Sytråden del 4

Du har fått många bra tips redan @Red_Chili :) skulle vilja påstå (rent generellt) att de flesta mönster som står "vävd bomull" går att byta ut mot valfritt ostretchigt tyg. Det som kan förändras är till exempel fallet i en kjol. En kjol i viscose är lätt och luftig, kommer bli fina böljande veck, medan en kjol i vävd bomull (tänk typ lakanstyg) får större veck och blir "stelare" i utseendet. Linnetyg kan vara både hårt och mjukt vävt, och kan ge olika känsla, särk eller sommardröm typ 😂 är man osäker på kvalité så kan man alltid prova att be att få köpa tygprov, eller besöka fysiska butiker.
 
Dagens pyssel, sytt sex stycken förvaringskorgar av en stuvbit, fick skarva några delar.

Mest nöjd är jag att jag klädde bottenplattorna med spilltyg från mina senaste projekt.
 

Bifogade filer

  • IMG_4565.jpeg
    IMG_4565.jpeg
    372,7 KB · Visningar: 65
Har eventuellt ett misslyckande framför mig :bag: Ville använda ett specifikt t-shirtmönster men förlänga ärmarna då det bara ingår korta. Använde övre delen av orginalärmen för att få rätt passform mot axeln. Använde sedan en annan ärm som sitter bra i sitt tillhörande mönster. Började glatt lägga ut och klippa och insåg sedan att de två mönstren är ritade spegelvända. Alltså korta ärmens fram blev förlängd enligt långa ärmens vinkel bak. Kommer det bli ett problem? Ser framför mig hur sömmen ligger helt tokigt.
 
Det absolut viktigaste är ändå att våga testa. Det är enligt mig det bästa sättet att lära sig, att prova och testa. Ibland blir det rätt, ibland blir det fel.
Det är det som är så läskigt :rofl: Jag vill så gärna att det ska bli perfekt på en gång, sådär att jag knappt kommer igång om jag tror att det inte går. Vilket ju bara är dumt, såklart. Halsbandet jag sydde nu tex blev inte perfekt, redan under tiden jag höll på med det så insåg jag att det blev några missar som inte gick att rätta till. När jag var klar upptäckte jag ännu fler saker. Efteråt konstaterade jag att nästa halsband absolut kommer bli bättre eftersom jag nu upptäckt saker som var bra att ha koll på.

Jag måste påminna mig om det hela, hela tiden.

Sååå, nu ska jag rota fram ett gammalt slitet lakan som vi ändå inte tänker använda mer, och så ska jag försöka få till ett mönster till ett hundtäcke av det. Och kanske något klädesplagg till mig också. För det är ett stort lakan. Utnyttjar jag det klokt så räcker det nog till ganska mycket...
 
Bollen blev godkänd :up:
Nu blev jag sugen på att sy mer mjuka leksaker!

Tänkte dessutom ge mig på att sy en vinterjacka i storlek 74 eller 80 cl. Tror 80 blir bäst, hellre för stort än för litet. Eller ska jag satsa på att göra en overall? Det vore ju lite coolt förstås.
Vad heter overall på engelska? Googlar man overall är det ju mest jumpsuits och den typen av overall.
 
Bollen blev godkänd :up:
Nu blev jag sugen på att sy mer mjuka leksaker!

Tänkte dessutom ge mig på att sy en vinterjacka i storlek 74 eller 80 cl. Tror 80 blir bäst, hellre för stort än för litet. Eller ska jag satsa på att göra en overall? Det vore ju lite coolt förstås.
Vad heter overall på engelska? Googlar man overall är det ju mest jumpsuits och den typen av overall.
Testa coveralls. Eventuellt med tillägget winter före om du vill ha fodrad
 
Hittade ett jättefint mönster på overall i Ottobretidning från typ 2017. Nu behöver jag bara softshell! Åh nej, jag måste köpa tyg :angel:
Funderar på att göra en jacka också. Har en liten bit kviltat fodrat tyg som skulle vara kanon till en liten jacka. Tror inte det räcker till en hel overall.
 
Hittade ett jättefint mönster på overall i Ottobretidning från typ 2017. Nu behöver jag bara softshell! Åh nej, jag måste köpa tyg :angel:
Funderar på att göra en jacka också. Har en liten bit kviltat fodrat tyg som skulle vara kanon till en liten jacka. Tror inte det räcker till en hel overall.
Jag hittade en sida med otroligt fina softshelltyger, sådär så att jag ville köpa hela butiken och sy en miljon softshelltäcken till hundarna :rofl: Ska beställa i helgen när jag hunnit göra ett mönster och kunnat räkna ut hur mycket tyg som faktiskt behövs.
 
Jag hittade en sida med otroligt fina softshelltyger, sådär så att jag ville köpa hela butiken och sy en miljon softshelltäcken till hundarna :rofl: Ska beställa i helgen när jag hunnit göra ett mönster och kunnat räkna ut hur mycket tyg som faktiskt behövs.
Vilken sida? :D
 
Det är ett av få plagg jag faktiskt köpte från en som syr själv. Någon gång ska jag våga försöka sy en egen nu när jag har något att utgå ifrån!
Önskar jag också gjort det :laugh: hade behövt pilla massa mer för att få det riktigt bra men tidspressen är nåt alldeles extra just nu så fick nöja mig 💀 tänker att den ändå kommer döljas av mer lin så det får duga!
 
Önskar jag också gjort det :laugh: hade behövt pilla massa mer för att få det riktigt bra men tidspressen är nåt alldeles extra just nu så fick nöja mig 💀 tänker att den ändå kommer döljas av mer lin så det får duga!
Syr du också inför Medeltidsveckan? Sitter och får spader och vill kasta ut mig själv genom fönstret när jag försöker få ihop pojkvännens grejer. Varför har jag väntat till sista veckan?!😡
 
Syr du också inför Medeltidsveckan? Sitter och får spader och vill kasta ut mig själv genom fönstret när jag försöker få ihop pojkvännens grejer. Varför har jag väntat till sista veckan?!😡
Japp! Och det är exakt samma känsla här 😂 men nu är pösbyxorna klippta i alla fall och det var väl det läskigaste, nu ska resten "bara" göras... 💀
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
16 735
Senast: Barbabelle
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 450
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
73 967
Senast: Jeps
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 413
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?
  • E-coli hund

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • WE-tråden
  • Föl 2020

Omröstningar

Tillbaka
Upp