Sytråden 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tycker nog mest 3xl låter så mycket..
Jag har också hamnat på ganska många xl som låtit konstigt (köpekläder, inte mönster, främst märken i sportbutik)
I de fallen har varje storlek i de vanliga siffermåtten 34-36-38-40 osv. motsvarat ett steg på skalan S-M-L .
Då börjar ju xl rätt tidigt och det rullar på med siffror framför innan man är uppe i en XL enligt den "vanliga" S-M-L-skalan.
Skulle det kunna vara något sådant?

Jag har också hamnat på ganska många xl som låtit konstigt (köpekläder, inte mönster, främst märken i sportbutik)
I de fallen har varje storlek i de vanliga siffermåtten 34-36-38-40 osv. motsvarat ett steg på skalan S-M-L .
Då börjar ju xl rätt tidigt och det rullar på med siffror framför innan man är uppe i en XL enligt den "vanliga" S-M-L-skalan.
Skulle det kunna vara något sådant?
Jo kanske. Egentligen spelar det ingen roll, men det känns lite.. fel.

Ja, och det är ännu värre när det är min egen storlek. Egentligen spelar det ju ingen som helst roll, det vet jag. Men det känns ändå inte helt rätt..
Jag tar oftast en storlek mindre än vad måttlistan säger, men då syr jag I trikå. Tycker sällan det stämmer. Jag syr en del av Runis mönster och där syr jag strl 42, trots att jag snarare än 44-46 enligt tabellen 🤷🏼‍♀️
Hoppas det blir bra med västen iaf! Tänker att en väst inte är så svår att lägga till lite om den blir för tight i strl 2xl :)

Gjorde en skitsnygg toile i tre olika sorters gamla påslakan. Mycket elegant :D
Den passade helt ok. En storlek större hade blivit väldigt stor över bröstet. Nu håller jag på att klippa ut fin-tyget. Fifan vad många delar! Massa infodringar överallt. Men det kommer nog bli fint hoppas jag. Tycker väst är så stiligt.

GAH!
Jag gjorde en projektorfil av mönstret. Ritade av alla delar medan katten härjade runt på bordet där datorn stod.
Gissa vad som hände? :meh:

På nåt sätt kom katten åt zoom-knappen, utan att jag märkte det. Så hälften av delarna är avritade i fel skala. Tur att jag inte klippt ut i tyg än (tror jag, kan vara nån infodring som är för stor).

Kattskrälle.. Hon är bannlyst från syrummet från och med nu.

GAH!
Jag gjorde en projektorfil av mönstret. Ritade av alla delar medan katten härjade runt på bordet där datorn stod.
Gissa vad som hände? :meh:

På nåt sätt kom katten åt zoom-knappen, utan att jag märkte det. Så hälften av delarna är avritade i fel skala. Tur att jag inte klippt ut i tyg än (tror jag, kan vara nån infodring som är för stor).

Kattskrälle.. Hon är bannlyst från syrummet från och med nu.
Får jag fråga varför du ritar av mönstret och inte använder projektorfilen direkt och skär ut? Nu var det väl tur, hellre utritat fel än klippt fel. Men för mig är ju fördelen med projektor att det bara är att skära direkt?

Får jag fråga varför du ritar av mönstret och inte använder projektorfilen direkt och skär ut? Nu var det väl tur, hellre utritat fel än klippt fel. Men för mig är ju fördelen med projektor att det bara är att skära direkt?
Jag tycker det är svårt att få till det med själva utläggningen på tyget. Ser bara en begränsad del av mönstret i taget och får ingen bra överblick på hur det ska läggas på tyget för att utnyttja det optimalt.

Och jag gillar papper :D

Jag tycker det är svårt att få till det med själva utläggningen på tyget. Ser bara en begränsad del av mönstret i taget och får ingen bra överblick på hur det ska läggas på tyget för att utnyttja det optimalt.

Och jag gillar papper :D
Det är ju då du använder inkscape, och gör en "tygruta" tex 150x100 cm om du har 1 meter tyg, och sen lägger ut alla delarna där :laugh:

Det är ju då du använder inkscape, och gör en "tygruta" tex 150x100 cm om du har 1 meter tyg, och sen lägger ut alla delarna där :laugh:
Men själva projektionen är inte så stor. Jag har kanske för kort avstånd, jag sett inte mer än kanske 75 cm i taget.

Men smart med incscape, ska testa för nåt mindre projekt!
Och som sagt, katten är bannlyst :angel:

Men själva projektionen är inte så stor. Jag har kanske för kort avstånd, jag sett inte mer än kanske 75 cm i taget.

Men smart med incscape, ska testa för nåt mindre projekt!
Och som sagt, katten är bannlyst :angel:
Fast du gör ju på samma sätt med tyg som med papper. Om du tex har ett byxben och du bara ser 2/3,så skär du ut vad du kan, flyttar projektor bilden med hjälp av piltangenterna och flyttar tyget och fortsätter skära ut :) försöker ta skärmklipp hur jag gjort med mönstret I Inkscape för att "lägga ut delarna på tyget" men allt hängde sig och jag får inte ens upp aktivitetshanteraren 🤦🏼‍♀️

Fast du gör ju på samma sätt med tyg som med papper. Om du tex har ett byxben och du bara ser 2/3,så skär du ut vad du kan, flyttar projektor bilden med hjälp av piltangenterna och flyttar tyget och fortsätter skära ut :) försöker ta skärmklipp hur jag gjort med mönstret I Inkscape för att "lägga ut delarna på tyget" men allt hängde sig och jag får inte ens upp aktivitetshanteraren 🤦🏼‍♀️
Jag tycker det är bökigt med tyget. Har för liten golvyta för att det ska gå smidigt.
Dessutom tar det längre tid än att rita av och då får jag ont i knäna (måste sitta på golvet).

Jag tycker det är bökigt med tyget. Har för liten golvyta för att det ska gå smidigt.
Dessutom tar det längre tid än att rita av och då får jag ont i knäna (måste sitta på golvet).
Okej, ja jag tycker det bara är stökigt om man har typ 2 meter tyg, mest för att det blir att hänga över kanten på bordet.
Här har du bild på hur jag lagt ut mönsterdelar till ett ganska stort mönster, som kräver ca 1,6 meter tyg tror jag. Tyvärr hade jag inte skrivit in höjden så jag ser det i pdfen. Det är alltså bitarna som är innanför rutan som ska läggas på ett mönstrat tyg på 150 cm bredd.
test.webp

Om jag ska göra ändringar tycker jag det är lättare med papper. Typ göra puffärm eller nåt sånt. Sen är det nog mycket vana också.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
408
Senast: Unafraid
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 412
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 230
Senast: malumbub
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 443
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII