SWB - Godkänds det för många hingstar?

Exempelvis såg jag nyligen en godkänd hopphingst på annons. Hingsten godkändes som 3-åring och fick några registrerade avkommor. Nu var hingsten valack och såldes som dressyrhäst pga tappat intresse för hoppning. :down: Ett annat exempel är en dressyrhingst som godkändes som femåring, har idag två registerade avkommor och ligger oftast runt 62-64% i St George/MsvA-klasser. D
Det finns säkert fler exempel på liknande hingstar. Jag menar, borde dessa hingstar godkänts från början? De har således varken levt upp till kraven till sportsliga eller avelsmässiga-framgångar.
Men det behöver ju inte vara hästen det är fel på. Om ägarna inte vill/kan mer så kvittar det ju hur bra den är egentligen. Den kunde ju ha presterat mer hos någon annan.
 
Men hur ska någon veta att hingstarna inte kommer att lyckas som tävlingshästar när de är 3 respektive 5 år? Eller ännu mindre att de ska bli bra som avelshingstar?:confused:
Jag instämmer absolut med detta!
Såklart kan man inte sikta på att alla godkända hingstar ska nå Elit, men enligt mig får inte alla godkända hingstar "rätt" förutsättningar att lyckas i sporten. Då tänker jag främst på de tävlingsryttarna på lägre nivå (under elit, proffsnivå) som exempelvis får sin egen hingst godkänd och själv tävlar den. Enligt mig kunde många sådana hingstar fått bättre sportresultat om ägarna avstått från att tävla själva och låtit en professionell ryttare utbilda och tävla hingst istället! (Igen, min åsikt!) ;)
 
Jag instämmer absolut med detta!
Såklart kan man inte sikta på att alla godkända hingstar ska nå Elit, men enligt mig får inte alla godkända hingstar "rätt" förutsättningar att lyckas i sporten. Då tänker jag främst på de tävlingsryttarna på lägre nivå (under elit, proffsnivå) som exempelvis får sin egen hingst godkänd och själv tävlar den. Enligt mig kunde många sådana hingstar fått bättre sportresultat om ägarna avstått från att tävla själva och låtit en professionell ryttare utbilda och tävla hingst istället! (Igen, min åsikt!) ;)
Samtidigt visar en sådan hingst att den även kan hanteras och ridas av en icke proffs ryttare.Jag tycker nämligen att en hingst ridbarhet och godmodighet blir svårare att bedöma när ett proffs rider då de reder ut även en svår hingst
 
Jag instämmer absolut med detta!
Såklart kan man inte sikta på att alla godkända hingstar ska nå Elit, men enligt mig får inte alla godkända hingstar "rätt" förutsättningar att lyckas i sporten. Då tänker jag främst på de tävlingsryttarna på lägre nivå (under elit, proffsnivå) som exempelvis får sin egen hingst godkänd och själv tävlar den. Enligt mig kunde många sådana hingstar fått bättre sportresultat om ägarna avstått från att tävla själva och låtit en professionell ryttare utbilda och tävla hingst istället! (Igen, min åsikt!) ;)
Om en hingst inte lyckas i sporten pga ryttaren är ju inget hingsten ger sina avkommor= inget som påverkar hur bra hingsten gör sig i avel mer än antalet ston hingsten får.
 
Om en hingst inte lyckas i sporten pga ryttaren är ju inget hingsten ger sina avkommor= inget som påverkar hur bra hingsten gör sig i avel mer än antalet ston hingsten får.

Absolut är det så! SWBs avelsmål är "En ädel, korrekt och hållbar varmblodshäst som genom sitt prestationsinriktade temperament, sin ridbarhet, goda rörelser och/eller hoppförmåga är konkurrenskraftig internationellt". Enligt mig faller lång ifrån alla godkända hingst in på "konkurrenskraftig internationellt"...
 
Absolut är det så! SWBs avelsmål är "En ädel, korrekt och hållbar varmblodshäst som genom sitt prestationsinriktade temperament, sin ridbarhet, goda rörelser och/eller hoppförmåga är konkurrenskraftig internationellt". Enligt mig faller lång ifrån alla godkända hingst in på "konkurrenskraftig internationellt"...

Fast det där är ju MÅLET, och det gäller naturligtvis även alla ston!
 
Absolut är det så! SWBs avelsmål är "En ädel, korrekt och hållbar varmblodshäst som genom sitt prestationsinriktade temperament, sin ridbarhet, goda rörelser och/eller hoppförmåga är konkurrenskraftig internationellt". Enligt mig faller lång ifrån alla godkända hingst in på "konkurrenskraftig internationellt"...
Ja målet är att avelsdjuren ska få avkommor som är konkurrenskraftiga internationellt inte att avelsdjuren är det.
 
Kom att tänka på travet och svenska framgångsrika travston (tävling), hur många bra avkommor har det blivit efter dom? Queen L vann 17 miljoner och fick 10 avkommor och ingen av dom 10 har över 1/2 miljon på kontot nu har ju hon en avkomma i tyskland som fått några avkommor så får väl se om hon gör sig bättre som farmor än mor.
 
Absolut är det så! SWBs avelsmål är "En ädel, korrekt och hållbar varmblodshäst som genom sitt prestationsinriktade temperament, sin ridbarhet, goda rörelser och/eller hoppförmåga är konkurrenskraftig internationellt". Enligt mig faller lång ifrån alla godkända hingst in på "konkurrenskraftig internationellt"...

Som sagt, det är målet med uppfödningarna, det är inte kraven på de djur som sätts i aveln. Mitt tidigare exempel Cortez är inte den enda hingst som inte nådde upp i de högsta klasserna själv som tävlingshäst men som lämnade många svårklassavkommor.

Ditt resonemang att alla bra hingstar tävlas upp till svår klass med framgång håller inte. Det finns många anledningar som beror på annat än individen som gör att alla bra avelshingstar inte kommer dit. Med bra avelshingstar menar jag en de som nedärver sig bra, alltså vilka gener de har, och inte vad de presterar på en tävlingsbana.
 
Som sagt, det är målet med uppfödningarna, det är inte kraven på de djur som sätts i aveln. Mitt tidigare exempel Cortez är inte den enda hingst som inte nådde upp i de högsta klasserna själv som tävlingshäst men som lämnade många svårklassavkommor.

Ditt resonemang att alla bra hingstar tävlas upp till svår klass med framgång håller inte. Det finns många anledningar som beror på annat än individen som gör att alla bra avelshingstar inte kommer dit. Med bra avelshingstar menar jag en de som nedärver sig bra, alltså vilka gener de har, och inte vad de presterar på en tävlingsbana.

Jag tror jag lämnar diskussion här. Men för att svara på min inledande fråga: Ja, det godkänds för många hingstar som inte lever upp till den sportsliga eller avelsmässig-nivå man bör ha på en godkänd hingst.
 
Jag tror jag lämnar diskussion här. Men för att svara på min inledande fråga: Ja, det godkänds för många hingstar som inte lever upp till den sportsliga eller avelsmässig-nivå man bör ha på en godkänd hingst.

Men domarna vid bruksprovet kan ju bara se det de har framför sig och bedöma det. INGEN kan med säkerhet säga att en hingst kommer att lämna bra avkommor, det ser man först när man testat honom i aveln. Det vore värre att missa en potentiellt bra hingst genom att sätta för snäva krav (snävare än idag alltså).

Jag säger inte att man ska släppa igenom undermåliga hingstar bara för att men dåliga hingstar brukar saneras bort automatiskt. I det långa loppet får de helt enkelt inget genomslag. Dock tror jag inte många oerfarna uppfödare ser det, de har inte lärt sig att titta flera generationer bakåt likväl som att tänka flera generationer framåt.
 
Absolut är det så! SWBs avelsmål är "En ädel, korrekt och hållbar varmblodshäst som genom sitt prestationsinriktade temperament, sin ridbarhet, goda rörelser och/eller hoppförmåga är konkurrenskraftig internationellt". Enligt mig faller lång ifrån alla godkända hingst in på "konkurrenskraftig internationellt"...
Ett helt gäng gulliga,skogsmulle ston med mediokra ryttare faller också bort då :idea:
Vad avlar du på? Man är nämligen 2 om att göra barn ;)
 
Inom fjordhäst har man haft liknande diskussioner bland uppfödarna, så jag frågade en domare i nämnden hur man såg på det hela från deras håll. Fick till svar att de godkänner allt som förtjänas att godkännas, sedan får stoägarna vara de som sållar. Dvs erbjuda så stort och varierat utbud som möjligt och låta stoägarna välja själva. De som sedan inte är tillräckligt attraktiva blir valacker förr eller senare. Tyvärr är det även en del attraktiva hingstar som också blir valacker, då det inte är någon ekonomi i att hålla hingst i vår ras.

Fast inom fjordhäst är man glad ifall man får femton visade avkommor innan hingsten hunnit dö. ;)
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 288
Senast: Jate Volim
·
Avel Man hör ju ibland saker i stil med "den hingsten har så fruktansvärt mycket temperament" eller "den ger så väldigt skarpa avkommor" etc...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
10 007
Senast: Narcissa
·
Hästhantering Jag kommer framöver att få hem mitt senaste tillskott, ett föl som då precis avvants. Det är en jättefin fölunge med i Sverige något...
2
Svar
31
· Visningar
3 838
Senast: Amk
·
Avel Eftersom stoet stått skadat fram till nu o vi ändå inte kommer hinna komma igång så mycket under sommaren är det nu bestämt att hon ska...
2
Svar
20
· Visningar
3 301
Senast: theJohanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp