SWB - Godkänds det för många hingstar?

Vanilj_hallon

Trådstartare
Som rubriken lyder, tycker ni det godkänds "för många hingstar" i den svenska halvblodsavlen?

Själv tycker jag man ofta ser godkända hingstar långt ner i resultatlistorna både inom hoppningen och dressyren där vissa hingstar (regelbundet) knappt når upp till godkända-procentsatser. Hopphingstar som får en kull men som sedan kastreras eller sälja utomlands som tävlingshästar. Hingstar som betäcker ett år men sedan går upp i rök. Personligen tycker jag det godkänds alldeles för många hingstar som varken gör tävlingsresultat eller lämna några framstående avkommor.

Öppen för diskussion :)
 
I Tyskland godkänns ca 500 hingstar per år och de har stora problem vad de ska göra av alla dessa hingstar.Särskilt när betäckningssiffrorna sjunker.Tex har Sandro Hit 160 godkända söner i Tyskland....
 
Håller med dig @Vanilj_hallon ! :)
Absolut ska man tillföra nytt blod till rasen osv. osv, men jag tycker också att det finns hysteriskt många hingstar, och många som godkänns som 3-4 åringar och sen inte alls presterar så bra som äldre. Nej, hellre lite färre som godkänns senare i livet!
 
Jag tycker inte heller det godkänns för många. Jag ser hellre att det finns många att välja på vilket gör att det är enklare att matcha bra med det sto man har. Sen att vissa inte får så många ston är inget problem alls tycker jag.

Vissa hingstar tävlar inte alls - men får ston ändå och tvärt om. Jag tycker det är bra att stoägarna har ett stort urval att välja vad som passar deras ston
 
Nej, det tycker jag inte. Är hingsten godkänd så är den.
Det är bra att folk visar sina hingstar och det ger även ett hum om hur aveln mår.
Sen är det lika viktigt att välja sto och matcha det med rätt hingst. .
 
Tycker nog inte det godkänns för många. Att en del kastreras och säljs är ju en naturlig "avgång" och då behövs det ju fler från början. Jag föder upp katter och där är det ju förvisso ingen prestation, men likväl en utseendestandard och framför allt är det otroligt viktigt med genpolen. Så det inte blir som nån skrev ovan, att det blir svårt att avla obesläktat.
 
Problemet är bara att inom hästaveln "vågar" många stoägare inte använda en hingst med en "udda" och mer ovanlig stam för att de är rädda att inte få sålt avkomman som föl eller unghäst.. Inom hund och kattaveln bryr sig 90% av köparna inte om om pappan till valparna/kattungarna har för stam , för dem är huvudsaken att han är frisk och det inte är inavel.
 
Inom Trakehner Verband jobbar man mycket med problemet med genetiskt mångfald. De har ju även en sluten stambok. De tittar en hel del på stammen på vilka hingstar som får lov att visas på deras körung både när det gäller hingstlinjer och stofamiljer.Antalet hingstar som får komma till körung har de kraftigt reducerat.De har redan idag ett problem med att många hingstar bara har 0-5 ston per år, och som inte kommer kunna få några avelsindex under sin livstid.I deras tidning är det ofta artiklar om vilka linjer där det bara finns enstaka individer kvar i livet för att få medlemmarna att uppmärksamma detta. Det skrivs också mycket om de förädlingshingstar xx/x/ox som finns i avel för att öka användningen av dom. Det har hjälpt, förra året var 13% "halvblodsföl" en ökning med 5% på ett par år.
 
Problemet är bara att inom hästaveln "vågar" många stoägare inte använda en hingst med en "udda" och mer ovanlig stam för att de är rädda att inte få sålt avkomman som föl eller unghäst.. Inom hund och kattaveln bryr sig 90% av köparna inte om om pappan till valparna/kattungarna har för stam , för dem är huvudsaken att han är frisk och det inte är inavel.

Visst är det så! Men vi säljer ju i princip alltid nån avkomma ur varje kull till avel och då kollas stammen och hälsostatus väldigt noga.
 
Vet att jag läste häromåret att en tysk hingst i genomsnitt har 16 ston/år. Tyska avelsförbunden lämnar ju inte ut hår många ston varje hingst har varje år. I några avelsförbund skriver man om de hingstar som har flest betäckningar. Quaterback hade hela 800 ston på en säsong för några år sedan.
Inom Trakehner Verband får man bara reda på vilka hingstar som hade minst 20 registrerade avkommor/år (år 2014 var det bara 5 hingstar av 177 stycken !! som hade löst licens 2013 ) och att man varje vår publicerar en lista på vilka uppfödare som fått föl året innan där någon av föräldrarna är xx/x/ox. Där står fölets kön, namn på föräldrarna och uppfödarnas namn och ort. Så dessa uppfödare får gratis reklam för sin avkommor som ofta är mer svårsålda som föl/åringar. Så på dessa hingstar ser man hur många föl de har inom Trakehneraveln.
Ett snabbt stigande trend är att många av de hingstarna numera bara finns på fryst vilket blir billigare för många hingstägare men stoägarna är inte lika förtjusta.
 
Inom Trakehner Verband jobbar man mycket med problemet med genetiskt mångfald. De har ju även en sluten stambok. De tittar en hel del på stammen på vilka hingstar som får lov att visas på deras körung både när det gäller hingstlinjer och stofamiljer.Antalet hingstar som får komma till körung har de kraftigt reducerat.De har redan idag ett problem med att många hingstar bara har 0-5 ston per år, och som inte kommer kunna få några avelsindex under sin livstid.I deras tidning är det ofta artiklar om vilka linjer där det bara finns enstaka individer kvar i livet för att få medlemmarna att uppmärksamma detta. Det skrivs också mycket om de förädlingshingstar xx/x/ox som finns i avel för att öka användningen av dom. Det har hjälpt, förra året var 13% "halvblodsföl" en ökning med 5% på ett par år.
Men om man har problem med genetisk mångfald borde det ju vara bra med många hingstar i aveln? Varför skulle det vara ett problem ur den aspekten att hingstar får få ston?
 
Som rubriken lyder, tycker ni det godkänds "för många hingstar" i den svenska halvblodsavlen?

Själv tycker jag man ofta ser godkända hingstar långt ner i resultatlistorna både inom hoppningen och dressyren där vissa hingstar (regelbundet) knappt når upp till godkända-procentsatser. Hopphingstar som får en kull men som sedan kastreras eller sälja utomlands som tävlingshästar. Hingstar som betäcker ett år men sedan går upp i rök. Personligen tycker jag det godkänds alldeles för många hingstar som varken gör tävlingsresultat eller lämna några framstående avkommor.

Öppen för diskussion :)

Det är väl fantastiskt om ett stort antal hingstar är av sådan kvalitet att de godkänns!
Att de sedan inte kommer att användas i aveln, eller att de inte tävlas, har ju inte med godkännandet att göra.

Vilka resultat en häst gör på tävlingsbanan senare i livet har ju en del med ryttare och träning att göra också, inte bara medfödda kvaliteter.
 
Nämns att det blir svårare med avkommeindex om hingstarna får för få ston och kollade upp en av hingstarna med 17 registrerade avkommor 2011 och bara 6 av avkommorna visades på 3 års och 1 som visats på 3 års var också visad på kvalitén, en annan hingst har 33 registrerade avkommor 2012 och bara 9 av dom visades på 3 års, så tycker senare problemet är att för få unghästar visas för att få ett tillförlitligt index på avkommorna.
 
Problemet är bara att inom hästaveln "vågar" många stoägare inte använda en hingst med en "udda" och mer ovanlig stam för att de är rädda att inte få sålt avkomman som föl eller unghäst.. Inom hund och kattaveln bryr sig 90% av köparna inte om om pappan till valparna/kattungarna har för stam , för dem är huvudsaken att han är frisk och det inte är inavel.
Haha och jag som nästan alltid prickar in de hingstar som används lite men det tycker jag i slutändan bara är roligt och ha
 
Exempelvis såg jag nyligen en godkänd hopphingst på annons. Hingsten godkändes som 3-åring och fick några registrerade avkommor. Nu var hingsten valack och såldes som dressyrhäst pga tappat intresse för hoppning. :down: Ett annat exempel är en dressyrhingst som godkändes som femåring, har idag två registerade avkommor och ligger oftast runt 62-64% i St George/MsvA-klasser. D
Det finns säkert fler exempel på liknande hingstar. Jag menar, borde dessa hingstar godkänts från början? De har således varken levt upp till kraven till sportsliga eller avelsmässiga-framgångar.
 
Exempelvis såg jag nyligen en godkänd hopphingst på annons. Hingsten godkändes som 3-åring och fick några registrerade avkommor. Nu var hingsten valack och såldes som dressyrhäst pga tappat intresse för hoppning. :down: Ett annat exempel är en dressyrhingst som godkändes som femåring, har idag två registerade avkommor och ligger oftast runt 62-64% i St George/MsvA-klasser. D
Det finns säkert fler exempel på liknande hingstar. Jag menar, borde dessa hingstar godkänts från början? De har således varken levt upp till kraven till sportsliga eller avelsmässiga-framgångar.

Jag tycker inte att det spelar så stor roll faktiskt. De har ett fåtal avkommor och kommer inte göra något större avtryck i aveln.

Vissa löser ju inte licens alls för sina godkända hingstar
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 288
Senast: Jate Volim
·
Avel Man hör ju ibland saker i stil med "den hingsten har så fruktansvärt mycket temperament" eller "den ger så väldigt skarpa avkommor" etc...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
10 007
Senast: Narcissa
·
Hästhantering Jag kommer framöver att få hem mitt senaste tillskott, ett föl som då precis avvants. Det är en jättefin fölunge med i Sverige något...
2
Svar
31
· Visningar
3 838
Senast: Amk
·
Avel Eftersom stoet stått skadat fram till nu o vi ändå inte kommer hinna komma igång så mycket under sommaren är det nu bestämt att hon ska...
2
Svar
20
· Visningar
3 301
Senast: theJohanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp