SY-tråden, (maskin?)broderier

Ja, då var det en sådan jag trodde det var.

Och jag tycker om sådana.
Vart hittar man mönster till sådant? (skicka gärna PM om det inte kan skrivas i tråden ;))
Jag hittar inget, men snubblade däremot över en great british sewing bee-bok :p

Originalmönstret är Buttericks B4790, inte gratis men ser ut att vara på rea just nu, 4$. Ingen som helst aning om det är värt det, dock!

Gratiskällor känner jag inte till, tyvärr. :(

Yay, nu är jag på gång! Var på loppisen igår och kom hem med en hel del material för en spottstyver! Sen blev det problem då övertråden barq gick av på maskinen.. Googlade, smörjde, testade, inget funkade, gav upp och gick och la mig och brodera pärlor istället. Så i morse kom jag på att kolla nålen och visst, den satt åt fel håll! Nu puttrar den gamla damen på som bara den och jag ahr sytt två halvor på ett schabrak :D
Köpte två gamla yllefiltar, var fel färg mot vad jag tänkt, men jag hittade oblekt lakansväv, aningen grövre som jag syr på utanpå yllet. Blir dekorationssömmar, snygga kantband i siden och applikationer i yllefilt med ditbrodrade pärlor och paljetter :o
Brodera med små pärlor är fö min nya last.. Började med en kurbitstulpan på ett köpteschabrak igår :D

Och sist men inte minst.... Jag har sedan igår en knyppeldyna :banana::bump::banana::bump:
T har jag velat ha en sen jag gick i mellanstadiet :D fanns en på loppisen, komplett med massa mönster, tråd etc som mamma köpte till mig! Ska åka på knyppelkafe på hemslöjdens hus och lära mig mer :love:

Yay, nu är jag på gång! Var på loppisen igår och kom hem med en hel del material för en spottstyver! Sen blev det problem då övertråden barq gick av på maskinen.. Googlade, smörjde, testade, inget funkade, gav upp och gick och la mig och brodera pärlor istället. Så i morse kom jag på att kolla nålen och visst, den satt åt fel håll! Nu puttrar den gamla damen på som bara den och jag ahr sytt två halvor på ett schabrak :D
Köpte två gamla yllefiltar, var fel färg mot vad jag tänkt, men jag hittade oblekt lakansväv, aningen grövre som jag syr på utanpå yllet. Blir dekorationssömmar, snygga kantband i siden och applikationer i yllefilt med ditbrodrade pärlor och paljetter :o
Brodera med små pärlor är fö min nya last.. Började med en kurbitstulpan på ett köpteschabrak igår :D

Och sist men inte minst.... Jag har sedan igår en knyppeldyna :banana::bump::banana::bump:
T har jag velat ha en sen jag gick i mellanstadiet :D fanns en på loppisen, komplett med massa mönster, tråd etc som mamma köpte till mig! Ska åka på knyppelkafe på hemslöjdens hus och lära mig mer :love:
Jag har också en knyppeldyna men aldrig använt den eller egentligen förstått hur man gör när man knypplar :o men ha den skulle jag minsann :p

Bilder! :bump:

Awww, men du kan ju håna oss tillbaka!
Titta här, vilket snyggt tyg jag vill ha:
102_pwjd081_02.jpg

Go nuts! :D

(Jag hoppas du inte blir ledsen på riktigt, jag menar bara att skoja!)

Nope, ingen skillnad alls. Det är typ samma sak, bara att den snor runt åt två håll istället för ett! :up:

Man använde kanariefåglar i gruvor för att de är känsligare för gas, när fågeln tuppade av var det dags att dra...

Du får vara min kanariefågel: om du bryter ihop och begår massmord pga extrem klänningsfrustration så vet jag att jag inte ska prova sy en sån. :D
Nädå klart jag inte tar illa upp, jag skojar ju tillbaka :p

Kom på jag glömde svara på det här igår, jag tog mig en spontan tripp till Ullared igår :D Tur dom inte har tyg (och att jag åkte själv) annars hade det nog låtit så här...
11098209_834948079929092_3636368096168504078_n.jpg

Helt rätt av dig :up: Se det som att jag testade dig! :angel:

Kollade med min mamma som är gammam syslöjdslärare och hennes tips var trestegssicksack

Jag har stenkoll, serru. :grin:

:D

Aha, den kanske man kan prova! Jag har den på Pfaffen (trooooor jag, nu blev jag plötslig osäker... *kollar* jodå, tror en av symbolerna är för den sömmen :up:) men har aldrig använt den. Senaste paret jag sydde använde jag den där "våffelsömmen" istället, och det blev faktiskt riktigt bra! Väldigt stretchigt (kan spänna ut resåren helt utan att sömmen protesterar) och inte alls så tjockt med tråd som med stretchsicksacken. Men nästa par ska jag prova trestegssömmen istället - måste ju hitta den ultimata! :p

Aha, fattade det som att just vintage inte funkade om man inte gjorde nåt med det. :p
Det som är är ju att formen på fröknarna förr i tiden kanske inte är samma som nu :) För min del, som är naturligt kurvig passar ofta 50-tals mode väldigt bra, eftersom det var den formen man ville ha då, medan ex 20-talets raka siluett inte alls skulle passa min kroppsform. Men med alla mönster så rekommenderas det att mäta och även sy upp ett plagg i typ lakan innan man klipper till det riktiga, just för att få till passformen :)
Här är exempel på hur jag menar. Klänningen passar helt okej, men lite små justeringar behövdes, jag tog en mindre strl upptill, plus att jag fick göra ett VIM (=veck i mönster) på själva "kragdelen" mellan halsen och där den är ihopsydd i vid bysten. Hade jag inte gjort ett prov, hade det inte blivit bra i slutändan :) Mönstret är från en Burda, ett 50-talsinpsirerat mönster om jag inte minns fel.
1800303_10154798073700114_5622385401142188203_n.jpg

10393857_10154900570985114_7592769042312826644_n.jpg

JAG VILL HA!!! http://www.ebay.com/itm/Sewing-Patt...435?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item33a073855b

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka