Sytråden del 4

Ringde till butiken, fick svar av en jättetrevlig kvinna som verkade ha stenkoll på allt och som sa sig ha just den maskinen hemma också. Utifrån hur hon pratade om den så tror jag henne faktiskt (annars vet jag att det är populärt säljarknep att säga att man har produkterna själv). Allt kändes så bra att jag bad henne lägga undan den åt mig, så i eftermiddag åker jag dit och shoppar :nailbiting:
 
Det är svårt det där! Vad är det som gör att Heavy Duty inte fungerar till lättare grejer? Jag vill ju ha en maskin som klarar typ allt... @Trott, hur var det med den jag ska kika på och att sy kläder? Går det bra?
Jag har nog inte testat sy tunnare grejer, men med rätt nål borde det inte vara några problem tycker jag. Nu kanske du hinner iväg, men kan testa sy nått tunt med den om en liten stund. Annars prova i butiken!
 
Kanske ska tillägga att med "lätta tyger" menar jag verkligen lätt, typ chiffong.
Försökte sy i satin på min tidigare tjusiga Husqvarna platinum 730 (den var tjusig för typ 15 år sedan, kostade närmare 10k)och jäklar vad dåligt det gick! Tyget bara trycktes ner vid undertråden och det tog tvärstopp. Hatade den maskinen, den funkade inte bra till nått kändes det som 🤣
 
Nu har jag en ny maskin! :banana:
Butiken var liten och SÅ trevlig och kvinnan som jobbade där visade mig noga hur allt fungerar med maskinen osv. Den är otroligt mycket tystare än min gamla och känns på alla sätt så mycket smidigare och enklare att förstå. Jag antar att det hänt en del även på symaskinsfronten de senaste 30-40 åren :rofl:

Följde ju med en drös olika tillbehör också, så även om jag fick en genomgång av dem och hur de fungerar så ska jag försöka mig på att faktiskt läsa instruktionsboken... Normalt sett så är det där med manualer och instruktioner inte riktigt min grej. Jag tar dem i bästa fall som lite inspiration, i de fall jag låtsas om att de alls existerar, men jag ska ge det ett ärligt försök. Sambon verkar ju också intresserad så vi kanske kan sitta tillsammans...
 
Fick ihop det till slut
IMG20240724065543.jpg

Funderar på att toppsticka bandet på insidan så det ligger lite mer stilla. Men vi får se. Ska strykas och sen redo att användas!
 
Ska visst inte sy när jag är hungrig :rolleyes: Först fick jag inte ut undertrådsspolen, vilket behövdes för att alls kunna få någon tråd på den. Sedan lyckades jag bryta av två nålar på fem minuter :banghead: MEN, när jag väl sydde, så sydde den otroligt fina stygn. Det var lätt att sy rakt och maskinen hade ett mjukt, trevligt ljud. Så. Middag kan vara bra. Sedan ska jag väl ge mig på att sy mer...
 
Ska visst inte sy när jag är hungrig :rolleyes: Först fick jag inte ut undertrådsspolen, vilket behövdes för att alls kunna få någon tråd på den. Sedan lyckades jag bryta av två nålar på fem minuter :banghead: MEN, när jag väl sydde, så sydde den otroligt fina stygn. Det var lätt att sy rakt och maskinen hade ett mjukt, trevligt ljud. Så. Middag kan vara bra. Sedan ska jag väl ge mig på att sy mer...
Jag hade också stora problem att få ut undertrådsrullen första gången. Tror jag dessutom lyckades ha sönder den 🙈 sen har det gått bättre och inga fler fastnade rullar 😅och här om dagen lyckades jag också bryta av två nålar, utan att jag egentligen vet varför, så sånt händer trots man är van att sy 😂
 
Jag hade också stora problem att få ut undertrådsrullen första gången. Tror jag dessutom lyckades ha sönder den 🙈 sen har det gått bättre och inga fler fastnade rullar 😅och här om dagen lyckades jag också bryta av två nålar, utan att jag egentligen vet varför, så sånt händer trots man är van att sy 😂
Tack, det känns lite bättre att veta att sådant händer även för proffsen :heart Sambon sa redan innan jag satte mig att det var en dålig idé, han vet hur jag (inte) fungerar när jag är hungrig... Borde ha lyssnat på honom.
 
I förmiddags sydde jag lite igen, och det gick jättebra den här gången! Herregud så mjukt och fint maskinen går. Och stygnen ser perfekta ut så länge jag sköter mig :p Tar pyttelite i taget för att kunna behålla fokus osv, men imorgon borde jag bli klar med ett hundhalsband.
 
Skulle behöva sätta mig ned och planera. Gå igenom garderoben ordentligt och skriva ned vad jag upplever saknas. Sedan se över mina mönster och därefter kika efter nya att köpa in efter hand. Just nu har jag väldigt många mönstrade toppar men knappt några underdelar alls. Och vill jag ha en färgglad underdel så finns inget som passar upptill. Är även i stort behov av långärmade t-shirts. Det stora problemet här är kostnaden, allt tyg är så jävla dyrt. Vill prova att sy jeans men kom upp i nästan 600kr exklusive frakt, mönster (därtill utskrift) och knappar. Så nästan 1000kr för något som med stor sannolikhet inte ens kommer passa liksom. Ugh. Finns det några alternativ? Kommer inte snubbla över 2 meter tjockt jeanstyg i rätt färg på secondhand liksom.
 
Skulle behöva sätta mig ned och planera. Gå igenom garderoben ordentligt och skriva ned vad jag upplever saknas. Sedan se över mina mönster och därefter kika efter nya att köpa in efter hand. Just nu har jag väldigt många mönstrade toppar men knappt några underdelar alls. Och vill jag ha en färgglad underdel så finns inget som passar upptill. Är även i stort behov av långärmade t-shirts. Det stora problemet här är kostnaden, allt tyg är så jävla dyrt. Vill prova att sy jeans men kom upp i nästan 600kr exklusive frakt, mönster (därtill utskrift) och knappar. Så nästan 1000kr för något som med stor sannolikhet inte ens kommer passa liksom. Ugh. Finns det några alternativ? Kommer inte snubbla över 2 meter tjockt jeanstyg i rätt färg på secondhand liksom.
Jag hade tur och hittade faktiskt fyra meter denim på secondhand för 100 kr. Men det var nog en engångsföreteelse..

Håller med om att det är dyrt med tyg. Det är ofta jag tänker att jag kan sy en t-shirt till exempel, men så inser jag att en färdig i butik kostar typ en tredjedel av kostnaden för att sy själv i ett kul tyg..

Byxor har jag sytt i tjockare bomullstyg, typ canvas och sånt. Men vill man ha just jeans blir det ju inte rätt. . Kanske kan vara en början ändå? Bara för att testa mönstret och passformen.
 
Tips för att motverka mönster med okänd/ dålig passform:
Rita ett mönster efter ett köpt plagg med bra passform eller mönster du vill prova och använd sen ett loppislakan och provsy plagget.
Använd ett ljust tyg som du kan se att rita på med tex bläckpenna.
Lämna generöst med tyg i sömsmånen så kan du korrigera mönstret att passa dig. Sprätta upp det provsydda och använd delarna som mönster.

Mönster tidningar finns ofta att låna på biblioteket. Givetvis får man inte klippa i mönster bilagan men det går ju att rita av det. Jag brukar rita av linjerna för "min storlek", en storlek mindre samt en större ( glöm inte att kolla deras mått-tabell först) för att vara lite på säkra sidan.
 
Det här med kläder och mönster...

Jag vill ju SÅ gärna kunna sy kläder till mig själv. Jag har aldrig någonsin gjort det (om man bortser från en kjol jag sydde i skolan som blev så katastrofal att läraren ville slänga ut mig från lektionerna... Nej, jag skämtar inte...).

Det jag framförallt vill sy är en linnekjol (eller flera :p ). Jag tänker mig en något utställd, typ knälång skapelse med fickor. Absolut fickor! Jag vill också kunna sy linnen/blusar (tänker att linnen är bra för att slippa bry sig om ärmar som säkert är krångliga att få bra).

Jag har kollat på mönster som går att köpa, och @LillaGubben s tips om att kolla på bibliotek ska jag absolut ta åt mig!

Men. När jag kollar på mönster på nätet så står det ofta att det tex rekommenderas ett visst tyg. "Vävd bomull" var det senaste. Blir det problem då att byta ut till linne?

Jag är också 99,9% säker på att mönstren inte kommer fungera utan att jag anpassar dem. Kläder i butik sitter aldrig någonsin bra, vilket är en starkt bidragande orsak till att jag vill lära mig sy själv. Är det svårt att anpassa mönster? Även där tänker jag ju på tipsen i inlägget här ovanför, att provsy i gamla lakan osv, men finns det något superknep för att få det "så rätt som möjligt" på en gång? Just när man VET att det inte kommer sitta bra?
 
Även där tänker jag ju på tipsen i inlägget här ovanför, att provsy i gamla lakan osv, men finns det något superknep för att få det "så rätt som möjligt" på en gång? Just när man VET att det inte kommer sitta bra?
Så småningom vill jag påstå! När man har sytt några plagg från samma mönsterdesigner och har behövt göra samma ändringar varje gång så kan en nog anta att det kommer behövas resten av gångerna också. Men med nya designer eller när man lär sig sy skulle jag snarare sy ett provplagg utan ändringar för att ha en neutral grund att utgå ifrån :) svårt annars att veta om den inte passar för att en själv gjort nåt märkligt när man ändrat eller om det är för att mönstret inte passar :)
 
Jag är också 99,9% säker på att mönstren inte kommer fungera utan att jag anpassar dem. Kläder i butik sitter aldrig någonsin bra, vilket är en starkt bidragande orsak till att jag vill lära mig sy själv. Är det svårt att anpassa mönster? Även där tänker jag ju på tipsen i inlägget här ovanför, att provsy i gamla lakan osv, men finns det något superknep för att få det "så rätt som möjligt" på en gång? Just när man VET att det inte kommer sitta bra?
Jag tänker att en bara början är att veta var du skiljer dig från "standardmodellen" och var kläderna inte brukar sitta bra.
Sedan kan man välja modeller på kläder som passar efter de förutsättningarna, och efter det göra några mindre anpassningar på några särskilda punkter.

Nu låter det kanske som jag skulle vara bra på det här, så avancerat har jag inte sytt. Men jag har haft stor nytta av att lära mig att jag har korta lårben, lång överkropp, lågt placerade bröst och bredaste punkten inte på höft/rumpa utan på övre låren. (dvs. undvik modeller som redan från början är slimmade över låren och tillför en egen mätpunkt strax nedanför grenen).

Likaså har jag "för mycket mage" och den behöver volym på framsidan snarare än runtom. Därav går t.ex. allt med markerad midja bort för mig och jag satsar på a-linje, empireskärning och liknande överdelar som har vidd nertill. Och så behöver jag i regel förlänga dem och ev. flytta ner bystkil och göra den lite större. Men jag har sällan kläder som är figursydda och då är de mer förlåtande och flexibla från början.
 
Förutom alla tips du redan fått @Red_Chili vill jag tipsa om att titta på modellerna som testat mönstret. Många designers har antingen på Facebook eller i mönstret exempel på vad andra har sytt. Om andra med ungefär samma kroppsform som en själv har sytt mönstret och passar i det är chansen större att det passar bättre.

Och mäta är alltid bra! Jag är slarvig med att mäta mönsterdelar, men mäter alltid mig själv innan jag väljer storlek. Det blir inte alltid rätt ändå, men det minskar risken för katastrof.


Skulle säga att bomull ofta går att byta ut mot linne. "Vävd bomull" säger egenligen inte så mycket om tygets egenskaper. Är det lätt att drapera, är det styvt, håller formen bra? Det är en halv vetenskap med tyger känns det som.

Det absolut viktigaste är ändå att våga testa. Det är enligt mig det bästa sättet att lära sig, att prova och testa. Ibland blir det rätt, ibland blir det fel.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 326
Senast: Mineur
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
11 347
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 434
Senast: Freazer
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
11 859
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp