Sytråden del 4

Japp! Och det är exakt samma känsla här 😂 men nu är pösbyxorna klippta i alla fall och det var väl det läskigaste, nu ska resten "bara" göras... 💀
Här har konversationen gått:

Han: kan du göra en munkkåpa åt mig?
Jag: absolut, ge mig allt material jag behöver.
H: den ska vara brun
J: okej.... Bild?
H: ehh.. nej. Men en Franciskan!
J: från när?
H: spelar ingen roll!
J: dör inombords för att jag inte har en aning om vad jag håller på med
 
Har börjat på en anorak till lille barnet. Storlek 80, så den (förhoppningvis) passar i vinter. I kviltad manchester, han kommer bli så stilig!
Fick skarva en del som skulle klippts mot vikt kant. Men den kommer täckas av ficka så det blir nog bra ändå.
Frågan är hur smidigt det är att ta på en anorak på en 9 månaders bebis :angel:
 
Syr vidare på mitt fodralprojekt och har påbörjat två T-shirts och en tunika också eftersom de ska sys med samma tråd som redan sitter i maskinen.

Klippte igår kväll ut mönsterdelar till 4 tunikor så dessa ska också sys men får vänta lite så jag slipper trä om maskinen så mycket.
 
Men faaaan! Råkade slinta med overlocken och gjorde ett stort hål i ena ärmen..
Nåja, lika bra kanske. Den blev för stel för att vara bekväm ändå. Får börja om.
 
IMG_20240731_171726.jpg

Jag fick ihop två tshirts 🌞 Spöktyget hade jag bara beställt 1,1m av så fick nätt och jämnt ut en trekvartsärm. Kattröjan får jag tydligen inte gå ut på stan i :rofl:
 
Tråden tog slut! Panik!

Kollar i lådan och inser att jag bara har kvar vit sytråd av lite sämre kvalitet. Får nog bli en sväng till lokala skomakaren (han har hylla med sytråd!) i morgon bitti.

Färdigsytt för idag med andra ord.🤨
 
Kämpar på med min anorak. Det är egenligen inget svårt mönster, men ett halkigt tyg och smått och pilligt. Följde instruktionerna först och det blev inte bra. Så nu går jag på känsla istället. Hoppas det blir bättre.

Var på Tygfabriken i Huskvarna igår och köpte softshell till en overall. Hittade knapphålsresår på Jysk.

Behöver man speciell nål till softshell? Typ microtex eller nåt sånt? Vad ska jag tänka på överlag med softshell och ytterplagg?
 
Kämpar på med min anorak. Det är egenligen inget svårt mönster, men ett halkigt tyg och smått och pilligt. Följde instruktionerna först och det blev inte bra. Så nu går jag på känsla istället. Hoppas det blir bättre.

Var på Tygfabriken i Huskvarna igår och köpte softshell till en overall. Hittade knapphålsresår på Jysk.

Behöver man speciell nål till softshell? Typ microtex eller nåt sånt? Vad ska jag tänka på överlag med softshell och ytterplagg?
Ja jag har för mig att microtex rekommenderas. Annars funkar universalnål, men du behöver nog 80 eller 90 beroende på hur många lager det är. Tillräcklig rörelsemån är det viktigaste. Själv tycker jag att softshell är varmt och svettigt (inte andas), och blir det för tight blir det ännu varmare.
 
Ja jag har för mig att microtex rekommenderas. Annars funkar universalnål, men du behöver nog 80 eller 90 beroende på hur många lager det är. Tillräcklig rörelsemån är det viktigaste. Själv tycker jag att softshell är varmt och svettigt (inte andas), och blir det för tight blir det ännu varmare.
Ja, jag gillar egentligen inte softshell heller. Men till bebis som inte rör sig borde det vara lugnt. Han ska vara ha den när han åker vagn är planen. Kommer chansa på storlek..

Kanske lika bra att införskaffa microtex. Behöver ändå beställa lite andra nålar också. Ska läsa igenom mönstret ordenligt så jag vet hur många lager det blir.
 
Försökte sy mig ett gulligt linne igår från ett klänningsmönster jag har efter att ha misslyckats med att kopiera ett köpt som blivit för litet. Det blev katastrof 😅 igen.
 
Försökte sy mig ett gulligt linne igår från ett klänningsmönster jag har efter att ha misslyckats med att kopiera ett köpt som blivit för litet. Det blev katastrof 😅 igen.
På't igen bara :D
Tycker det är svårt att kopiera från färdiga plagg, glömmer alltid sömsmån och sånt
 
Plockade fram den gamla Huskvarnamaskinen och lagade min solhatt men den sjunger på sista versen och det var kul att sy, särskilt mönstersömmarna :)

53898815436_1e9bbfd239_o_d.jpg


Så jag funderar på att sy en ny själv. För en nybörjare; en sån här hatt borde väl vara ganska enkel att få till?

shopping
 
Senast ändrad:
Plockade fram den gamla Huskvarnamaskinen och lagade min solhatt men den sjunger på sista versen och det var kul att sy, särskilt mönstersömmarna :)

53898815436_1e9bbfd239_o_d.jpg


Så jag funderar på att sy en ny själv. För en nybörjare; en sån här hatt borde väl vara ganska enkel att få till?

shopping
Jag tycker bucket hats är ganska lätta. Lite knöligt att sy ihop brätte och kulle, men det går. Jag sydde en i storlek bebis, det var pilligt!
IMG_20240803_113032.jpg
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
16 735
Senast: Barbabelle
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 450
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
73 967
Senast: Jeps
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 413
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?
  • E-coli hund

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • WE-tråden
  • Föl 2020

Omröstningar

Tillbaka
Upp