätta på något annat. Men har inte riktigt bestämt hur eller vad eller nånting.
 
Jättefina! Men jag vill inte göra applikationer utan mer "klassiskt lappteknik". Hamnade, som vanligt, på Hartmans hemsida och hittade massor fina. Så nu har jag bestämt att sonen ska få en quilt till sin säng. Men då började jag vela om mönster igen.. 🫣

Lutar år den här:
Visa bifogad fil 150989
Som visserligen är en applikation :angel:

Funderar på att ta flygplanet med banner och sätta på något annat. Men har inte riktigt bestämt hur eller vad eller nånting.
Jag är inte alls för klassisk lappteknik utan mer applikationer, därav det som förslag 🤣
 
Men vad jag blev besviken nu. Jag har sytt två likadana klänningar för minst 1,5 år sedan och trodde jag kom ihåg om jag skulle ha ändrat något. Klippte tyg till kantband efter vad som står i beskrivningen dvs nästan 2 meter långt och 12mm. Har ett set med plastgrejer som viker åt mig så jag bara kan stryka efter. Där stod en viss bredd så gjorde så. Nu när jag ska sy på det är det väldigt smalt :( Tittade på klänningens yt-tutorial och hennes är 18mm brett. Har inte tillräckligt med tyg kvar för att klippa nytt utan att det blir typ decimeterlånga remsor. Har inget annat val än jättesmalt den här gången. Strök över och skrev rätt direkt i beskrivningen istället så jag inte kan göra fel igen.
 
@Glimra fy så tråkigt! Hoppas du får ihop det ändå.

Kl
Jag har sytt lite hundtröjor, har frågat lokala hundklubben om jag kan få vara där och sälja lite på deras KM dom ska ha nästa helg. Har nest haft halsband klart Sen innan (förutom whippetkläder) så känner att jag behöver få till lite mer.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
16 786
Senast: Barbabelle
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 521
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 170
Senast: Jeps
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 423
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp