Snälla SWB-hingstar

Ganesco är den där goda gamla stadiga halvblodstypen, typisk ridskolehäst. Snäll, inte så känslig och finner sig i allt. Alla hans avkommor som jag träffat på har varit sådana.
 
Ja precis :) Vilken D-Day häst är inte knepig...Räck upp en hand du som träffat en okomplicerad :D:p
Jag har ägt en otroligt snäll D-Day avkomma, sto. Hon var oinriden när jag köpte henne, jag red in henne snabbt o lätt utan problem. Hon hade alltid öronen framåt och var väldigt vänlig :)
 
Varför undrar ingen vilka ston som lämnar snällt? Stoet har ju större inflytande i fölets fostran och borde spela större roll än hingsten...
Fast det blir ju lite svårt att säga t.ex. att Saga eller Bella lämnar snällt, det är ju inte någon som vet vem det är, då måste du ju ändå skriva vem som är pappa för att ha någon hum. Kanske därför? Svårt också att bedöma ett sto på samma sätt som en hingst då du aldrig kan få samma mängd föl. Ett sto kan ju bara få ett litet antala föl och den statistiken blir ju inte så mycket värd :)
 
Jag har ett väldigt tunt underlag att gå på, men har två Donnerfly här hemma som båda två är riktigt stadiga att hantera, hästar för oss vanliga dödliga så att säga :)
 
Finns det fler hopphingstar som är kända för att lämna okomplicerade, trygga och "människo-glada" avkommor som är lite mer... moderna?
 
Roosevelt är kända för snälla o hållbara avkommor, kanske hans nygodkända son Sibeluius?

Sen upplever jag det som att Niveaus avkommor är mycket bra temperamentsmäsigt.
 
Tycker att man måste definiera snäll. Finns många hästar som är otroligt vänliga men också såpass känsliga att det inte är säkert att de är lätta att rida för det. Sen finns det lugna och okänsliga hästar som man kanske kan göra lite vad som helst när man sitter på, men det behöver inte betyda att de är särskilt snälla.

Hästens hårdhet spelar in också. Ibland kan de tuffaste hästarna vara enklast för att de är trygga i sig själv. Men om de har kommit på att de kan skrämmas blir det de värsta hästarna istället.

Spontant skulle jag dock säga att Feliciano är det man skall satsa på om man vill ha en snäll häst. Cortez lämnar två olika typer, varav den ena är mycket kloka och trygga hästar som är jättefina att hålla på med. Men han kan också lämna motsatsen, det slår olika. I kombination med Irco Marco-blod brukar det bli individer som både är trevliga och presterar bra.

Sen ska man inte glömma det viktigaste, hur hästen är hanterad och inriden. Det kan ha helt enorm betydelse för hur snäll den blir!
 
Jag har haft en unghäst hemma i stallet e. D-Day som hade en mor (e. Grandsudan F) som lämnade tuffa, hårda och ganska istadiga avkommor (8st). D-Dayhästen var okomplicerad och otroligt lättlärd, han gick med på allt och ville alltid vara med. Han har gått J-EM och YR-SM i dressyr. En verklig drömhäst!
 
Kul att Feliciano nämnts flera gr i tråden.
Upplever många avkommor väldigt snälla och toppen på alla sätt och vis men ngt tittiga. Har dock bara lyckats träffa på valacker.
Ganesco avkommorna jag har stött på har inte varit särskilt snälla eller trevliga, kanske ju kanske varit annat blod som slagit igenom där. Spec en häst jag tänker på har även D-Day i stammen... ;)
Vermouth är/var också en väldigt snäll hingst som lämnat både snälla pojkar och flickor :)

Jag har ett Vermouth-sto som verkligen har super-temperament. Lite bitig men har man uppfostrat ett antal föl så är man nog van vid att "styra och ställa" :D Men en fantastisk arbetsmoral.
 
Jag vet inte om mina tre generationer är undantag. Stoet är visserligen snäll, men hon är nervig och explosiv och lite vass (men med hög ridbarhet och bra exteriör, därav valet att ta föl), medan dottern är raka motsatsen. Visserligen lite "försiktig", men inte nervig, hon är gudasnäll och rar, ustrålar helt enkelt att hon är nöjd och glad med tillvaron. Stoet kan fladdra omkring när vi rider ut medan dottern lugnt traskar på i sin egen takt och struntar i mamma.
Mormor hade humör, men var varken nervig eller explosiv.

Jo, vi har också tre avkommor från samma sto men med olika hingstar. De har blivit väldigt olika, dock är alla "snälla" d v s varken sparkas eller bits utan anledning. Ettan: väldigt skyddande av sin box, sin mat, sitt personliga område, så där vänder man inte ryggen till. Men helt okopmpicerad när man hanterar. Tvåan: stort ego, helt orädd, kliver rakt fram, behöver tydliga gränser och är då som en nallebjörn. Trean: hästarnas Golden Retriver, gosig men försiktig inställning till det mesta utan att hetsa upp sig. Man får lära känna dem och rätta sitt agerande efter det, då är de flesta hästar "snälla". Sedan kan ju deras personlighet och sätt att möta världen passa oss människor bättre eller sämre.
 
Jo, vi har också tre avkommor från samma sto men med olika hingstar. De har blivit väldigt olika, dock är alla "snälla" d v s varken sparkas eller bits utan anledning. Ettan: väldigt skyddande av sin box, sin mat, sitt personliga område, så där vänder man inte ryggen till. Men helt okopmpicerad när man hanterar. Tvåan: stort ego, helt orädd, kliver rakt fram, behöver tydliga gränser och är då som en nallebjörn. Trean: hästarnas Golden Retriver, gosig men försiktig inställning till det mesta utan att hetsa upp sig. Man får lära känna dem och rätta sitt agerande efter det, då är de flesta hästar "snälla". Sedan kan ju deras personlighet och sätt att möta världen passa oss människor bättre eller sämre.

Jag är jättetrött och hänger inte riktigt med i ditt inlägg här det du svarar mig. Mitt inlägg var ett svar på en fråga varför man inte säger att sto si lämnar så osv, då stona ansågs prägla sina avkommors beteende. Min begränsade erfarenhet utifrån tre ston med föl är att fölen inte tar efter mammans beteende i särskilt hög grad alls, om ens någon. Mina har inte gjort det, skillnaden mellan mor och dotter är synnerligen stor mellan de två jag har nu, de är som natt och dag. Jag hade alltså egentligen inte den specifika egenskapen "snäll" i åtanke.
 
Jag är jättetrött och hänger inte riktigt med i ditt inlägg här det du svarar mig. Mitt inlägg var ett svar på en fråga varför man inte säger att sto si lämnar så osv, då stona ansågs prägla sina avkommors beteende. Min begränsade erfarenhet utifrån tre ston med föl är att fölen inte tar efter mammans beteende i särskilt hög grad alls, om ens någon. Mina har inte gjort det, skillnaden mellan mor och dotter är synnerligen stor mellan de två jag har nu, de är som natt och dag. Jag hade alltså egentligen inte den specifika egenskapen "snäll" i åtanke.

Ja, det var liksom det som var min poäng, jag har gjort samma erfarenhet, att fölen blir väldigt olika trots samma mamma.
 

Liknande trådar

Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 775
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 288
Senast: Jate Volim
·
Avel Nu har jag visserligen inget sto, och lär inte låta betäcka något på en sisådär 15 år (minst!) heller. Men, men. Jag är ju som kanske...
Svar
14
· Visningar
2 336
Senast: Gabby_Ossi
·
Avel Jag är sugen på att betäcka mitt sto med Baltimore, någon som vet nåt om hans temperament? Mitt sto är e. Quite Easy och har mycket...
2
Svar
22
· Visningar
4 010
Senast: grimman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp