Synpunkter på min idé om hösilageförvaring i hagen

Sv: Synpunkter på min idé om hösilageförvaring i hagen

Nu har jag byggt klart vår foderhage. Vi grävde ur lera i botten, och lade påe tt rejält lager makadam. Sedan slog vi ned stolpar, satte isolatorer och elgrindar mellan varje stolpe. Nu kan vi öppna för en hösilagebal åt gången på ett smidigt sätt, bara att ta bort tre stycken elgrindar och stänga för de balar som inte är öppnade. Vi har kopplat ett mobilt aggregat till elgrindarna, och byter batteri med jämna mellanrum.

Det har hittills fungerat super, och jag är enormt glad att vi äntligen fått ett system som verkar fungera. Såhär ser det ut, när det är påfyllt med 5 balar:

smidigt. :)

vilket engagemang!!!! är ju toppen!!!

Ja, det krävde lite pyssel för att få det bra. Men vi spar enormt mycket tid på det, plus att hagen hålls fräschare när det ligger grus i botten.

Jag har en lösdrift för sex hästar, och har fri tillgång på hösilage. Eftersom en egen lastmaskin är lite dyrt:angel: kör min höbonde in hösilaget i hagen, där vi förvarar det. problemet är såklart att hästarna gärna ägnar sig åt att gnaga på de oöppnade balarna, trots att vi sveper in dem med flera lager pressenning. Därför behöver jag komma på en bättre lösning, och har ett förslag som jag skulle bli hemskt glad om jag kunde få era synpunkter på! Såhär ser skissen ut för mitt bygge:

Planen är alltså att göra en rad med "fickor", där varje ficka har en hösilagebal i mitten. Det som är markerat som svarta streck på skissen är elastiska elgrindar, som det är tänkt att jag plockar bort efterhand som hästarna äter upp. När de ska börja på den första balen öppnar jag alltså från tre sidor så att de kan komma åt att äta, och när de ska börja på bal nummer två öppnar jag ytterligare tre grindar. Planen är att grindarna helt enkelt plockas bort, men att de grindar som är kvar för att skydda de oöppnade balarna är strömförande. på sås ätt borde jag kunna skydda de oöppnade balarna, samtidigt som hästarna får tillgång till sin mat.

Kom med era synpunkter nu, kloka bukefalister! Är jag helt ute och cyklar, eller tror ni på idén?

Jag har byggt en höhäck, där ensilagen ligger nära marken. Denna står nära ensilagebalarna. Sedan har jag all ensilage instängslad. Jag plockar en gång om dagen av så mycket de äter på ett dygn. Då ser jag all mat själv - tar max 5 minuter - den är fräsch och fin, blir mindre spill med.

Hälsning Maja

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka