Synpunkter på min idé om hösilageförvaring i hagen

Sv: Synpunkter på min idé om hösilageförvaring i hagen

Varför får alla så mycket spill? Jag har knappt nåt spill alls och mina balar står direkt på backen. Jag skär upp rutor i överkant (inte på ovansidan) hästarna äter ur.

Min spontana undran är hur långt du tänkt ha mellan balarna, dvs hur långt det blir från den bal som används till tråden som skyddar nästa? Om det kan bli trångt och bråk så nära en eltråd om du är med på vad jag menar? Känns lite otäckt. Men är hästarna väldigt sams om maten kanske det inte är ett problem.
Bra lösning hur som helst! Tänker du låta balen som används stå lös eller sätta någon slags häck/foderring runt? Syftar på inlägget ovan ang nedtrampat foder.

Jag har också tänkt på avståndet. Jag har en stor hage, så jag har gott om plats. En sisådär 4 meter åt vardera håll, kanske kan räcka? Det går såklart göra större också, men är nog lättast att avgöra när man ser avståndet framför sig.

Vi har en foderring runt den öppnade balen, så jag har inte några större problem med spill. En sådan här har jag:
foderring.jpg

Hur mycket lutning är det?

Förra året lagrade jag de runda balarna på en hög (bortstängslad) punkt och rullade ned dem en i taget till olika fodringsplatser i hagen. Då slipper man att de trampar och bajsar på samma ställe.

Kom på en grej som kan vara en bra lösning?
Åk till tippen, inhandla motorhuvar, som bonden ställer balarna på när hän levererar, montera dit kedjor och dra balarna med bil, in till hagen när det är dags för nästa bal. Sen bara rulla av den från huven?
Motorhuv till volvo240 är ju stor och lätt välvd och torde fungera ypperligt till ändamålet.

Vi fodrar på detta sätt längsmed den ordinarie staketkanten o det fungerar perfekt. Balarna står ca 2-3 meter från det ord. staketet med trästolp och på andra sidan har vi plaststolp som vi plockar bort efterhand. Mellan balarna så är det ca 4 meter.
Våra hästar går på lösdrift med fri tillgång av foder, men innan det har blivit jättekallt alt. de är lite för runda för fri tillgång av hösilage så kan jag med denna stängselmetod fodra med vanligt hö ur höbingen under dagen och sen enkelt öppna upp för fri tillgång hösillage under natten när det är kallt. Förra vintern så var de 4 och iår 3 hästar. Har silaget direkt på marken, men får obefintligt med spill. Tror att min öppna/stänga metod gör så att de faktiskt äter bättre än om de skulle ha tillgång dygnet runt. Jättelerigt hinner det oftast inte bli eftersom de får ny matplats ca 1 gång/ vecka.
funkar för oss och jag är jättenöjd.

Det är rätt mycket lutning. Jag skulle kunna stängsla in balarna så som du beskriver, och sedan rulla ned dem för branten. Problemet är att stället de då hamnar på är betydligt mer sankt än vad det är på höjden, där det är stenbeläggning/grus.

Tycker du att 4 meter är ett bra avstånd? Du byter då plats för de flyttbara elstolparna mellan varje omgång hösilagebalar? Du har möjligtvis ingen bild på hur det ser ut? Jag har problem med de flyttbara elstolparna, eftersom de är svåra att få ned i marken när det är tjäle, och det är krångligt att flytta runt på elrepet. Därför skulle jag vilja ha en permanent lösning, och får då också grusa undertill för att undvika lervälling.

Kan ju också vara värt att fundera på att täcka stolparna med något tex hönsnät, då blir de inte kli eller ät-vänliga...:D

Absolut, det är värt att ha i bakhuvudet. Tack för tipset!

Det ser ut som på din skiss, alla stolpar sätts upp när silaget kommer på plats efter sommaren och så tar jag bort en plaststolpe varje gång jag öppnar upp till en ny bal. Om plaststolpen har fryst fast i marken så häller jag kokande vatten direkt ur vattenkokaren så nära marken och metallpinnen jag kan, då blir den lättare att lossa på.
4 m funkar bra när jag tar bort stolpen. Om stolpen skall sitta permanent så skulle jag nog villja ha lite mera, så att de inte springs ner eller trycks sönder om det blir lite bråkigt.

Lite ot men: Tips på tillfälliga stolp under vintern är att ta en vanlig murarhink, fyll den med sand, stoppa ner en stolpe hela vägen ner och häll på vatten så att sanden fryser ihop. Blir riktigt stabilt och tungt, har lagat många staket så när någon enstaka stolpe har gått av mitt i smällkalla vintern.

Lite ot men: Tips på tillfälliga stolp under vintern är att ta en vanlig murarhink, fyll den med sand, stoppa ner en stolpe hela vägen ner och häll på vatten så att sanden fryser ihop. Blir riktigt stabilt och tungt, har lagat många staket så när någon enstaka stolpe har gått av mitt i smällkalla vintern.

vilket jättebra tips!!!
är ju kanon att använda sig av om man skulle behöva hägna om och sätta upp ett tillfälligt staket inne i vanliga hagen!!!
tack för det tipset!
å det brde ju funka på samma sätt med cement om man vill ha tillfällig hage på sammarn åxå. :idea:

Jag håller med Cilla, superbra och enkelt tips med sand och vatten! Jag tackar ocskå för rådet att ha lite mer än 4 meters avstånd, då satsar jag nog på en 5-6 för säkerhets skull.

Det är rätt mycket lutning. Jag skulle kunna stängsla in balarna så som du beskriver, och sedan rulla ned dem för branten. Problemet är att stället de då hamnar på är betydligt mer sankt än vad det är på höjden, där det är stenbeläggning/grus.

OK, då kan du köra rullmetoden när det är ordentligt fruset för att variera fodringsplatsen, och fodra uppe på höjden när du riskerar gegga :laugh:

Det kan jaga bsolut. Men eftersom vi ska gräva bort jord, och lägga grus där de ska fodras så trro jag mer på att göra en fin utfodringsplats där, och alltid utfodra på samma ställe... som dock kommer bli en stor yte, eftersom jag behöver ca 6 meter per bal. Alltså en gång som blir runt 30 meter lång sammanlagt.

Får du balarna levererade bara fem åt gången? Lyxigt i så fall :laugh:

Jag har en HÖG trave med hela vinterns förråd staplat, inte så kul att hantera :crazy:

Ett tips vid stationär fodringsplats jag själv varit dålig på att följa är att verkligen mocka där varje dag. Annars ryker för mycket av det fina gruset när man måste skrapa av skiten på våren.

**raderat**

Senast ändrad av en moderator:

Ja, jag har en ursnäll bonde som kommer med 5 balar åt gången... utan att ens ta betalt för körningen!:eek:

Bra tips med mockningen, då ska det fram redskap och uppmaningar till mina stallvänner om att hålla rent :bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka