Sy egna hästgrejer nr 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

Hua! Det får nog bli i morgon kväll i så fall. Så mörkrädd som jag är vågar jag inte gå ner nu. (Fast jag tror mig veta vilken låda de ligger i, frågan är bara var lådan är bland allt där nere)

Jag har ju faktiskt lagat ändarna på några gamla tömmar i garn (det är min mammas farmor eler något som har gjort dem från början)
Jag valde sadelmakeri som individuellt val i gymnasiet och tog med mig tömmarna. Och vad jag svor över dem, det var grymt segt att sy!

"Det är väl klart när du börjar med att göra det svåraste man kan komma på" fick jag till svar.

Jag har aldrig rundsytt efter det!:devil:

Tömmarna ligger dock någonstans nere i förrådet. Jag skulle egentligen leta reda på dem och visa er för de är jättefina.
Sen har jag ett par handsydda stigläder som min bästa kompis har gjort.

Men herregud! Människa hejda dig, du kan väl börja med att sy något enkelt! :D

Ja det var något åt det hållet hon tyckte också. Men jag ville ju så gärna göra i ordning de där tömmarna. och jag lyckades faktiskt ganska bra.

Efteråt har jag faktiskt sytt ihop de trasiga ärmarna på min skinnjacka (med björntråd dock) och det var MKT enklare vill jag lova!:p

Vad fint det blev!! Så duktig du är :love:

Vill gärna se bilder när det sitter på en häst också!!

Här är en länk till ett pannband som jag gjort själv.(inte nosgrimman som är med på bilden!)

lädret är av ett gammalt bälte, och stenarna från ett bälte där med ;)
pannbandet är svart med vit fodring.Jag har limmat allt,alltså inte sytt nånting med maskin! ;)

tog ca 10minuter att göra..
pic_show_id24573728.html

länk: http://www.pixbox.se/pic_show_id24573728.html

Ja men eller hur :devil: :D
Jag (blivande sadelmakare, lärling sedan första okt., år 2 gymnasiet) har inte ens börjat rundsy ännu jue :crazy: :cry: (fast funtar på att ge mig på det snart hemma..). har dock ingen maskin, inte plats hemma för en förrän jag bytt ut skrivbordet mot ett hörnbord..

Nu är jag nästan klar med min renskinns"barbacka/bomlösa" sadel :D lite finlir och småplock kvar.

Jag har använt mig av en ponnyputa som man kan fästa stigläder i samt att det sitter stroppar på sadeln. På dessa stroppar sätter jag ett par stigläder som jag delat på mitten så jag får 4 långa stroppar så det passar en dressyrgjord.
24833146.jpg

Sen gjorde jag stöden i hårt rullat skummgummi
24833150.jpg

Sydde fast dessa på putan och bygde på överdelen av stöden med dubbel hundfilt+att jag la ett lager skummgummi i sitsen.
24833154.jpg

Sen slaktaden jag en ren :devil::devil::devil:
24833164.jpg

Tadá!! :rofl::love:
24833278.jpg

24833272.jpg

Den är fortfarande inte provriden på jag väntar på en dressyrgjord. Skinnet kommer lägga sig mer när man ridigt i den och då kommer man se de gigantiska stöden :love::d
Ska använda mig av en bomlös padd till sadeln då den saknar frihet för ryggraden+att jag kommer ha stigläder på att ha stöd i.
Uppdatering kommer inom kort...

Ja men eller hur :devil: :D
Jag (blivande sadelmakare, lärling sedan första okt., år 2 gymnasiet) har inte ens börjat rundsy ännu jue :crazy: :cry: (fast funtar på att ge mig på det snart hemma..). har dock ingen maskin, inte plats hemma för en förrän jag bytt ut skrivbordet mot ett hörnbord..

Rundsy på maskin, det är väl ändå fusk! Jag fick minsann pinas igenom det för hand, och jag är då inte nöjd med resultatet ;)

jag har inte gjort varken maskin eller för hand :crazy: :(
(hehe, men har däremot sytt stoooora packväskor till hästen helt för hand - och sen ville en vän ha ett par likadana så det var bara att sätta igång igen :eek:)

kanske skulle prova på det hemma..hm..vill ju ha ett rundsytt träns jue :d
du kanske kan orka en liten beskrivning? :angel:

åh vad den så mysig ut! började göra en egen barbacka sadel för ett tag sedan.. men det blev för svårt för mej så jag orkade inte satsa.. min barabacka sadel består idag av en bomlös pad, en fårskinnspad (som har form som en voilok) plus en täckesgjord eller longeringsgjord :)

skulle gärna vela ha tips på hur man kan sy ett eget fleecetäcke som hålls bra runt halsen och mellan frambenen... hans fleecetäcke som han har nu torkar typ inget där som han såklart svettas mest :grin:

skulle gärna vela ha tipr på hemmagjorda reflextäcken oxå! :)

*kl*

ska göra mig ett keltiskt träns när jag skaffat ny sadel (måste ju matcha färg :D). Tips på bra läderfärger någon?? PM:a gärna nånstanns där jag kan handla också..

*kl*

Nu sitter jag och finslipar min "gamla" barbackapadd.
Det börjar bli fullt i förrådet så den ska få "äran" att skaffa en ny ägare, men först ska den som sagt fixas till. Bilder kommer såklart!

kanske skulle prova på det hemma..hm..vill ju ha ett rundsytt träns jue :d
du kanske kan orka en liten beskrivning? :angel:

Jag ska se om jag hittar beskrivningen som finns nerskriven på papper. Lite lättare att förklara då ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
67 050
Senast: Plantan
·
S
  • Låst
Utrustning Ja här kommer då den femte uppföljaren! Det börjar bli många inlägg i den förra så kan vara svårt att hitta. Här lägger vi upp...
74 75 76
Svar
1 503
· Visningar
358 280
Senast: alehajo
·
S
  • Låst
Utrustning Eftersom det blir svårt att hitta i den förra sytråden startar jag en ny. Här lägger vi in sådant vi mer eller mindre skapat själva...
22 23 24
Svar
472
· Visningar
60 700
Senast: Sparf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar