SY-tråden, (maskin?)broderier

Kort uppdatering:

Nu har jag sett klart säsong tre på gbsb. Tycker att det är ett riktigt roligt program att se på! :D Fastnade lite för den där rullen som de använde för att pressa lädret - istället för att stryka. Funkar de bara till just läder? @Trott - har du ngn erfarenhet? (hm.. har vi diskuterat sådana innan i tråden, minns inte just nu...)
Tänk att sy sin egen läderjacka :) Fast då måste jag nog fixa någon slags skum docka tror jag :p Hur nu det ska gå till...

Jag har för tillfället skippat mönstret, istället har jag beställt "riktigt" tyg till förklädet och till leggings (hoppas jag :p)
Var en sväng på loppisen igår och kom hem med lite tyg att leka med :D
Så jag funderar faktiskt på att gissa mig till ett mönster till en walkaway (det gick ju sååå bra att göra det med förklädet, så varför inte försöka igen ;))
Enligt tabellen så behöver jag dock 4-4,60meter tyg till den, så jag får mäta och se vad jag kommer fram till.

Har piké-tröjor med "mudd"/band/något i ärmsluten som bara är sydd med overlock - och viker sig utoin hela tiden.
Om man pressar dem och sedan syr en ...eh topstitch så borde det bli bra va?
Man använder rulle (eller en hammare med plasthuvud ) till skinn när man vill pressa sömmar (man kan även ditt lite lim under sömsmånen som ska pressas ner) Då skinn inte riktigt tål strykjärn/värme. Vissa kan det funka på men ofta blir skinnet "slätt" och glansigt på de ställen man använt strykjärn. Ska man använda strykjärn på skinn så har man pressduk mellan och typ trycker/bankar med strykjärnet, inte drar fram och tillbaka som på tyg. Man kan inte hålla järnet för länge mot skinnet för då blir de nämnda släta och glansiga ytorna där :) att pressa/använda järnet på nyss beskrivna sätt funkar bra på enkla tunna skinn ex lammskinn, men bankande passar bättre på tjockare ex get och älg :) att man rullar /bankar med hammare på sömmar är för att dom ska bli tunnare och lättare att göra ex topstitch på :) tror strykjärn är effektivare på tyg än sån rulle eftersom tyg inte är ett levande material.

Dagens bravader:
142884949819125300_resized.jpg

Tyget jag ska ha som bakstycke och kjol i Walkawayklänningen.
142884950775098400_resized.jpg

Här har jag klippt ut bakstycket med ett linne som mall. Och använder samma för att klippa ur framstycket.¨
Första misstaget: Skulle inte ha klippt efter sidan på linnet då tanken ju är att båda delarna ska nå hela vägen runt mig.
Alltså fick jag sy på tyg i sidorna igen:banghead:
142884949520599600_resized.jpg

Det blommiga tyget är ganska mycket grövre och betydligt mindre halkigt än det "vita". Får se hur det fungerar. Tydligen har den här modellen en tendens att bli baktung, och då skulle det ju passa bra med tyngre tyg i framstycket i alla fall...
142884952676598400_resized.jpg

Axelsömmarna hopsydda, första provningen. Den vill inte hänga kvar på "provdockan". :p

142884953880500400_resized.jpg

Trimmat bort extra tyg. Gissar formen.
Kommer senare att korta av bakstycket, då det blev väl långt (kjolen får gärna starta ovanför låren ;))
142884956265250000_resized.jpg

Kjolen påsydd. (helcirkel, delad mitt fram)

142884955560992500_resized.jpg

Bakifrån. Som synes är framstycket sju mil för långt. Det är nästa sak att ordna.
142884956916521500_resized.jpg

Misstag nr 2: kontrollera att du syr genom båda lagren, annars för du sy om, och om du inte tar bort den tidigare sömmen riskerar den att hamna på utsidan :banghead:

Jag har dessutom löst ett problem med tygtuggeri själv! :bump:(det var övertråden som hoppat ur trådspänningen:meh:)
Nu blir det lite paus för mig och maskinen :D

Dagens bravader:
142884949819125300_resized.jpg

Tyget jag ska ha som bakstycke och kjol i Walkawayklänningen.
142884950775098400_resized.jpg

Här har jag klippt ut bakstycket med ett linne som mall. Och använder samma för att klippa ur framstycket.¨
Första misstaget: Skulle inte ha klippt efter sidan på linnet då tanken ju är att båda delarna ska nå hela vägen runt mig.
Alltså fick jag sy på tyg i sidorna igen:banghead:
142884949520599600_resized.jpg

Det blommiga tyget är ganska mycket grövre och betydligt mindre halkigt än det "vita". Får se hur det fungerar. Tydligen har den här modellen en tendens att bli baktung, och då skulle det ju passa bra med tyngre tyg i framstycket i alla fall...
142884952676598400_resized.jpg

Acelsömmarna hopsydda, första provningen. Den vill inte hänga kvar på "provdockan". :p

142884953880500400_resized.jpg

Trimmat bort extra tyg. Gissar formen.
Kommer senare att korta av bakstycket, då det blev väl långt (kjolen får gärna starta ovanför låren ;))
142884956265250000_resized.jpg

Kjolen påsydd. (helcirkel, delad mitt fram)

142884955560992500_resized.jpg

Bakifrån. Som synes är framstycket sju mil för långt. Det är nästa sak att ordna. Men just nu tar jag paus.

142884956916521500_resized.jpg

Misstag nr 2: kontrollera att du syr genom båda lagren, annars för du sy om, och om du inte tar bort den tidigare sömmen riskerar den att hamna på utsidan :banghead:

Jag har dessutom löst ett problem med tygtuggeri själv! :bump:(det var övertråden som hoppat ur trådspänningen:meh:)
Nu blir det lite paus för mig och maskinen :D

WOW! :bow:
Impad. :cool:

Tack:love: Är lite impad själv faktiskt, har suttit och undrat när tusan det ska gå åt skogen, men det verkar fungera.

Återstår att se om jag får den att passa med knäppning och bandkantning och allt (har inget färdigt band...) - lite tajt om tyg, fast jag tog till extra.:p
Ursäkta en dum fråga, men vad är en walkaway?

(Bilder kommer senare.)

Nu har jag fixat alla kanter på klänningen. Sket i kantband, för jag hade inget och orkade inte göra eget av tyget.
Så jag vek och sydde :up:

Har gjort två band att knyta ihop baksidan med (vågar inte göra knapphål, dessutom är det lite mer förlåtande med band, de kan dras åt olika mycket :D)
Sedan hittade jag siden(?)band som jag hade över sedan jag flätat pannband (till häst alltså) för x antal år sedan. De tänkte jag ha i fram att knyta med.
Tyckte att jag hade nog att använda som kantband en bit också, då kunde jag dessutom dölja en inte så snygg söm i fram.
Det kommer nog bli jättebra - när jag sprättat färdigt :p (note to self: kontrollera att du syr genom alla de lager du ska sy igenom - annars fastnar det inte som det ska:banghead:)

Sedan har jag ju inte sytt några darts (glömt svenska ordet, ni vet det man syr för att forma runt bysten..) och det kommer att behövas. Vette tusan hur jag ska få till det snyggt...

(Bilder kommer senare.)

Nu har jag fixat alla kanter på klänningen. Sket i kantband, för jag hade inget och orkade inte göra eget av tyget.
Så jag vek och sydde :up:

Har gjort två band att knyta ihop baksidan med (vågar inte göra knapphål, dessutom är det lite mer förlåtande med band, de kan dras åt olika mycket :D)
Sedan hittade jag siden(?)band som jag hade över sedan jag flätat pannband (till häst alltså) för x antal år sedan. De tänkte jag ha i fram att knyta med.
Tyckte att jag hade nog att använda som kantband en bit också, då kunde jag dessutom dölja en inte så snygg söm i fram.
Det kommer nog bli jättebra - när jag sprättat färdigt :p (note to self: kontrollera att du syr genom alla de lager du ska sy igenom - annars fastnar det inte som det ska:banghead:)

Sedan har jag ju inte sytt några darts (glömt svenska ordet, ni vet det man syr för att forma runt bysten..) och det kommer att behövas. Vette tusan hur jag ska få till det snyggt...

Ååååååh, bilder, bilder, bilder! :bump:

Låter verkligen jättespännande, och jag är inte lite impad att du fått till en hel walkaway så snabbt!

De saker jag sytt in över bysten med en "dart" (orden @Trott skrev låter lite obehagliga, typ implantatoperation :p) har jag helt enkelt klätt på Skummis avigt, nypt ihop och ritat, klätt av och kört igenom symaskinen. :up:
Borde väl funka lika bra att göra på sig själv, brösten är ju inte så svåra att nå. :D

Bildbomb:
142895021913070600_resized.jpg

Det vita är kantat. Och det blomiga är kapat.
142895026571202300_resized.jpg

Kantning av det blommiga pågår.
142895029245048700_resized.jpg

Färdigkantat, bara banden kvar.
142895030993080200_resized.jpg

Band påsydda. Som ni ser så vänder det sig otochin. Så jag antar att jag behöver sy fast andra kanten av bandet också.
Det blev alltså inget kantband egentligen, mer eh facing typ. :p (lär jag mig termerna från great british sewing bee??:cautious: svar ja:p)
142895032449079800_resized.jpg

Banden på den blommiga delen, gjorda av samma tyg som den vita.
142895032817059800_resized.jpg

Den skulle kunna fungera att ha på sig såhär, i fel ordning. (tror jag).

Slut på bilder.

Har inte fixat insnitt än. Känns lite läskigt. Är rädd för hur det ska bli i kanten när jag viker och syr...
Den blev faktiskt lite stor i omfånget - var rädd att det skulle bli tvärtom, så jag tog väl i lite mycket :p Men hellre det.

Jag har sytt insnitt. - det blev ju bättre än innan i alla fall. Men det var svårt att få till bra, de hamnade inte riktigt på rätt ställe, tror jag.

Fäste bandet i kjolen med en rad stygn till.

Har insett att ja var väl generös med omfånget. Så kjolen tippar framåt, eftersom sidorna på bakstycket (som kjolen sitter i ) är för långa, och därför kanar/inte sitter där de ska i fram.

Blev tipsad om resår/rynkning/liknande, funderar på det...

Tror jag behöver kanta halslinningen också, den vänder sig lätt...

Hur går det för er alla med era projekt?
Jag har ju påbörjat en korsett, men kan inte avsluta den då jag insåg att jag inte har stål som passar i längd, då den är betydligt mindre än de jag brukar göra = stålen är för långa... Så, måste beställa nya :wtf:
Bjuder på bild iaf :) Den känns pytteliten! Enbart 19,5" i midjan, själv har jag typ 29" på mina egna. Ber om ursäkt för de kassa bilderna, den är inte så orange i vanliga fall utan ska vara röd, i typ "satinkänsla" på tyget... Den kommer vara till salu sen ;)
11152692_10155422397500114_6976249440485647005_n.jpg
11120564_10155422397685114_7540605650948572802_n.jpg

Jag har ju påbörjat en korsett, men kan inte avsluta den då jag insåg att jag inte har stål som passar i längd, då den är betydligt mindre än de jag brukar göra = stålen är för långa... Så, måste beställa nya :wtf:
Bjuder på bild iaf :) Den känns pytteliten! Enbart 19,5" i midjan, själv har jag typ 29" på mina egna. Ber om ursäkt för de kassa bilderna, den är inte så orange i vanliga fall utan ska vara röd, i typ "satinkänsla" på tyget... Den kommer vara till salu sen ;)
Snygg :D

Själv har jag inte sytt mer än...
Inväntar tygleveransen där det även kommer resår - så kan jag kolla om det funkar med det till klänningen :)

Snygg! Var köper du stål? Lite sugen på att testa sy en korsett

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka