SY-tråden, (maskin?)broderier

Bara för att ha nått att göra så började jag på en enkel korsett jag sen tänker sälja som då inte är anpassad för någon speciell. Kommer bli ca 22" i midjan. Hur som haver, så tog självklart undertråden slut när jag nästan är färdig med hela :rage: Så nu blir jag lite irriterad och tar mig en paus för att äta och ÄNTLIGEN kolla på förra veckans Walking Dead som jag inte hunnit titta på tidigare.

@Monstermom finns ett tygpaket på tradera som verkar ha bra pris, tänkte till dina trosor ;)
Stort tygpaket med modetyger - blandade tyger kan du söka på :)

Åh, en stor streckkod över ändan! :D
Ser lite intressant ut, men jag trooooooor jag ska försöka beta av stuvhögen lite här hemma innan jag börjar slänga pengar efter mer tyg. :o
(Får väl dock se hur det blir när tiden börjar gå ut... :p)

Åh, en stor streckkod över ändan! :D
Ser lite intressant ut, men jag trooooooor jag ska försöka beta av stuvhögen lite här hemma innan jag börjar slänga pengar efter mer tyg. :o
(Får väl dock se hur det blir när tiden börjar gå ut... :p)

Äsch, det låter himla trist det där! Beta av innan en får köpa nytt. *hmpf*

Skaffa bara större förvaring så är allt löst. ;)

Äsch, det låter himla trist det där! Beta av innan en får köpa nytt. *hmpf*

Skaffa bara större förvaring så är allt löst. ;)

Får nog skaffa en större plånbok allra först, tror jag. :laugh:
Högst på min inköpslista är något slags arbetsbord just nu. Det jag har just nu är 1x1m, det finns liksom inte plats för både tyg och symaskin på en sida... Och jag fumlar efter rätt fotpedal hela jäkla tiden! Syr, stannar för att rätta till något (vägrar fortfarande nåla :up: :p), trampar på gasen igen - inget händer och jag tror maskinen pajat. Nejdå, bara tappat bort aktiv pedal. Igen. Plockar upp och ner olika symaskiner fram och tillbaka, för bara en får plats på bordet om jag ska jobba med något. Och klippa på den ytan är hopplöst, hänger över alla kanter och blir skevt och konstigt! :banghead:
Sett fina (hörn)skrivbord på blocket som ser väldigt sympatiska ut - men hur fanken får man hem ett sånt!? Jag har inget släp... :arghh:
(Just nu har jag inte ens en bil, men förhoppningsvis får jag tillbaka den från meken snart...)

Ohh, vilken kul tråd :)
Har plockat fram mn antika Singer anno 1930 (inköpt för hisnande 75 kr) och har pysselplaner :) först ch främst ett par ländtäcken och schabrak, har börjat med dekorationerna till schabraket men behöver hitta lämplig yllefilt och tyg för resten. Helst för inga pengar typ :meh: ska till lokala loppisen idag med mamma och botanisera lite. Vill ha ljust ylle så blir det applikationer med pärlor och paljettbroderier :D I lite starkare färger. Roat mig med att rita olika designer så länge.
Bra övning, mitt mål, när jag har råd att köpa rätt tyg, är att sy kavaj och förkläde (damsadeldräkt). Sydde mycket som yngre, men är rätt ringrostig.

@Monstermom får du pli på overlorden? :)

Jadå - eller i alla fall använder jag den! :D
En del saker får jag verkligen inte till, differentialmatningen (händer ingenting! :confused:) och rullfållen tex, men jag använder den tex till att sy ihop trosorna och har sytt en del annat med den också. Ibland är vi inte riktigt överens, men det är jag inte med någon symaskin om jag faktiskt använder istället för att bara meka. :p

Ohh, vilken kul tråd :)
Har plockat fram mn antika Singer anno 1930 (inköpt för hisnande 75 kr) och har pysselplaner :) först ch främst ett par ländtäcken och schabrak, har börjat med dekorationerna till schabraket men behöver hitta lämplig yllefilt och tyg för resten. Helst för inga pengar typ :meh: ska till lokala loppisen idag med mamma och botanisera lite. Vill ha ljust ylle så blir det applikationer med pärlor och paljettbroderier :D I lite starkare färger. Roat mig med att rita olika designer så länge.
Bra övning, mitt mål, när jag har råd att köpa rätt tyg, är att sy kavaj och förkläde (damsadeldräkt). Sydde mycket som yngre, men är rätt ringrostig.

Coolt! Och strålande symaskin! :D

Jag har kopierat förklädet
(använde samma tyg som sist..)

Tänkte lite fel, så jag fick snåla lite med sidfållen (?) skulle varit bredare vikt där. Och banden skulle ha varit smalare :p

142840863140459900_resized.jpg

142840862781738500_resized.jpg

Det blev lite litet, vet inte om det är för att jag snålade med sömsmånen, tog för korta band, eller en kombination.

Som ni kanske ser så har jag inte strykt tyget alls. :p
Jag löste pressningen på ett annat lät - linjal som jag drog över det vikta... Det fungerade på det här tyget i alla fall :p

Men, @Monstermom, jag såg en video där de tipsade om ngt slags tygspraylim som gick att använda istället för nålar (hittar inte tillbaka till videon..), och som inte förstörde symaskinen... Fast jag misstänker att det kostar en del...

Jag har kopierat förklädet
(använde samma tyg som sist..)

Tänkte lite fel, så jag fick snåla lite med sidfållen (?) skulle varit bredare vikt där. Och banden skulle ha varit smalare :p

142840863140459900_resized.jpg

142840862781738500_resized.jpg

Det blev lite litet, vet inte om det är för att jag snålade med sömsmånen, tog för korta band, eller en kombination.

Som ni kanske ser så har jag inte strykt tyget alls. :p
Jag löste pressningen på ett annat lät - linjal som jag drog över det vikta... Det fungerade på det här tyget i alla fall :p

Men, @Monstermom, jag såg en video där de tipsade om ngt slags tygspraylim som gick att använda istället för nålar (hittar inte tillbaka till videon..), och som inte förstörde symaskinen... Fast jag misstänker att det kostar en del...

Jag har faktiskt sneglat lite på en sån här, ska tydligen gå att tvätta bort med vatten också... Inte så dyr, men vet inte riktigt om den verkligen skulle hjälpa...

Tycker förklädet blev jättebra! :bump:
Och nu när du kan sy sånadär wrappy-roundy-saker så kan du väl prova den där "walkaway dress" från sewing bee också? Den såg fräck ut, och ska ju vara sååååååååå lätt och snabb att sy. :p

c5b61842472a3d8460d72e221c9bf932.jpg

Du kan vara kanariefågel i den gruvgången. :sneaky:

Jag har faktiskt sneglat lite på en sån här, ska tydligen gå att tvätta bort med vatten också... Inte så dyr, men vet inte riktigt om den verkligen skulle hjälpa...

Tycker förklädet blev jättebra! :bump:
Och nu när du kan sy sånadär wrappy-roundy-saker så kan du väl prova den där "walkaway dress" från sewing bee också? Den såg fräck ut, och ska ju vara sååååååååå lätt och snabb att sy. :p

c5b61842472a3d8460d72e221c9bf932.jpg

Du kan vara kanariefågel i den gruvgången. :sneaky:

Du ser inte någon som helst skillnad i svårighetsgrad mellan klänningen och förklädet?? :p
Den var ju fin annar :)

Gruvgång?:confused:

lite elaka är ni allt :(

Awww, men du kan ju håna oss tillbaka!
Titta här, vilket snyggt tyg jag vill ha:
102_pwjd081_02.jpg

Go nuts! :D

(Jag hoppas du inte blir ledsen på riktigt, jag menar bara att skoja!)

Du ser inte någon som helst skillnad i svårighetsgrad mellan klänningen och förklädet?? :p
Den var ju fin annar :)

Gruvgång?:confused:

Nope, ingen skillnad alls. Det är typ samma sak, bara att den snor runt åt två håll istället för ett! :up:

Man använde kanariefåglar i gruvor för att de är känsligare för gas, när fågeln tuppade av var det dags att dra...

Du får vara min kanariefågel: om du bryter ihop och begår massmord pga extrem klänningsfrustration så vet jag att jag inte ska prova sy en sån. :D

Awww, men du kan ju håna oss tillbaka!
Titta här, vilket snyggt tyg jag vill ha:
102_pwjd081_02.jpg

Go nuts! :D

(Jag hoppas du inte blir ledsen på riktigt, jag menar bara att skoja!)

Nope, ingen skillnad alls. Det är typ samma sak, bara att den snor runt åt två håll istället för ett! :up:

Man använde kanariefåglar i gruvor för att de är känsligare för gas, när fågeln tuppade av var det dags att dra...

Du får vara min kanariefågel: om du bryter ihop och begår massmord pga extrem klänningsfrustration så vet jag att jag inte ska prova sy en sån. :D
Aha, okej...
Förresten, nu tror jag att jag förstod vilken sorts klänning det är ;)
Det var en i hela sverige syr som visade en sådan i sin presentation.

Jag har inte börjat se 3:e säsongen av thegb sewing bee än...

Aha, okej...
Förresten, nu tror jag att jag förstod vilken sorts klänning det är ;)
Det var en i hela sverige syr som visade en sådan i sin presentation.

Jag har inte börjat se 3:e säsongen av thegb sewing bee än...

Mäh! Sätt igång, latoxe! :mad:

Klänningen är typ ett hål för huvudet i mitten av ett långt tygstycke, så sveper man framhalvan bak runt midjan och knäpper ihop, och bakhalvan fram runt midjan och knäpper ihop. Tror jag. :p

Mäh! Sätt igång, latoxe! :mad:

Klänningen är typ ett hål för huvudet i mitten av ett långt tygstycke, så sveper man framhalvan bak runt midjan och knäpper ihop, och bakhalvan fram runt midjan och knäpper ihop. Tror jag. :p
Ja, då var det en sådan jag trodde det var.

Och jag tycker om sådana.
Vart hittar man mönster till sådant? (skicka gärna PM om det inte kan skrivas i tråden ;))
Jag hittar inget, men snubblade däremot över en great british sewing bee-bok :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka