Sysselsätta hästen på banan

Septicemia

Trådstartare
Har en ponny som man hela tidne måste vara på och driva mycket bakifrån för att han inte ska bli seg och framtung. Dessutom måste man hela tiden hitta på olika grejer, övningar och varbyten och tempoväxlingar.
Men nu har jag idétorka och det blir mest volter, snett igenom, sidvärtsrörelser, allt det där vanliga. Behöver lite nya saker.
Just nu har vi inga bommar, annars hade det varit perfekt.

Hjälp mig komma på nya övningar..
 
Sv: Sysselsätta hästen på banan

Hade en häst på halvfoder om behövde mer framåtanda speciellt i paddocken eller ovalbanan (gått 2 år som tur och ridskolehäst). Började att ha galopprace på ovalbanan. Vi låg 2 i bredd (för att hon behövde draghjälp i början) och kort galopp i kurvorna och öka på långsidorna. Andra gången vi gjorde det så var det nästan problem att sakta ner henne :D

Efter vi börjde med det så var hon en annan häst så fort vi kom ut på banan. Gjorde samma sak även i paddocken med galopp i serpentiner mm. Det blir lätt att hästarna förknippa paddocken med tråkigt men gör man mkt som de tycker är roligt och med lite fart så brukar det bli bättre.
 
Sv: Sysselsätta hästen på banan

Om hästen är framtung är det bra att backträna hästen. Om ni har någon lämplig backe att träna i. Vädldigt bra övning till hästar som är framtung, gjode det med min "stor" häst före hon gick i pension och hon blev mycket mindre framtung i traven och galoppen kändes det som hon skulle dra mig ur sadeln och mindre seg blev hon också. Fick tipset av min tränare. Jag frågade om råd eftersom hon igentligen var alldeles för stor för mig hon är 164 cm hög och kraftigt bygd medans jag är 155 cm och 45 kg tung. Ni kan ju tänka er hur det såg ut när vi var ute och red:rofl:
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 127
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp