Svullnad på ganaschen?

Kim_N

Trådstartare
Min treåring har blivit svullen ungefär som markerat på bilden nedan.

Vet inte om det beror på tänder (mjölktandsrester borttagna för ca 1 vecka sen och kollad allmänt i munnen då). Men om det kan ha blivit ngn inflammation då tänderna togs bort? Även om de satt löst och i stort sett gick att dra ut för hand enl. vet.

Eller kan det kanske bero på foderbyte från hö till hösilage för ca 2 veckor sedan?

Ngn som har vart med om liknande?

Sv: Svullnad på ganaschen?

Hade en häst förut som blev svullen sådär på våren när gräset kom. Men i ditt fall har jag ingen aning :)

Våra hästar brukar bli det när dom äter mycket rötter i hagarna när gräset börjar ta slut för de får i sig jord.

min blir också så när gräset är kort , inget farligt alls.

om det nu är för det betar kort gräs, men som du säger kan det likaväl vara ngn inflammation som du säger(inte för jag tror det). enligt mig låter det som din häst bara ätit lite kort gräs :)

Vår ponny blir så varje gång han byter foder, blev orolig första gången det hände och ringde till vet, men det är helt ofarligt och påverkar honom inte alls. Det är väldgit vanligt enl. vet.
Han svälller när vi byter hö, det blir dåligt med gräs och han går och äter rötter och annat konstigt i hagen.

Så du kan nog vara helt lugn.

kl
De gånger jag varit med om det har jag fått förklaringen till att de fått i sig lera när de ätit rötter/kort gräs i hagen.
Så jag håller med ovanstående: antagligen pga att din häst ätit kort gräs och det går över av sig själv.

RING VETERINÄREN!!! Detta kan vara en påbörjad extremt smittsam kvarka! AKUT VETERINÄRBESÖK NÖDVÄNDIGT, ISOLERA HÄSTEN TILLS DESS ATT VETERINÄREN KOMMER!!
PS. KAN INTE SE BILDER SÅ VET INTE VILKEN DEL AV GANASHEN DU MENAR...

tänkte också på kvarka faktiskt men är allmäntillståndet är bra kan det säkert vara som de andra säger.

Där du har ritat sitter egentligen inget annat än hud, tuggmuskulatur och käkben. Dock tror jag att du ritat svullnaden något för långt fram; Precis bakom ganaschen sitter öronspottkörtlarna som har ungefär den formen som du har ritat. Dessa kan svullna upp av okänd anledning för att sedan återgå till det normala (vanligt som någon redan påpekat). Troligen beror det på något som hästen stoppat i sig men någon exakt orsakt tror jag inte är känd. Dock alltid svårt att säga vad det är utan att se hästen.

Vid kvarka ses bland annat en kraftig svullnad av mandibularlymfknutorna, vilka sitter mellan ganascherna och mer undertill än vad du har ritat. Hög feber, nedsatt allmäntillstånd och näsflöde brukar man också finna vid kvarka.

Håll koll på allmäntillstånd och temp och kontakta veterinär om hästen verkar må dåligt. Annars kan du lugnt avvakta.

-M

RING VETERINÄREN!!! Detta kan vara en påbörjad extremt smittsam kvarka! AKUT VETERINÄRBESÖK NÖDVÄNDIGT, ISOLERA HÄSTEN TILLS DESS ATT VETERINÄREN KOMMER!!

Vågat uttalande om du inte sett bilden än :confused:

KL
Tror inte det rör sig om någon form av kvarka, men börjar svullnaden röra sig neråt mot mellan ganascherna så är det väl dags att ringa vet. Annars verkar det som (som många andra sagt) att pållen din fått i sig rötter/jord etc. Jag tycker du ska avvakta eller rådfråga vet, om hästen är pigg och glad i övrigt :)

KL

Min häst blir rejält svullen precis på samma ställe som TS har markerat. Detta uppkommer när hon har mkt lite gräs i hagen. Jag brukar massera lätt (typ lymfdränage) så att det värsta lägger sig innan ridning. Kommer främst på vår och höst-

som dom flesta skriver så kommer det även på mina hästar på höst och vår när gräset är på väg att försvinna eller när det börjar komma gräs igen. Om det skulle fortsätta att vara svullet om nån vecka så skulle jag ta ut veterinär för det kan juh även vara irriterat tandkött sen du hade ut tandläkare.
Men det är nog inget allvarligt :)

Början på kvarka?? Min uppfattning av det så ska det rinna GRÖNT snor och hästen blir häning och har hög feber innan kvarkan bryter ut!

Liknande trådar

Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 887
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 599
Senast: caradan
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 596
Senast: Sol
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 004
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar