Sytråden del 4

Oljud kan absolut ordna till sig genom att smörjas, men en del är bara högljudda. Min första overlock var en Singer från Lidl, den lät som ett tröskverk i jämförelse med min Juki jag har nu.
 
Tack för bild. :)
Förstår jag dig rätt att jag ska tänka att sidokilen skapas av skillnaden mellan över byst-mitt på byst och undre kilen av skillnaden mellan mitt på byst - under byst? Verkar logiskt smart och klargör saker om man tänker så.

Har inte hittat någon bra instruktion för den nedre kilen ännu. Vad heter den egentligen? Vet inte om FBA kanske bara syftar på just justering av sidokilen så jag borde söka på något annat?
Jag tänker att insnittet i sidan tar hand om den extra längden som behövs för att tyget ska nå runt bysten, men har inga belägg för att det faktiskt är så :D
FBA är bara en förkortning och för att göra den på en two dart bodice borde det inte krävas nåt extra jämfört med en single dart bodice 🤔 enda skillnaden är att det vertikala strecket dras rakt genom insnittet i midjan och därmed breddas det tillsammans med sidoinsnittet :)

IMG_2576.jpeg
 
Bara en tanke. Kan oljud från gammal maskin vara så enkelt som att den behöver oljas?
Har du en som fungerar och kan sy tungt/tjockt kan det vara värt att spara den för just hundhalsband etc. och sedan ha en ny för "normal" sömnad som man curlar och matar med skonsamma saker.
Jag önskar att det vore så enkelt, men den har alltid låtit mycket. Både efter att min mor lämnade in den i en symaskinsbutik på service, och efter att min sambo plockade isär allt, gjorde rent och smorde allt som kunde smörjas. Den kommer dock behållas, just för att det egentligen inte är något fel på den rent tekniskt. Det är ju också en bra idé att ha just två maskiner... Ska fundera lite på det. I så fall skulle jag vilja ha en ny pressarfot (visst heter det så?) till den, med smalare kanter, för att kunna sy närmare tex metallringar på hundhalsbanden. Det gissar jag dock att är en ganska enkel grej att köpa, eller finns det en miljard olika fäst-anordningar på dem också så att man måste hitta en som går att montera på just den maskin man råkar ha? Maskinen är en gammal(!) Singer, så det verkar vara lite sisådär med att hitta tillbehör till den. Bara en sådan sak som att hitta hållare till undertråden verkar vara svårt. Det försökte jag förut, men blev bara förvirrad av allt...
 
Jag tänker att insnittet i sidan tar hand om den extra längden som behövs för att tyget ska nå runt bysten, men har inga belägg för att det faktiskt är så :D
FBA är bara en förkortning och för att göra den på en two dart bodice borde det inte krävas nåt extra jämfört med en single dart bodice 🤔 enda skillnaden är att det vertikala strecket dras rakt genom insnittet i midjan och därmed breddas det tillsammans med sidoinsnittet :)

Visa bifogad fil 149325
Intressant att höra hur andra tänker. Jag har föreställt mig att kilen är till för att skapa "konform" (till skillnad från platt tyg) och då faller liksom betydelsen i att göra flera kilar eller olika placeringar lite bort.
Men om jag tänker att en kil ger längd/vidd för utrymme över bröstet och en kil ska svänga in det hela under blir det helt klart lättare för mig att se det för mig. :idea:

Har undvikit allt med midjesömmar och kört typ a-linje för magens skull, så har ingen erfarenhet av det. Denna är inte heller i midjan ;), det ska bli empieskärning med knyt i ryggen och veck i sömmen under. Så jag är rätt fri i förhållande till den övriga passformen, men det blir helt klart inte bra utan en nedre kil.
Ska googla på two dart bodice. :up:
 
Jag önskar att det vore så enkelt, men den har alltid låtit mycket. Både efter att min mor lämnade in den i en symaskinsbutik på service, och efter att min sambo plockade isär allt, gjorde rent och smorde allt som kunde smörjas. Den kommer dock behållas, just för att det egentligen inte är något fel på den rent tekniskt. Det är ju också en bra idé att ha just två maskiner... Ska fundera lite på det. I så fall skulle jag vilja ha en ny pressarfot (visst heter det så?) till den, med smalare kanter, för att kunna sy närmare tex metallringar på hundhalsbanden. Det gissar jag dock att är en ganska enkel grej att köpa, eller finns det en miljard olika fäst-anordningar på dem också så att man måste hitta en som går att montera på just den maskin man råkar ha? Maskinen är en gammal(!) Singer, så det verkar vara lite sisådär med att hitta tillbehör till den. Bara en sådan sak som att hitta hållare till undertråden verkar vara svårt. Det försökte jag förut, men blev bara förvirrad av allt...
Om du kan lägga in en bild på hur stången och pressarfoten ser ut kan jag försöka hjälpa till med vad du ska söka efter :)
 
Sytt ett fodral för förvaring av strumpstickor. Det blev så himla fint och dessutom bra funktion på det. Har nu påbörjat även ett fodral för sticktillbehör såsom sax, flätstickor och markörer. Får nog göra fler fodral, har både rundstickor och jumperstickor som behöver förvaras. Funderar på om det går att göra ett liknande fodral även för sytillbehör...
 

Bifogade filer

  • 20240717_142619.jpg
    20240717_142619.jpg
    409,5 KB · Visningar: 37
Måste fått någon form av feeling. Har klippt ut mönsterdelar till ytterligare 2 fodral så imorgon hoppas jag att jag känner för att sy ännu mer.

Har gjort alla fodralen med samma mönstrade tyg på utsidan men tänker att jag kan ha band i olika färger för att se lite skillnad på dem som är i samma storlek. Insidorna matchar men är olika kombinationer i.
Bestämde att dessa skulle vara till mina stickor som används för dockkläder så kan de förvaras ihop med de tunna garnen.

(Och så far jag anledning att sy fler fodral för jag måste ju ha liknande till de tjockare stickorna.😁 Fast det får bli i andra tyger)
 
IMG_20240718_124526.jpg

Blev klar med en topp idag. Jisses vad tid det har tagit. Pilligt som tusan att få dit hela kragen. Fållen blev lite kass men har i övrigt inget att klaga på. Den är förlängd, har fått längre ärmar och ett bredare bakstycke. Har testsytt den en gång och då blev vissa delar skeva men inte nu. Tycker den ser jättefin ut på galgen och gillar verkligen tyget men när den väl kom på.. nä :(
 
Tycker den ser jättefin ut på galgen och gillar verkligen tyget men när den väl kom på.. nä :(
Det där har jag råkat ut för många gånger. Hittat ett mönster och tyg och tänkt Wow! Men när det väl är klart blev det inte alls "jag" eller hur man ska säga. Blir lika besviken varje gång..

--
Jag behöver tvillingnålar. Har ingen butik i närheten längre, och nålar kan man ju köpa online. Men var är mest prisvärt?
 
Nu behöver jag hjälp!
Vilket kantband? Det ska vara sitta så det syns på insidan, inget på utsidan.
IMG20240722124802.jpg

Det syns inte riktigt, men plagget är senapsgult. Ena bandet i satin och ljusrosa. Det andra i bomull och mörklila.

Eller ska jag försöka göra eget band i samma tyg? Det blir nog inte så bra kanske, för det är ganska mycket "giv" i tyget, det töjer sig gärna.
 
Nu behöver jag hjälp!
Vilket kantband? Det ska vara sitta så det syns på insidan, inget på utsidan.
Visa bifogad fil 149731
Det syns inte riktigt, men plagget är senapsgult. Ena bandet i satin och ljusrosa. Det andra i bomull och mörklila.

Eller ska jag försöka göra eget band i samma tyg? Det blir nog inte så bra kanske, för det är ganska mycket "giv" i tyget, det töjer sig gärna.
Tycker det lila! 😃
 
Nu är det bestämt, imorgon åker jag till en symaskinsbutik och shoppar! Förutsatt att det verkar bra i butiken osv så blir det en Veritas Power Stich Pro som @Trott föreslog. Har googlat lite på butiker i Sthlm som säljer maskiner och hittade EN butik som faktiskt har den maskinen inne. Ska för säkerhets skull ringa dem imorgon när de öppnar och dubbelkolla att den finns inne (och be dem lägga undan en i så fall), så kan jag åka dit efter lunch. Det känns väldigt spännande :D
 
Nu är det bestämt, imorgon åker jag till en symaskinsbutik och shoppar! Förutsatt att det verkar bra i butiken osv så blir det en Veritas Power Stich Pro som @Trott föreslog. Har googlat lite på butiker i Sthlm som säljer maskiner och hittade EN butik som faktiskt har den maskinen inne. Ska för säkerhets skull ringa dem imorgon när de öppnar och dubbelkolla att den finns inne (och be dem lägga undan en i så fall), så kan jag åka dit efter lunch. Det känns väldigt spännande :D
Vad spännande! Hoppas du tycker den verkar bra 😊
 
Vad spännande! Hoppas du tycker den verkar bra 😊
Tack! Jag tycker det är lite läskigt, men butiken har iaf jättebra recensioner och är en riktig symaskinsbutik, inte "råkar finnas en maskin på Ica" eller hur du nu uttryckte det :p Tänker att de borde kunna ge bra rådgivning där också.

Har bestämt mig för att sedan börja med ett hundhalsband och sedan sy upp gardinerna som varit på tok för långa sen vi flyttade in här... Sedan blir det hundtäcken! Tror jag.
 
@Red_Chili jag tror du kommer bli nöjd! Symaskin som symaskin kan man tycka, men det är stor skillnad på de billigaste och de lite dyrare.

Nu blev jag sugen på att uppgradera jag med. Inte för att min maskin är dålig. Den är bara lite.. klen och kinkig. Men jag har ju min Heavy Duty också om jag skulle behöva tyngre grejer. Den å sin sida funkar inte till tunnare tyger.

På min önskelista står en cover och en brodyrmaskin. Något måste man ju drömma om och längta efter.
 
@Red_Chili jag tror du kommer bli nöjd! Symaskin som symaskin kan man tycka, men det är stor skillnad på de billigaste och de lite dyrare.

Nu blev jag sugen på att uppgradera jag med. Inte för att min maskin är dålig. Den är bara lite.. klen och kinkig. Men jag har ju min Heavy Duty också om jag skulle behöva tyngre grejer. Den å sin sida funkar inte till tunnare tyger.

På min önskelista står en cover och en brodyrmaskin. Något måste man ju drömma om och längta efter.
Det är svårt det där! Vad är det som gör att Heavy Duty inte fungerar till lättare grejer? Jag vill ju ha en maskin som klarar typ allt... @Trott, hur var det med den jag ska kika på och att sy kläder? Går det bra?
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 326
Senast: Mineur
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
11 347
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 434
Senast: Freazer
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
11 859
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp