Snälla SWB-hingstar

Sluta med fiskbullar tror jag inte jag kan. ;) Däremot har jag tröttnat på hur man blir bemött som uppfödare när man bor norr om Vetlanda, så aveln har jag lagt ned.

Provsmakar lite på långbeningar kan man kanske säga? :)

Ska du avla eller ska du köpa ridhäst?
 
Ska du avla eller ska du köpa ridhäst?

Öh, det blir nog en fölis på en kompis häst följt av (om det blir ett sto) föl så småningom. Är ju fruktansvärt smidigt med semin. :) Men jag letat just nu lite sporadiskt, så det kan dröja något år också.

Har köpt "den svenska varmblodshästens historia under 200 år" och "våra stofamiljer" för att försöka läsa ikapp mig. Sedan följer jag bruksprovet från soffan och hoppas kunna åka ned nästa år. :)
 
Kul att Feliciano nämnts flera gr i tråden.
Upplever många avkommor väldigt snälla och toppen på alla sätt och vis men ngt tittiga. Har dock bara lyckats träffa på valacker.
Ganesco avkommorna jag har stött på har inte varit särskilt snälla eller trevliga, kanske ju kanske varit annat blod som slagit igenom där. Spec en häst jag tänker på har även D-Day i stammen... ;)
Vermouth är/var också en väldigt snäll hingst som lämnat både snälla pojkar och flickor :)
 
Varför undrar ingen vilka ston som lämnar snällt? Stoet har ju större inflytande i fölets fostran och borde spela större roll än hingsten...
 
Varför undrar ingen vilka ston som lämnar snällt? Stoet har ju större inflytande i fölets fostran och borde spela större roll än hingsten...

Fast jag har ett sto med avkommor efter olika sorters hingstar och jag tycker nog att alla utom en inte har ärvt hennes temperament.

Stoet är temperamentsfullt och efter en hingst som gav många skarpa avkommor. Hennes mamma var snäll så hon fick inte heller temperament efter sin mamma.
 
Varför undrar ingen vilka ston som lämnar snällt? Stoet har ju större inflytande i fölets fostran och borde spela större roll än hingsten...
Om jag inte minns fel (händer ;)) så visar forskningsstudier på att moderns inflytande inte är större än det genetiska. Rävar avlade på agressivitet blir inte mildare för att man omplacerar de som nyfödda med en rävtik avlad på att vara social och snäll med människor, liksom det motsatta hållet. Samma experiment har även gjorts på råttor med samma resultat.
 
Varför undrar ingen vilka ston som lämnar snällt? Stoet har ju större inflytande i fölets fostran och borde spela större roll än hingsten...

Jag vet inte om mina tre generationer är undantag. Stoet är visserligen snäll, men hon är nervig och explosiv och lite vass (men med hög ridbarhet och bra exteriör, därav valet att ta föl), medan dottern är raka motsatsen. Visserligen lite "försiktig", men inte nervig, hon är gudasnäll och rar, ustrålar helt enkelt att hon är nöjd och glad med tillvaron. Stoet kan fladdra omkring när vi rider ut medan dottern lugnt traskar på i sin egen takt och struntar i mamma.
Mormor hade humör, men var varken nervig eller explosiv.
 
Åh, tack för alla namn! :D

Jo, såklart att stoet också spelar in, givetvis. Men helt ärligt tror jag inte enbart att det är stoet (eller slumpen) som gjort t.ex. Cornet Obelenskys, Balubet du Rouet, D-Days och Sandakans avkommor skarpa :angel:
Därav var jag lite nyfiken på främst hingstarna. Men tack så mycket! :D
 
Åh, tack för alla namn! :D

Jo, såklart att stoet också spelar in, givetvis. Men helt ärligt tror jag inte enbart att det är stoet (eller slumpen) som gjort t.ex. Cornet Obelenskys, Balubet du Rouet, D-Days och Sandakans avkommor skarpa :angel:
Därav var jag lite nyfiken på främst hingstarna. Men tack så mycket! :D

De (få) Baloubet-hästar jag känner till på nära håll är samtliga genomsnälla. Har en själv (ue: Sandro) som aldrig skulle göra något, men är lite känslig.
 

Liknande trådar

Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 775
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 288
Senast: Jate Volim
·
Avel Nu har jag visserligen inget sto, och lär inte låta betäcka något på en sisådär 15 år (minst!) heller. Men, men. Jag är ju som kanske...
Svar
14
· Visningar
2 336
Senast: Gabby_Ossi
·
Avel Jag är sugen på att betäcka mitt sto med Baltimore, någon som vet nåt om hans temperament? Mitt sto är e. Quite Easy och har mycket...
2
Svar
22
· Visningar
4 010
Senast: grimman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp