Svungigare steg?

Sv: Svungigare steg?

Hej igen!

Nu fotade jag nårra bilder när jag red han igår.
Här är en galoppbild. Detta blev det bästa kortet,
och här har han iaf någorlunda bra form. En aning
hög kanske..men..visst é han sööt?
2.jpg

Han är jättesöt!
Men jag förstår problemet. Hästen är totalt avknäppt i nacken och gasar på utan någon som helst lösgjordhet i rygg, länd och bak.

Lägg ner honom och gasa på och se till att forma honom och när han lägger sig i handen när du gasar så gasar du lite till så han verkligen kommer igenom i kroppen..

Har du ingen tränare som hjälper dig ?

Rider en femårig med i grunden bra galopp o som är riden ganska mkt för sin ålder. Honom galopperar jag alltid fram i lätt sits i en lång låg form och ser noga till att ha mjuk stadig kontakt på yttertygeln o mjuk innerhand. Är noga med att han tar tag framåt och bli ordentligt rak när han galopperas fram, enbart på fyrkantsspåret, inga volter. Senare i ridpasset så sitter jag mjukare ned och formar över honom inåt på volter och rakriktar (noga) på långsidorna. När jag rakriktar sitter jag lite tyngre (mest pga min dåliga sits :o annars får jag ingen kontroll över mina hjälper) men jag tror aldrig jag sitter ned så tungt som du gör på den bilden du visade. Hade jag gjort det så hade jag nog oxå fått en hög nacken o ingen rygg = tusen kg i armarna.

Så mina tips är att oroa dig inte för schwungen. Upp ur sadeln så du inte hindrar ryggen och ta hjälp o rid igenom hästen först så den slutar lägga sig i handen. Först när du fått upp ryggen o fått hästen att inte ligga på bettet kan du börja utveckla styrkan som krävs för att få schwung i steget.

PathOfClovers skrev:
Men om han var riden en vecka har nog inte westernridningen satt några spår som skulle kunna "förstöra" för dig...

Nej precis och om dem sa att han hade blivit westerntränad innan borde han ju blivit mer riden än i en vecka?

Liknande trådar

Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 134
Senast: WildHorse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 017
Senast: Lycan
·
Hästhantering Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon. Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en...
2
Svar
31
· Visningar
2 754

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat