Sy egna hästgrejer nr 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Hej folket :D

Jag tänkte försöka sy ett ridtäcke, jag har ett fleecetäcke från Ö*B som är strl 125. Jag har inget jag mäta på så..

Hur långt ska det vara mellan "sadelhålet" och rumpan på ett 125-130?
Hur stort ska hålet vara??

gör ett litet inlägg så jag hittar tråden lättare :)

jag har sytt ett schabrak förra året i slöjden, men det passade inte min sadel :crazy:

Wow bra kämpat! :D
Nu ska jag ta i ty med lite syning, detta är vad jag ska göra:
Halstäcke i fleece
Ländtäcke i fleece
Lindor i fleece
Regnländtäcke

TIPS?!!! :laugh:

Är det någon som vet om regntyg och osvart kardborre GÅR att få tag i?? :confused:

Tja, det finns ju vit kardborre ^^ Men jag vet att jag haft genomskinlig nån gång, så det kanske finns :)

Men en annan grej jag undrar :) Är himla sugen på att fläta några pannband, men det råkar vara så att jag inte har några pannband elr läder hemme :P Kan man kanske sy remsor av jeanstyg och fläta till pannband? Jag menar, lägger man det dubbelt så är det väl ganska slitstarkt? :)

Men en annan grej jag undrar :) Är himla sugen på att fläta några pannband, men det råkar vara så att jag inte har några pannband elr läder hemme :P Kan man kanske sy remsor av jeanstyg och fläta till pannband? Jag menar, lägger man det dubbelt så är det väl ganska slitstarkt? :)

Prova! Man kan ju inte mer än misslyckas.:)

Nu har jag äntligen hittat en tråd för mig! :)

Syr mängder med "häst-saker".
Är medryttare, och jag och hästägaren (min underbara vän, finns här på buke med, kommer dock inte ihåg hennes användarnamn just nu) är matchningsgalna, ska ha allt, i alla färger helst.. Så det som inte finns att köpa får man göra själv..

Hjälmöverdrag har jag sytt i de flesta färger, bland annat dessa:

Sen syr jag om schabrak, syr lindor, syr nosludd (allt detta i alla dess färger)..

Sytt en ridklänning

Även sytt hinderduk, och min händiga pappa gör hinderstöd och murar..
Full rulle! :)

Har fler saker på gång.. Ska snart fixa flera schabrak, virka flughuvor (och sy om köpta), sy riddar-schabrak till hästarna, kanske fler hjälmöverdrag. Även blivit sugen på att sy en sadelväska. Även en ny ridklänning kan vara på g!

Aha! det är du som är den syende medryttaren som vi fått se så mycket grejer från :D
välkommen!

Hehe, jasså, ni vet vem jag är? :D
ja, jag tror nog lite bilder på det jag gjort visats här innan..

Och kan ju tala om att jag idag sytt ett nytt schabrak med ! :p

Dålig bild, kantbandet är iaf turkost.
Ska ut till hästarna nu och prova det! :)

Haha, underbart!
Tur jag inte satt här vid datorn och såg detta innan du hann komma ut och visa.. hade ju dött av chock "vårt shabrak- som inte är klart? på bild?".

hihi han blev ju skitsnygg i det.. får se om jag får bild på det på häst sen..

fast din ridkläning slår allt!!! :bow: och den har inte jag hunnit visa här än..

du är otrolig! tack för att du finns!

kan ju lägga in en lite större bild på klänningen då..

6170_134008964433_582504433_3158054_8247864_n.jpg

Okej :laugh: Då måste jag ju kolla nästa gång jag går in där (bor 5 min från närmsta hehe) :D

KL

jag snygga till ett schabrak lite ;)
29068814.jpg

29068815.jpg

ursäkta sämsta kvalite på bilderna haha

Åh, tänk vad lite "enkla" grejer kan göra ett vanligt (tråkigt) schabrak snyggt :)

Som de jag gjort om, var från början gamla svarta (eller hade en gång varit svarta iaf..), blekta urtvättade schabrak. Färgade om dem svarta med köpt textilfärg, och köpte färgglada snedslåband och sydde dit.. Stor skillnad, snyggt, roligare design, och man slipper betala massor för att köpa ett snyggt (oftast är de snyggaste märkesschabrak, och jag lägger inte runt 500 kronor på ett schabrak..)

Hm, nån som vet var/om man kan köpa snygga textilmärken, eller nått liknande? Så man kan sy på det själv sen? Vet att man på nån hemsida (kommer ej ihåg namn just nu) kan köpa Lena Furberg-broderier, men fanns inte så mycket att välja på där..

Efterlyser också bra mallar och beskrivningar på sadelväska och flughuva!! (Kanske finns i denna tråden innan?)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 507
Senast: Niyama
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
102 922
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 673
Senast: Hedinn
·
Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
67 053
Senast: Plantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar