Syrenbuske och buddleja nära varandra?

_Maria_

Trådstartare
Jag funderar på att i ett hörn av trädgården sätta en syrenbuske, en buddleja och en buxbom i en grupp. Min mamma och syster har haft/har buddleja men inte riktigt lyckats med dom. Jag har kollat upp hur den vill ha det, soligt och skyddat och med sandblandad mullrik jord. Men jag har sett att syrenen skjuter rätt många sido eller kanske säger man markskott, säkert en meter runt om syrenen tittar det upp småsyrener. Så nu funderar jag på om det är så bra att sätta dom ihop eller kommer syrenen störa buddlejan?

Sv: Syrenbuske och buddleja nära varandra?

Det beror ju helt på hur nära du sätter dem. Men generellt är det ju dumt att sätta växter så de riskerar att skugg ut varandra. Välj en och plantera med perenner hade jag gjort.

Har du buxbomen eller tänkte du köpa? Tänk på att det kan vara riktigt svårt att få tag på just nu, importerad ska man INTE köpa.

Sv: Syrenbuske och buddleja nära varandra?

Det beror ju helt på hur nära du sätter dem. Men generellt är det ju dumt att sätta växter så de riskerar att skugg ut varandra. Välj en och plantera med perenner hade jag gjort.

Har du buxbomen eller tänkte du köpa? Tänk på att det kan vara riktigt svårt att få tag på just nu, importerad ska man INTE köpa.

Mm..en syren kan ju bli väldigt stor också..och klipper man den som jag gjort så stimuleras den väl att bredda sig och skjuta skott också?

Buxbom har jag en som står på tomten. En formklippt som två bollar. Den var här när vi flyttade in och står helt malplacerad för sig själv. Tycker igentligen inte om den men tänkte att i grupp med lite annat så kan det ju kanske bli fint.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Nya reserestrikoner i norge så nu kommer vi oss äntligen till vår lilla stuga och trädgården 🥳 Har lagt oändligt mycket tid på att läsa...
2
Svar
31
· Visningar
2 072
Senast: Martenix
·
Trädgård & Växter Grannen har en växt som sprider sig utav bara sjutton, via rotsystem och det håller på att ta över mitt jordgubbsland! Och driver mig...
2
Svar
23
· Visningar
3 794
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 999
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård