Sy egna hästgrejer nr 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

*knappis*

Här har bukefolket legat i ser jag :devil: Känns som evigheter jag var här senast :p

Beröm er själva för ni är mycket duktiga :D

förlåt att jag är otydlig ;)

Jo jag menade den läder "öglan" som är längst ut i varje kant... varigenom resten av tränset går.. fattar du?
Jag menade bara att jag tycker att det är synt att det visas en läderbit när resten av pannbandet är så fint flätat :idea:

Aha, då är jag med :)

Jo det går, men... Svårt att få pannbandet att hålla samma höga kvalitet. Lätt att banden "glider iväg" när man har använt pannbandet ett tag. Får klura på det... Brukar nämligen inte ta till "fuskmedel" som lim, men det kanske är dags... :D

ahaa... nej jag tänkte med lim isf.. men då förstår jag om du inte vill ;)

har jag förstått rätt om jag säger att det är vaxduksöverdrag till stigbyglarna? är det inte smidigare att bara torka av stigbyglarna? om du kör med metallstigbyglar alltså. hade du nån lösning så gummiplattan var utanför vaxduken? för annars blev det nog halt som %&¤&.

jupp det lilla "hålet" var tänkt så:D men det regnar alltid på oss och vi har en väldigt lerig gård så jag är så trött på att det kan va så att sadeln är smutsig, men vad tror du annars om idén? :P

eftersom du inte svarat på min fråga så upprepar jag den:
jag måste medge att jag inte riktigt förstår meningen med det?

*knapplån*

Hör ni! Ni som vet lite grann...
Jag behöver lite hjälp här.

Jag har en bomlös sadel som jag funderar på att sy ett nytt säte till.
Jag har sett att det finns att köpa sitsar av fårskinn men de kostar nästan 1000kr och det känns som att det är lite för dyrt för mig just nu. (Det är ju liksom inget som hästen dör utan)

Men hur fungerar det att sy själv?
Nu kanske jag inte lyckas hitta något fårskinn, men kanske någon bilklädsel eller nåt. Hur hållbart är det? (Vill ju att det ska hålla nu i vinter iaf) Är det segt att sy i? (Min maskin är inte helt glad på mig just nu)

Och hur hade ni skurit/sytt?
Jag funderar på att göra fästen framtill, där ringarna är och kanske baktill eller något? Jag har inte riktigt spånat klart än.

Jag har en soffkuddemodell om jag inte sa det.

Några tankar?

Får jag tipsa lite?
På R*sta finns det fårskinn för typ 349 spänn.. ganska stora faktiskt.
Tror det är väldigt svårt att sy i, men du kan ju klippa så mycket du vill ha, göra hål och fästa med nån sorts snören!
Borde inte det funka?

smart idé :d :laugh:
fårskinn borde enligt mor finnas på Ikea, kanske 500kr.
eller jysk kanske?

i fårskinn är nog smart att sy för hand.

svarar båda

Ja det är något sånt jag funderar på.
Om man gör hål framtill så kan man trä ringarna igenom och fästa (jag rider med förbygel så det borde ju fungera)
Jag skulle kanske tom kunna ta bort originalsitsen och fästa kardborre (vad heter det?) under fårskinnet så borde det ju sitta ordentligt sen?
Annars bara ett snöre runt själva sadeln som det brukar vara på de vanliga rumpvärmarna???

KL

Jag är så JÄVLA sugen på att sy färdigt mitt täcke.. Men symaskinens back vill inte släppa, så jag kan bara sy bakåt. Någon som vill rädda mig? Inte för att jag vet hur :D

eftersom du inte svarat på min fråga så upprepar jag den:
jag måste medge att jag inte riktigt förstår meningen med det?

jaha, jag förstog inte att det var mig du fråga, det är väldigt lerigt där jag rider så det skulle vara bra så man slipper ta bort stig lädrerna och tvätta samt sätat tbx.

skulle du kunna visa hur man gör en diamantflätning??

jag tycker fortfarande att det låter som mer arbete än det sparar. men om du gör dom i alla fall hade det varit intressant att få se bilder!

:laugh:tack så mycket.. ska ta flera bilder på flera av mina pannband vid tillfälle ;)

jag tycker fortfarande att det låter som mer arbete än det sparar. men om du gör dom i alla fall hade det varit intressant att få se bilder!

kanske låter så, men då har du inte sätt hur det ser ut hemma hos oss :crazy:

ta bort originalsitsen och fästa kardborre (vad heter det?) under fårskinnet så borde det ju sitta ordentligt sen?

Just så hade jag gjort! Absolut! och sen kanske ett snöre fram och ett bak också, då lär de ju sitta jättebra.
Om du inte tar bort sitsen kommer du ju hamna jättehögt över hästen kan jag tänka mig.

Just så hade jag gjort! Absolut! och sen kanske ett snöre fram och ett bak också, då lär de ju sitta jättebra.
Om du inte tar bort sitsen kommer du ju hamna jättehögt över hästen kan jag tänka mig.

Nej nej nej... SÅ ska du inte säga ju!

Du ska säga (och helst veta) att det funkar super ändå.
Kardborre (eller vad det nu heter, ekorrband har jag hört nån gång) verkar ju skitdrygt att sy i. (vet när jag sydde på extra på mina lindor *pust*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
67 052
Senast: Plantan
·
S
  • Låst
Utrustning Ja här kommer då den femte uppföljaren! Det börjar bli många inlägg i den förra så kan vara svårt att hitta. Här lägger vi upp...
74 75 76
Svar
1 503
· Visningar
358 280
Senast: alehajo
·
S
  • Låst
Utrustning Eftersom det blir svårt att hitta i den förra sytråden startar jag en ny. Här lägger vi in sådant vi mer eller mindre skapat själva...
22 23 24
Svar
472
· Visningar
60 700
Senast: Sparf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel