Svullna spottkörtlar

K

kaktusen

Upptäckte idag för första gången att min häst har blivit svullen precis bakom ganacherna, (vid spottkörtlarna troligtvis).
Är det farligt, vad beror det på, nån som har samma problem?
Blir så orolig så fort det är någonting :(

/Tacksam för svar :love:

Sv: Svullna spottkörtlar

Ingen som har varit med om liknande?

min ponny har så nästan hela tiden, vet inte va det beror på men veterinären var ute och sa att det inte var något farligt förutom att det kunde ta emot lite när hon gick i form. ;)

Hade vet ute nu i veckan och denna sa att det är något de äter och reagerar "allergiskt" emot. Inget att bry sig om tycket han om det inte var svullet varje dag!
På sommaren sa han att de kunde reagera så när de stoppar i sig typ mycket klöver och nu på vintern om de äter något "konstigt"(något som de inte är vana med tex gammalt gräs som kommer fram under snön) nu när de står på hö/hösilage: blir typ "hastigt foderbyte" eller hur man ska beskriva det!

läste en gamal tråd om detta ämne igår där det stod att de "bökar" i sig en massa skit i leran som är förståligt vid denna årstid :smirk:.
Och att det troligtvis var ofarligt.

Red ändå igår och han hade inga problem att gå i form; dock har han väldigt lätt för det i vanliga fall :p

Min råkade också ut för det,enl. veterinär så har hon fått i sig ngt ute i hagen,typ rot ska vara väldigt vanligt nu när det är så lerigt ute.Skulle bara kolla tempen ,är den okey kan man rida som vanligt om de är pigga.

okej, ja kommer inte riktigt ihåg vad min vet. sa men han sa att det inte var något farligt. (:

Min tränare gjorde mig uppmärksam på att min häst var lite svullen i spottkörtlarna för ngn månad sedan. Jag hade precis släppt ut hästarna i en hage med mycket gräs från en med ganska lite och hon menade att detta var helt normalt och berodde på att hästen tuggar och producerar saliv och att omställningen från lite gräs i hagen till mycket gräs kan göra detta extra tydligt! Så --- inget farligt men kan göra det lite svårt för hästen att ge efter i nacken var vad hon sa ( Jag hade inte ens lagt märke till det .....:o)

Min häst svullnade så i augusti förra året. Hon var inte öm eller påverkar öht så jag avvaktade. Svullnaden satt kvar i någon månad och försvann sedan. Har ingen aning om vad det berodde på. Inget hagbyte, foderbyte,lera eller liknande.
Är hästen påverkad på något sätt kan du ju alltid ringa och rådfråga en veterinär, annars avvakta och se om det försvinner av sig själv.

Det var nästan borta ida :) så det verkar som att det var rätt så ofarligt

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 958
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 234
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 703
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 774
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka