Sy egna hästgrejer nr 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

Tack!:laugh:

Jag har skrittat och travat med den och den verkar sitta skapligt fast måste jag säga.
Det bästa är ändå att jag inte fryser om rumpan!;)

Jättesnyggt! Hur stor bit hade du och vilken sadel är det? Blev sugen på att göra ett eget.. vore mysigt nu när det är så kallt!

Jag har köpt ett "ludde" på Ikea och klippt sönder.
Jag tog bort originalsitsen från sadeln och la på "ludde" och ritade av och sen klippte jag (ehm *host* sambon *host*) ut det.

Jag har skurit hål framtill så att jag kan fästa i ringarna där jag har förbygeln
Mitt bakpå har jag sytt fast ett elastiskt snöre som jag gjort en ögla på i änden som man sedan fäster i en knapp som jag sytt fast på undersidan framtill (den känns inte när man rider)

Det är en Hööks bomlös, men jag har en skitopadd till och nu äntligen börjar jag känna mig nöjd med den (jag har ändrat och format den efter konstens alla regler)

Jag kan frivilligt erkänna att det är flera i stallet som varit fram och känt på det och sagt något i stil med "åhhhh vad är det här för lyx?"
Kompisen i grannstallet var riktigt avundsjuk faktiskt!:p

Den var inte alls svår att göra, men när man klipper så fäller "ludde" väldigt mkt. Både sambon och katten var mer vita än svarta (då har jag en kolsvart katt!) när de var klara.:D

Vad smart! Ska defintivt göra ett sånt! Har ett ludd från rusta hemma så det blir nog jättebra. Kan visa bilderjag med sen :D

Ludde är fårskinn ;)
Har 2 sådana hemma, ska sy barbackasadel/kameldrivarkudde ikväll :banana:

Kl

Nu tänkte jag höra med er alla som kan det hela.
Någon som ha en skiss på sadelöverdrag både hopp/allround och dressyr sadel, behöver sy de.
En skiss på en bra barbackasadel och är det någon som sytt en ridkapson kanskeha skiss på det åsså?

Jag är en fattig student som tänkte slippa köpa en massa saker.

ska nu börja sy min barbackasadel (ska bara skriva detta ;))

barbackasadel.bmp

Schabrak, fårskinn.

Jag har äntligen lyckats sy en padd till mina SKITO ilägg till min bomlösa. Så nu kan jag använda vanliga schabrak under. Den blev faktiskt väldigt bra. Ska ta kort på den senare idag.

om du fortfarande är i kvar i tråden så skulle jag vilja se bild på underverket! Vill också kunna använda mina "riktiga" schabrak! :laugh:

kl*

Om man ska få hjälp nånstans måste det nästan vara här! Ja är tyvärr INTE överens med den gamla symaskinen idag!

Om man tar det hela från början så hade jag tänkt att sy ett ridtäcke i fleece. Nu när jag har börjat sy så fastnar tråden inte riktigt? :confused: Eller gör jag något fel? Är det väldigt svårt att sy i fleece? Syr jag med fel tråd? Blir ju bara när man inte syr åt det elastiska hållet.

Om någon har lust att förklara så tänk på att jag kan backa, sy rakt fram och nåla när det kommer till att sy:angel:

blir det inga stygn eller drar tyget ihop sig? eller hur menar du? om det inte blir några stygn så se efter så att maskinen är trädd ordentligt, att undertråden inte har korvat till sig eller dyligt.

Menar att tyget liksom drar ihop sig, och att tyget går att dra i så mycket, känns inte som om tråden "håller ihop" stygnen ser dessutom konstiga ut. Inga riktiga stygn utan mer som att övertråden går på ena sidan och undertråden kommer upp emellanåt och hakar fast runt den... Vet inte hur jag ska förklara riktigt, nån som hänger med?

japp, fattar precis vad du menar. kan mycket väl vara så att du behöver justera trådspänningen. vet du vad det är? (med tanke på att du kunde sy rakt, backa och nåla ;)) fleece är ju inte lika "stabilt" som ett "vanligt" tyg om du hänger med? om tråden är för spänd så drar den ihop tyget som ett dragspel

Du har helt rätt, aldrig hört ordet! :o Då är säkert tråden för spänd, för det blir som ett dragspel!

Var kan inställningen för detta sitta? Maskinen är en gammal Singer, om det hjälper:)

Tack för all hjälp!:laugh:

förresten, hittade en likadan (visst får man länka?) http://www.toolfool.org/sewing/421G-001.jpg

Senast ändrad av en moderator:

gamla singer är inte min starka sida... tyvärr. kanske någon annan här på forumet som vet? men annars kan du ju testa att justera på diverse rattar du ser och kolla om det blir bättre. kom bara ihåg vad inställningarna stod på innan så det går att återställa allt! ta en spillbit och testa dig fram

Okej, ska gå och testa på en gång, tack för all hjälp! :bow:

Funkade alldeles utmärkt, hittade efter en stunds letande en liten ratt! (eller, ganska stor:o:angel: ) Nu funkade det perfekt!

Tack ännu en gång!:bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
67 050
Senast: Plantan
·
S
  • Låst
Utrustning Ja här kommer då den femte uppföljaren! Det börjar bli många inlägg i den förra så kan vara svårt att hitta. Här lägger vi upp...
74 75 76
Svar
1 503
· Visningar
358 280
Senast: alehajo
·
S
  • Låst
Utrustning Eftersom det blir svårt att hitta i den förra sytråden startar jag en ny. Här lägger vi in sådant vi mer eller mindre skapat själva...
22 23 24
Svar
472
· Visningar
60 700
Senast: Sparf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar